Auteur Topic: Uitblijven menstruatie  (gelezen 2931 keer)

Aussie86

• Newbie
  • *
Uitblijven menstruatie
« Gepost op: december 28, 2016, 11:54:22 »
Hi!

Sinds augustus proberen we zwanger te worden, alleen ben ik sinds half oktober niet meer ongesteld geworden. Ben helaas ook niet zwanger..

Gedurende deze periode woon ik in australie, ik probeer zo goed mogelijk glutenvrij te eten. Mogelijk dat er in kruisbesmetting soms wat mis gaat, heb namelijk ook last van obstipatie. Verder geen klachten.

Kan dit het uitblijven van mijn menstruatie verklaren?
Voorheen nooit last van gehad, ook niet voor de diagnose 1,5 jaar terug..

MirjamH

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Ik ben glutenvrij
Re: Uitblijven menstruatie
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2016, 15:32:21 »
Hi Aussie,
Het uitblijven van je menstruatie kan inderdaad komen door de coeliakie. Ikzelf had er ook last van in de hele zieke periode voor en vlak na de diagnose. Maar aangezien je er nooit eerder last van had, denk ik niet dat dat bij jou nu het geval is.
Als ik jou was, zou ik naar een arts gaan en je goed laten doorlichten. Je wilt immers helemaal gezond zijn als er een kindje in je buik zit?
Succes!
Groetjes, Mirjam
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2016, 17:13:34 »
Dat is een spannende tijd! Ben je wel eerst naar je arts geweest om je nutriŽntenstatus te bepalen? Zodat je geen voedingstekorten meer hebt en je baby een goede start krijgt? En zijn ook je antistoffen negatief? Heb je geen tekorten, en heb je geen antistoffen, dan is er vrij baan voor een nieuw leventje!

Waarom je niet ongesteld wordt, weet ik niet. Dat klinkt niet erg logisch als je 100% glutenvrij eet. Bovendien zit er in glutenvrije producten in AustraliŽ veel minder gluten dan bij ons (alles waar op staat 'glutenvrij' bevat in AustraliŽ en Nieuw-Zeeland minder dan 5 ppm gluten; in Nederland is het maximaal 20 ppm). Dus je zult niet zoveel gluten binnenkrijgen, tenzij je regelmatig buiten de deur eet misschien, of regelmatig pakjes en zakjes gebruikt ipv verse ingrediŽnten. Maar als je je antistoffen laat bepalen, heb je toch wat houvast of verborgen gluten mogelijk de oorzaak is voor je uitblijvende menstruatie.   
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Aussie86

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2016, 22:27:40 »
Voor we hier naartoe gingen bij MDL geweest en alles geprikt, alles was prima.
Heb een goed gewicht en weinig stress (sabatical).
We eten meestal thuis, maar gaan ook wel eens de deur uit, niet vaker dan 1x per week en met goed overleg.

Over een maand zijn we ongeveer weer thuis, zal dan naar de huisarts gaan.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2016, 11:30:55 »
Toen ik zwanger was van mijn tweede heb ik verschillende zwangerschapstesten laten doen bij de huisarts. Allemaal negatief. Uiteindelijk een echo laten doen en toen was de helft van mijn zwangerschap al voorbij.  :o
Dus wie weet..
Ben je er al mee naar een arts geweest?
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl