Auteur Topic: almhof  (gelezen 3980 keer)

l-rdam

• Newbie
  • *
almhof
« Gepost op: december 17, 2016, 13:14:04 »
Eten jullie almhof? Ik vraag het mij af.

Op de site staat:
Alle Almhof producten worden bereid met glutenvrije ingrediŽnten. Bij de omschakeling van de productie van de ene naar de andere smaak, spoelen en reinigen wij de leidingen grondig. Hoewel Almhof producten geen gluten bevatten, kunnen onze producten - ondanks onze zorgvuldigheid - volgens Europese regelgeving niet gecategoriseerd worden als glutenvrij (minder dan 20 mg/kg gluten). Dit komt omdat er wel producten zijn van MŁller die gluten bevatten en welke op dezelfde lijn worden geproduceerd. Wij raden het gebruik van onze producten dan ook af als je een zware intolerantie hebt voor gluten. In alle overige gevallen kun je gewoon van onze producten genieten. 

De lijst met ingrediŽnten is glutenvrij. er staat ook niks over sporen van gluten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: almhof
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2016, 20:14:06 »
Ik vind het erg vreemd dat het gevaar van kruisbesmetting niet gewoon op de verpakking staat ('bevat mogelijk gluten'), daar hoort die info.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

l-rdam

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2016, 22:45:58 »
Inderdaad! Volgens mij staat het er ook al een tijd. Een jaar of twee.
Ik heb ze gemaild via de website en geen reactie gehad, wellicht komt die nog.
Zware intolerantie icm met de rest van de tekst - lijkt me echter wel duidelijk. Laten staan.

Update:

Beicht gehad van Almhof.

Citaat
Hartelijk dank voor uw bericht. Naar aanleiding van uw vraag over gluten in Almhof producten kunnen wij u als volgt berichten:

Alle Almhof producten worden bereid met glutenvrije ingrediŽnten. Alleen kunnen wij niet met 100% zekerheid uitsluiten dat kruisbesmetting plaatsvindt in onze fabriek. Dit melden wij op onze website. Er zijn geen wettelijke verplichtingen om gluten die door kruisbesmetting ontstaan te vermelden op het etiket. Vandaar dat wij geen meldingen doen op onze verpakking.

Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geÔnformeerd en hopen dat u nog vaak van onze producten kunt genieten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2016, 16:46:20 »
Al is het niet verplicht, het zou toch netjes zijn om het risico op allergenen te vermelden, zeker aangezien het glutengehalte kennelijk boven 20 ppm kan uitkomen.

Geen maatschappelijk verantwoord beleid bij Almhof; de gezondheid van de glutenvrije consument telt niet.

Ik heb eerder met enkele andere zuivelproducenten contact gehad; zij hebben ook geen gescheiden productielijnen (voor koekjesvla en gewone vla bv), maar waken er wel voor dat het glutengehalte niet boven 20 ppm uitkomt.

En dan wensen ze dat je van hun producten zult blijven genieten?  :?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

l-rdam

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: december 31, 2016, 19:22:15 »
Precies. Dat is wel raar. Dan maar de Jumbo en Liddl eigen merk kwark eten. En Bio garde. Die zijn wel glutenvrij. Gelukkig heb ik wel die vrijheid als consument.