Auteur Topic: 2 ziekenhuizen meten andere ttga in 3 weken tijd?  (gelezen 1962 keer)

Mamarl

• Newbie
  • *
2 ziekenhuizen meten andere ttga in 3 weken tijd?
« Gepost op: december 09, 2016, 10:37:15 »
Vandaag officiŽle diagnose coeliakie. Uitslag van gastroscopie bevestigde dit.
Nu was de bloeduitslag van ziekenhuis A(via huisarts)
ttga 44.
En van dit ziekenhuis (waar alle onderzoeken zijn verricht) ttga 333.
Ik heb nog even dubbelcheck gedaan door beide na te bellen. En het klopte echt.  Er zit misschien 3 weken tussen de metingen. Het ken toch niet in zo een korte tijd zo zijn gestegen?
Heeft iemand hier een verklaring voor?

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ziekenhuizen meten andere ttga in 3 weken tijd?
« Reactie #1 Gepost op: december 09, 2016, 14:40:23 »
Mijn verklaring is dat beide ziekenhuizen andere referentiewaardes hanteren. Alleen als je die weet, kun je zien of een getalletje wijst op een afwijking of niet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: december 09, 2016, 15:45:05 »
De hoogte van de antistoffen varieert, gaat op en neer; in beide gevallen is de uitkomst positief = een aanwijzing voor coeliakie. Samen met het darmonderzoek heb je nu dus een 'echte' diagnose. Veel succes met het glutenvrije dieet!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Jootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: december 09, 2016, 19:16:10 »
Meest waarschijnlijke is dat de beide labs verschillende meetmethodes gebruiken en dus inderdaad andere referentiewaarden hebben.
Dit kun je controleren door van beide labs de referentiewaarden op te vragen.
Ik werk zelf op een lab en ik weet dat er voor de anti-ttg bepaling niet geharmoniseerd wordt (dus alle bepalingen zo afgeijkt dat de gemeten waarden van de verschillende labs onderling te vergelijken zijn).

Coeliakie sinds augustus 2006, marsh 3B. Augustus 2007 marsh 0.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: december 09, 2016, 21:31:36 »
Hoi Mamarl welkom op ons forum en succes met het dieet  :wkm:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.