Auteur Topic: Smaakverlies  (gelezen 2526 keer)

Smurf

• Jr. Member
  • **
Smaakverlies
« Gepost op: november 12, 2016, 20:54:29 »
Vroeger had ik last van smaakverlies zodra ik een glutenfout maak.

De laatste tijd merk ik op dat weinig mij meer smaakt.En hierdoor heb ik ook geen zin in eten.
Bij het diner kan ik wel een potje zout over het eten strooien, voordat het eten mij een klein beetje smaakt.

Te veel zout is natuurlijk ook niet goed, dus die gewoonte heb ik mijzelf ook al afgeleerd.

Echter, blijft het probleem dat weinig dingen mij smaakt.
Ik hou nu dagelijks een lijst bij met wat ik eet, want ik wil wel genoeg voedingsstoffen tot mij  nemen.

Herkent iemand zich in mijn verhaal?
November 2015: Diagnose coeliakie

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Smaakverlies
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2016, 21:52:52 »
Het lijkt me heel vervelend, als het eten je niet smaakt.

Laat je regelmatig je vitamines checken? Dan weet je of je geen tekorten hebt.

Je zou bv. een tekort aan zink kunnen hebben, dat veroorzaakt smaakverlies.

Of, maar dat is zeldzamer, de ziekte van Addison (wat soms samengaat met coeliakie), dan heb je veel behoefte aan zout (en vaak bruine verkleuringen op je huid).

Er zijn vast meer oorzaken (ik hoorde pas iemand die het had na het aanmeten van een nieuw kunstgebit... ook sommige medicijnen leiden tot smaakverlies).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2016, 00:02:52 »
Vitamines laat ik regelmatig checken, maar daar zijn geen tekorten aangetroffen.
Verder heb ik geen bruine verkleuring op mijn huid en gebruik ik ook geen medicijnen.

Maar ik herinner mij dat ik als kind, als ik ziek was (ook al was ik misselijk)  heel graag patat at vanwege het zout....

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2016, 08:53:36 »
Als je het kunt nakijken, kijk dan even of zink is getest, dat is de vitaminesoort waar naast ijzer het vaakst een tekort aan is. Vraag het anders even na bij je huisarts. Zie dit onderzoek http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22609.msg617212#msg617212

O ja, lekker zoute chips als je (net) ziek bent (geweest)... klinkt me bekend in de oren.

Ben je iets anders gaan eten, wat je eerst niet at? Als je reageert met smaakverlies door verborgen beetjes gluten, zou het ook aan de hoeveelheid gluten kunnen liggen, lijkt me. Coeliakie kan een verlies van smaak en geur veroorzaken. Maar als je glutenvrij eet, zou dat eigenlijk over moeten gaan. Het kan wel terugkomen als je kleine beetjes gluten binnenkrijgt (dat geldt eigenlijk voor elk symptoom, dat het kan opspelen na iets met gluten).

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2016, 11:44:30 »
Ik zal aan mijn huisarts vragen of ik nog eens op zink kan worden getest.

Ik ben niets anders gaan eten. Ik ben sowieso niet van de "pakjes en zakjes".
Alles wordt vers bereid. En de laatste maanden zijn we ook niet uit eten geweest.