Auteur Topic: Vraagje over mogelijke coeliakie  (gelezen 3125 keer)

KitKatRider

• Newbie
  • *
Vraagje over mogelijke coeliakie
« Gepost op: november 12, 2016, 20:49:40 »
Hallo iedereen,

Ik zou graag jullie brein even willen plukken voor wat input. Ik ben een mid twintiger met chronische pancreatitis. De oorzaak is onbekend, idiopathisch. Ik ben daarom vaak online aan het zoeken en kwam laatst coeliakie tegen.
Er zijn volgens mij wat relaties met aantasting van de alvleesklier door coeliakie. Ik vraag me af of het vaker voorkomt dat het alvleesklierontsteking veroorzaakt.
Ik heb heel veel overeenkomende klachten met coeliakie, ik heb alleen niet altijd diarree (tijd terug wel). Wellicht dat dat weerhouden wordt door een extra enzymen die ik nu inneem?
De laatste tijd ben ik ook heel moe. Raar genoeg voel ik me een stuk fitter als ik rook (wat ik dus nu niet doe) en ik lees dat dat symptomen kan onderdrukken.
De reden dat mijn blik ook op coeliakie bleef hangen, was omdat recent mijn vitamine k niveau getest was en deze veel te laag bleek te zijn.
Ik heb van de week de dokter gebeld om te vragen of dit getest was, en ik kreeg de indruk van niet. Binnenkort een gesprek en meer testen, maar het gaat allemaal zo traag...

Wat denken jullie?

Groeten,
KitKatRider

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Vraagje over mogelijke coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2016, 21:33:07 »
Je had vast snel blauwe plekken met zo'n lage vitamine K. Zou dat tekort te maken kunnen hebben met de werking van je alvleesklier? Die verteert vetten niet goed. En 4 vitamines zijn in vetten oplosbaar: K, A, D en E. Dus dan loop je kans dat je daar tekorten van krijgt.  https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/alvleesklierontsteking-chronische/ 

En er kan een link zijn met coeliakie (elk orgaan en elk stukje weefsel kan door coeliakie ontstoken raken), maar het kan ook los staan van coeliakie...

Raar van dat roken, ja. Je zou je slechter moeten voelen als je pancreas erop reageert...

Bij coeliakie beschermt roken tegen de symptomen (niet tegen de darmschade), er zijn mensen die stoppen met roken en dan klachten merken van coeliakie (en die eerst niet wisten dat ze coeliakie hadden).

Ik kan me voorstellen dat een alvleesklierontsteking ook vermoeidheid kan veroorzaken... maar ik ben geen expert op dat gebied.

Je kan aan je huisarts vragen om je bloed te checken op coeliakie antistoffen, als je meer zekerheid wilt. 

De klachten bij coeliakie zijn erg verschillend, ik zag pas een Amerikaans onderzoek waarbij 30% van de kinderen op het moment van de diagnose obstipatie had, 24% diarree en bij de rest was de ontlasting normaal.

Succes met je zoektocht!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

KitKatRider

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 13, 2016, 14:47:24 »
Bedankt tine, voor je reactie.

Ja, het vitamine k tekort kan komen door de alvleesklier. Wat wel opmerkelijk is dat de overige waarden van de werking van m'n alvleesklier nog in orde zijn.
Ik ben benieuwd wat de uitslag zal zijn, ik ga het binnenkort even laten checken. Dat zal wel even duren. Als ik coeliakie blijk te hebben, zal ik even terug komen naar dit forum en dat laten weten. Misschien handig ook voor een ander dan.

Bedankt,
Groeten,
KitKatRider

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2016, 15:08:52 »
Ja, we horen graag het vervolg, hopelijk wil je huisarts je bloed checken op coeliakie en anders kun je ook een coeliakie zelftest aanschaffen (hoewel die alleen positief of negatief aangeeft, dan weet je bij een positieve uitslag niet hoe hoog de antistoffen zijn, dat is jammer, en daarna moet je toch weer terug naar je arts). Het is wel te hopen dat je een oorzaak vindt voor je vermoeidheid, alleen een vitamine K tekort kan dat niet verklaren.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.