Auteur Topic: Nieuw glutenvrij bier  (gelezen 2960 keer)

Adreg50

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Lachen is gezond
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

Ellie

• Gold Member
Re: Nieuw glutenvrij bier
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2016, 19:52:12 »
Ben benieuwd, ligt 'ie al in de winkels? En kan iemand ergens de ingrediënten vinden? Google heeft tot dusverre nog geen informatie.
()_()
(^.^)
'(")(")'

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2016, 10:00:05 »
Iemand heeft het gisteren al geproefd, die vond het lekker. Of het in de winkels ligt weet ik niet, zie wel dat er een erkend logo op staat van de NCV, dan zal het onder de 20 ppm moeten zitten, misschien moet je hen even bellen. :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

knuffel&koester3

• Full Member
  • Kalmte kan u redden
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2016, 18:43:50 »
Die AH is goed bezig  :D
Zal morgen eens zien of ze het bij ons in de buurt ook hebben, als Manlief dan zaterdag ook ff zijn schoen zet weet ik wel wat daar in komt  :lach5:
3 van de 5 gezinsleden moeten een glutenvrij dieet volgen. Het is nog afwachten of de jongste telg (20-10-2015) straks ook glutenvrij moet of niet, we zijn er in elk geval bedacht op.

ine

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2016, 13:57:01 »
Bavaria brengt glutenvrij bier op de markt: Bavaria Premium Pilsener Glutenvrij. Het biermerk heeft deze variant ontwikkeld voor mensen met coeliakie, zij kunnen geen regulier bier drinken vanwege het aantal gluten.

Bavaria Glutenvrij is tot stand gekomen door een samenwerking met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV).

Glutenvrije certificaat

Bavaria heeft een certificaat van de NCV ontvangen waardoor de bierbrouwer het glutenvrij-logo van de NCV mag gebruiken op het product.

Een product is glutenvrij als het aantal gluten beneden de vastgestelde grens ligt. Deze norm is vastgesteld in de Europese verordening EC nr 828/2014 en is kleiner dan 20 mg gluten per kg product.

Meer keuze

De NCV geeft aan blij te zijn met een nieuw glutenvrij product op de markt. Mensen met coeliakie hebben hierdoor meer keuze en kunnen door het keurmerk zeker zijn dat ze geen gevaar oplopen bij het consumeren van dit product.

Albert Heijn

Het glutenvrije bier is vanaf 10 november te koop bij de Albert Heijn. Stephanie Heijning, Category Manager Bier bij Albert Heijn: “Het is mooi om te zien dat een bedrijf als Bavaria inspeelt op de toenemende vraag naar glutenvrije producten. Wij vinden Bavaria Glutenvrij, dat alleen verkrijgbaar is bij Albert Heijn, een goede aanvulling op ons pils assortiment.”

Bron: VMT

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2016, 17:27:16 »
In de VS moet glutenvrij bier ook onder 20 ppm gluten zitten (ELISA) maar er staat tegelijkertijd een waarschuwing op het etiket dat het glutengehalte niet goed geverifieerd kan worden.

Vind je het lekker en kun je ertegen, dan heb je geluk. Kun je er niet tegen, dan kun je beter een andere soort proberen.

Hier vind je de - strengere - regels die in de VS gelden, de tekst is van de Amerikaanse coeliakievereniging CDF: https://celiac.org/blog/2014/03/ttb-revises-gluten-free-guidelines-in-light-of-recent-fda-ruling/

Ik hoop dat het nieuwe glutenvrije biertje in de smaak valt bij de liefhebbers. ;)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2016, 20:50:22 »
Ook erg leuk trouwens: Foodless heeft glutenvrij bier getest: http://www.foodless.nl/grote-glutenvrije-biertest/
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2016, 21:22:58 »
Toevallig laatste Estrella Damn Daura op, een vriendin had die gekocht, vond het wel oké. Maar dronk voor ik glutenvrij ging eten ook geen bier... dus ik mis het totaal niet.
Ben niet echt dol op bier, heb dan gewoon liever een colaatje geloof ik. Maar ben ook wel weer nieuwsgierig naar dit biertje... denk dat ik die binnenkort wel mag proeven  ;)
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2016, 21:14:05 »
Ik heb het vandaag gehaald, en ja: het gaat bij mij goed. Alleen over de smaak ben ik echt niet te spreken. En daar gaat het uiteindelijk toch om.

Het ruikt heel licht citrusachtig, maar als je het drinkt proef je voornamelijk een hele sloot bitter. Ik kan er geen andere smaaknuance aan herkennen, die bittere smaak overheerst alles. Het smaakt heel "plat", en er is naast het bittere ook geen enkele nasmaak.

Ik heb net via hun website deze feedback gegeven, en ik ben benieuwd wat de reactie is.

Helaas vind ik het enorm tegenvallen, ik zal het niet meer kopen tenzij die smaak wordt gefixt.
Na 3 slokken is de rest door de gootsteen gegaan, met de rest van het afwaswater  :duimlaag:

Gelukkig heb ik nog een goede stevige rode wijn open staan, even de mond spoelen. Jazeker, ik houd best van bitter, maar er is ook iets als "too much".

()_()
(^.^)
'(")(")'

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2016, 22:35:40 »
Jammer Ellie dat je het niet lekker vond dus toch maar weer Estrella Damn Daura  :lol:
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.