Auteur Topic: Bolle buik houden na glutenfout  (gelezen 2700 keer)

Elle123

• Newbie
  • *
Bolle buik houden na glutenfout
« Gepost op: november 06, 2016, 11:56:53 »
Goedemorgen,
In december 2014 is bij mij coeliakie vastgesteld op 23 jarige leeftijd.
Uit de gastroscopie kwam een Marsh 3B, antistoffen in het bloed waren laag.

Ik ben toen gelijk gestart met een glutenvrij dieet. Knapte hier in eerste instantie goed van op.
Sinds dit jaar heb ik met name in de avond een bolle rommelende buik.

3 weken geleden een flinke glutenfout gehad, en sindsdien verga ik elke avond van de buikkramp. Ook is mijn buik erg dik en opgeblazen. Vrijdagavond zelfs zo erg dat ik niets meer kon (niet naar aanleiding van een glutenfout), via de huisartsenpost Buscopan voorgeschreven gekregen met matig resultaat. Huisarts schrok van mijn onrustige darmen en dacht misschien aan PDS. Mijn afspraak bij de MDL arts is vervroegd naar komende maand.

Herkent iemand dit verhaal? Of heeft iemand tips?

Miem

• Jr. Member
  • **
Re: Bolle buik houden na glutenfout
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2016, 19:07:07 »
Ik herken het niet maar het eerste dat in me op komt: kijk eens in het deel voor extra gevoeligen, misschien heb jij ook last van maltodextrine etc dat van tarwe komt.

En, ben je wellicht lactose intolerant?
Het lijkt me wel ontzettend vervelend, ik weet niet hoe lang een fout nog na kan werken en in hoeverre je darmen al hersteld waren.

Beterschap!
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Bolle buik houden na glutenfout
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2016, 19:34:50 »
Ai, wat naar dat je er zo erg ziek van bent geworden. Je darmen hebben een flinke klap gehad, dan is het niet vreemd dat er wat tijd overheen gaat om weer te herstellen. Het is wel de bedoeling dat het minder erg wordt natuurlijk....

Veel mensen met coeliakie merken dat glutenfouten een heftiger reactie geven. Zie ook deze berichten:

http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=22207.msg608460#msg608460

http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24882.msg650218#msg650218

Wat ook nog kan, is dat je gevoeliger bent geworden voor gluten. Niet iedereen verdraagt glutenvrij tarwezetmeel. Zit dit soms in je brood? Er is een onderzoek waaruit blijkt dat 65% van de patiŽnten met coeliakie het niet verdraagt, maar er zijn ook enkele andere onderzoeken die juist zeggen dat het geen probleem is; het blijft vooralsnog onduidelijk hoe het zit, en het hangt waarschijnlijk ook samen met het glutengehalte van het betreffende tarwezetmeel.

Of ben je iets anders gaan eten, zoals haver? 

Als je een glutenfout hebt gemaakt, kunnen je darmen soms geen lactose verdragen, maar dat herstelt vaak weer.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.