Auteur Topic: Grootste kans op coeliakie met genen HLA-DQ2.5/2.5 en HLA-DQ2.5/2.2  (gelezen 893 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Grootste kans op coeliakie met genen HLA-DQ2.5/2.5 en HLA-DQ2.5/2.2
« Gepost op: november 03, 2016, 13:31:51 »
De kans dat iemand coeliakie ontwikkelt is ongeveer 1%. Maar het hangt ook samen met iemands DNA-profiel. Coeliakie komt (bijna) alleen voor bij mensen met HLA-DQ2.2, HLA-DQ2.5 en HLA-DQ8. 

Mensen met HLA-DQ2.5/2.5 genen (van beide ouders geŽrfd) hebben de grootste kans op coeliakie (1 op 7), gevolgd door mensen met het genotype HLA-DQ2.5/2.2 (1 op 10).

Ongeveer 40% van de bevolking heeft de coeliakiegenen; 60% heeft ze niet. Een grote voorspellende waarde op het ontstaan van coeliakie hebben de genen dus niet. Maar ze hebben wel een negatieve voorspellende waarde: iemand ZONDER deze genen, heeft (bijna) geen kans op coeliakie.

Wat kun je met de kennis van deze genen? Broertjes, zusjes of ouders van coeliakiepatiŽnten regelmatig testen op coeliakie, in het geval ze de coeliakiegenen hebben (en evt. klachten). Als ze de coeliakiegenen niet hebben, hoeft regelmatige controle niet, want ze zullen geen coeliakie ontwikkelen. Verder kun je er risicogroepen mee checken, zoals mensen met een andere auto-immuunziekte. 

Braziliaanse onderzoekers inventariseerden van 237 coeliakiepatiŽnten welke HLA-genen ze bezitten. Ook al hoeven coeliakiepatiŽnten in BraziliŽ niet dezelfde verhouding genen te hebben als coeliakiepatiŽnten in Europa, toch vermoed ik dat het in grote lijnen wel overeen zal komen met de verdeling in ons land.

Kans op coeliakie, verdeeld naar genetisch profiel:

2.5/2.5 - 1:7
2.5/2.2 - 1:10
2.5/8 - 1:19
2.5 - 1:25
2.2/8 - 1:40
2.2/2.2 - 1:250
8 - 1:289
2.2 - 1:550

Er is nog een klein restgroepje, met zeldzamer genotypen, en 0.84% heeft NIET de risicogenen (als je ze niet hebt, is je kans op coeliakie 1: 3014).

Bron: 'Presence of DQ2.2 associated with DQ2.5 increases the risk for celiac disease'
Lucas Malta Almeida,1,3 Lenora Gandolfi,1,2,3 Riccardo Pratesi,1,2,3 Rosa Harumi Uenish,2,3 Fernanda Coutinho de Almeida,1,3 Nicole Selleski, 2,3 Yanna Karla de Medeiros Nůbrega1,2,3,4
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.