Auteur Topic: Herkent iemand dit?  (gelezen 2281 keer)

Ambertj

• Newbie
  • *
Herkent iemand dit?
« Gepost op: oktober 31, 2016, 08:30:28 »
Allereerst mijn excuses als dit soort bericht al 100 keer op de pagina verschenen is.

Ik heb sinds een klein jaar opvallend veel last van een opgezette buik met steken in m'n zij en "rommelende darmen", vooral in de namiddag. Het is erg gênant, want ze maken erg veel piepende en brommende geluiden.

Omdat er tegenwoordig veel over glutenintoleraties en glutenvrij gesproken wordt, dacht ik ook wel eens aan een glutenintolerantie. Ik deed echter niets. Ik at 's ochtends een kom havermout, 's middags brood en 's avonds heel vaak pasta. nu ben ik sinds kort begonnen met bewuster eten (om gewicht te verliezen) volgens het Pascale Naessens principe (geen koolhydraten combineren en geen pasta, brood, ... (gluten)).

De eerste dagen voelde en hoorde ik echt een groot verschil (geen rommelende darmen meer!). Wanneer ik enkele dagen later echter zondigde en brood at, kreeg ik veel meer last van mijn darmen dan voorheen. Ik had diarree, winderigheid en erge buikkrampen.

Misschien moet ik hier ook nog aan toevoegen dat ik sinds een jaar rondloop met een sluimerende schimmel/eczeem op mijn handen en wegebbend tandvlees. Ik weet niet of dit ook het gevolg kan zijn van een glutenovergevoeligheid?

Herkent iemand dit?

Alvast bedankt!

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Herkent iemand dit?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2016, 19:03:56 »
Het lijkt er op dat je gevoelig bent voor gluten of andere stoffen die in tarwe zitten. Ik denk eerder aan overgevoeligheid voor FODMAP's (suikerachtige stoffen in tarwe) dan aan coeliakie, maar bij de darm-symptomen die je noemt passen wel een dozijn aandoeningen. Als je vermoedt dat je coeliakie zou kunnen hebben raad ik je aan om dat met je huisarts te bespreken, hij kan dan een bloedtest laten doen. (En ook nog op een paar andere zaken laten testen.) Het vervelende bericht is dat je voor een betrouwbare bloedtest op coeliakie minstens 6 weken een normale portie gluten (denk aan vier boterhammen per dag) moet eten.

De eczeem en je tandvlees zou een gevolg kunnen zijn van een slecht werkend immuunsysteem, dat wijst wel meer naar coeliakie of tarwe-allergie. Mijn advies blijft, ga bij de huisarts langs, vertel hem over je klachten en de effecten van je dieet. Of er uit zijn onderzoeken nu wel of niet iets komt, je zult waarschijnlijk een dieet gaan volgen en hij kan je doorverwijzen naar een diëtist(e) zodat je een samen een volwaardig dieet kunt bepalen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.