Auteur Topic: Zelf yoghurt maken  (gelezen 1112 keer)

Marple

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Zelf yoghurt maken
« Gepost op: oktober 29, 2016, 21:10:23 »
Een vraagje aan de yoghurt makers op dit forum: hoe weet je of de yoghurt is gelukt/mislukt? Gisteren heb ik voor het eerst sinds een tijdje weer yoghurt gemaakt (gewoon in een thermoskan in een deken, temperaturen met een pink en met AH bio yoghurt als starter), toen ik hem net weer pakte was hij behoorlijk slijmerig en dik, hij was echt een soort draderig. Ik kan me van eerder herinneren dat hij pas in de koelkast dik wordt. Mag de yoghurt zo slijmerig zijn? Hoe weet je als hij echt mislukt is? Kan je er ziek van worden?

Ik was een beetje haastig gisteren en heb de melk alleen opgewarmd, niet verhit en ook de spullen niet met kokend water afgespoeld zoals ik ergens las  : :roll:
Na een lange zoektocht: coeliakie

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
Re: Zelf yoghurt maken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2016, 22:03:00 »
Probeer melk Kefir
Het proces is veel makkelijker en het eindproduct is veel rijker aan de goeie bacteriŽn en gisten.
Als je daar dan nog een theelepel diathomeeenaarde aan toevoegt is je darmflora helemaal happy  :duimop:
Coeliakie diagnose eind 2003

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: oktober 29, 2016, 23:28:37 »
Denk ik ook over om een keer te proberen idd, al las ik dat het na een tijdje steeds meer wordt en dat je best ingewikkeld moet doen als je een paar dagen weg bent, dat trekt me minder. Ik denk dat ik yoghurt makkelijker vind (misschien omdat ik het al eens gedaan heb) dus als ik overstap zou het zijn omdat kefir meer soorten bacteriŽn heeft.
Maar voor nu zit ik vooral met de vraag of ik mijn yoghurt morgen op zal eten of niet  :). Nou ja, ik denk dat ik het gewoon proef, als het echt verkeerd is gegaan zal het vast niet op yoghurt lijken :)
Na een lange zoektocht: coeliakie

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 30, 2016, 12:16:15 »
Het hangt ook af van de startyoghurt hoe goed je resultaten zijn. Probeer eens een eetlepel volle Boerenland yoghurt van Campina of volle yoghurt van Campina met 3% vet, door een liter melk van 40 graden, dat gaat hier goed, als je het zuur wilt, laat je het 24 staan, en anders kun je het uitschenken vanaf 9 uur, dan is het milder.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Annikka

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2016, 19:07:10 »
Kefir is licht alcoholisch. Je wordt er niet dronken van ofzo maar het kan zijn dat je darmen daar negatief op reageren. Ik heb een tijdje zelf yoghurt gemaakt mbv een yoghurtmachine. Dat lukte het best als ik het van volle melk maakte en biogarde standyoghurt als starter gebruikte. Di smaakte het beste en had de beste consistentie.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.