Auteur Topic: Bijzondere bijstand en meerkosten glutenvrij dieet  (gelezen 4624 keer)

Cyrion

• Newbie
  • *
Bijzondere bijstand en meerkosten glutenvrij dieet
« Gepost op: oktober 11, 2016, 12:07:16 »
Beste mensen,

Ik weet dat er eerder over dit onderwerp gesproken is, maar dat was in 2009 en 2011. Inmiddels leven we alweer in 2016, dus wellicht is er het een en ander veranderd...

Ik heb een glutenintolerantie, maar ik weet niet of het coeliakie is. Mijn huisarts wilde destijds niet aan verder onderzoek meewerken. Mijn glutenvrije dieet is geadviseerd door mijn diŽtist en sindsdien ben ik vrij van buikpijn, dus het heeft nut!

Sinds kort zit ik in de bijstand en vanwege de meerkosten van het glutenvrije dieet heb ik bijzondere bijstand aangevraagd. Op advies van mijn contactpersoon bij de Sociale Dienst, overigens. We hebben samen naar de bedragen zitten kijken, en ik heb gezien dat voor een glutenvrij dieet een bedrag van 800 euro op jaarbasis voor staat (via de bijzondere bijstand, dus).

Na 5 weken (!) kreeg ik een telefoontje van de ambtenaar die mijn verzoek afhandelt. (Het is niet mijn contactpersoon, maar iemand anders.) Hij wilde weten wat mijn aandoening is, want hun lijst werkt op aandoening. Glutenintolerantie, dus. Dat bleek niet in de lijst te staan. Ik heb hem uitgelegd dat het dieet hetzelfde is als bij coeliakie. Dat maakte niets uit, want mijn aandoening staat niet in hun lijst.
Uiteindelijk heeft hij met een collega overlegd en nu moet ik een overzicht maken van mijn meerkosten. Totdat ik dat overzicht aanlever, ligt mijn verzoek stil.

Volgens mij is dit verzoek je reinste onzin! Het is namelijk bekend wat de meerkosten van een glutenvrij zijn: de bijzondere bijstand geeft er immers 800 euro per jaar voor. Ook bij de Belastingdienst kun je 1.150 euro per jaar terugkrijgen bij een glutenvrij dieet. Het Nibud gaat uit van 900 euro meerkosten bij een glutenvrij dieet.

Waarom vragen ze naar de bekende weg? Ze weten namelijk wat de meerkosten zijn! Kan ik dit verzoek wegens onzinnigheid weigeren?

Ik heb deze vraag ook al neergelegd bij het Juridisch Steunpunt van Ieder(in), de koepelorganisatie waar de NCV ook bij aangesloten is.

Maar ik zou ook heel graag ervaringen uit de praktijk willen weten. Dus als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, dan lees ik dat graag!

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
Re: Bijzondere bijstand en meerkosten glutenvrij dieet
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2016, 15:21:08 »
Ik zou je aanraden om je alsnog te laten onderzoeken op coeliakie. Alleen dat heb je en medische aandoening waarvoor je officieel een glutenvrij dieet moet volgen en zal de gemeente je aanvraag serieus nemen.

Ik zou sowieso afraden om glutenvrij te gaan eten zonder diagnose, omdat je als je coeliakie hebt ook begeleiding nodig hebt vanuit het ziekenhuis om tekorten te voorkomen etc.

Mocht je geen coeliakie hebben (en ook geen non-coeliac gluten sensitivity, vastgesteld door een arts in het ziekenhuis), dan is het je eigen keuze om glutenvrij te eten, maar wordt het niet gezien als een medisch noodzakelijk dieet.

Gezien de grote schare mensen die glutenvrij zijn gaan eten vanwege de hype of op aanraden van alternatief genezers, is het voor een gemeente logisch dat ze grenzen stellen en alleen ondersteunen wat medisch noodzakelijk is. Deze voorzieningen zijn nooit bedoeld voor mensen zonder ziekte.

Ik geloof best dat jij je beter voelt met glutenvrij eten, maar dat hoeft niet door gluten te komen (kijk ook eens bij FODMAP dieet).

Ik hoop dat je snel de juiste diagnose krijgt die hoort bij jou klachten.

grt. Lidewij

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2016, 15:33:58 »
Volgens mij maak je inderdaad geen enkele kans, van de belasting aftrekken had ook niet gemogen als je dat wel gedaan heb.

Als je geen zin hebt in een officieel diagnose traject dan kun je overwegen om geen dieetvoeding meer te gebruiken. Eet rijst met fruit voor ontbijt. Chocolade i.p.v. koekjes. Cake of zo kun je ook zelf bakken met rijst en ketanmeel van de toko. Glutenvrij dieet is alleen duurder als je vast wilt houden aan een traditioneel westers dieet, de meerkosten zitten tegenwoordig alleen nog in de dieetproducten (vroeger was dat anders omdat je toen alleen a merken kon gebruiken omdat de allergenen wetgeving toen nog niet zo goed was en zij de enige waren die de moeite namen een correcte ingredientenopgave te doen)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2016, 18:48:52 »
Ik neem aan dat je al een verklaring van de diŽtiste bij de gemeente ingeleverd hebt...

Maar hoeveel duurder glutenvrij is? Dat hangt van je eetpatroon af en hoe gevoelig je bent. Ik heb altijd al vrij veel met verse ingrediŽnten gekookt en aan het avondeten geef ik niet meer uit dan voor het dieet. (Wel anders: gedroogde bonen i.p.v. blik.) Broodbeleg is minder geworden omdat ik minder brood ben gaan eten, (ik neem een maaltijdsalade tussen de middag), maar wanneer ik brood door glutenvrij had vervangen had dat voor het beleg ook weinig verschil gemaakt. Glutenvrij brood zou een grote post zijn met ~Ä1.50 meerkosten per dag voor 5 boterhammen; dan kom je aan ~Ä540 per jaar. Je zult nog hier en daar wat dubbeltjes bij elkaar moeten sprokkelen om de Ä800 te halen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2016, 19:51:48 »
Volgens mij maak je inderdaad geen enkele kans, van de belasting aftrekken had ook niet gemogen als je dat wel gedaan heb.
Dat is niet zo. Als je een arts of diŽtist hebt die verklaart dat jij een glutenvrij (en eventueel ook lactosevrij) dieet volgt, kun je het aftrekken. Ongeacht welke reden je hebt om het voorgeschreven dieet te volgen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Cyrion

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2016, 14:53:41 »
Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ook dank voor jullie medische en voedseltechnische tips, hoewel dat niet mijn vraag was.

Voor alle duidelijkheid: mijn glutenintolerantie is wel degelijk na medisch onderzoek door een diŽtist vastgesteld. En vanwege een andere chronische aandoening heb ik erg weinig energie, waardoor ik zelf niet veel kan koken. Ik ben dus noodgedwongen afhankelijk geworden van glutenvrije kant-en-klaar producten, die helaas duurder zijn.

Bijna niemand kon mij een goed antwoord op mijn vraag geven, maar uiteindelijk heb ik toch een bevredigend antwoord gevonden. Alle informatie die ik gevonden heb, zal ik hier delen, zodat anderen er in de toekomst ook gebruik van kunnen maken:

# Juridisch Loket
De medewerker van het Juridisch Loket gaf aan dat dit verzoek waarschijnlijk voortkomt uit onwetendheid over de aandoening "glutenintolerantie". Dus het advies is om ze bij de hand mee te nemen en het stap voor stap uit te leggen, met bewijsstukken.

Voorbeeldbrief:
"Na medisch onderzoek is er bij mij een glutenintolerantie vastgesteld en kreeg ik van mijn diŽtist het advies om een glutenvrij dieet te volgen. [Zie de mail met het advies bij mijn aanvraag]
Het is onbekend of ik coeliakie of een glutensensitiviteit heb, omdat mijn huisarts niet wilde meewerken aan nader onderzoek.
In elk geval zijn de termen "coeliakie" en "glutenintolerantie" volgens de Nederlandse Coeliakie Vereniging synoniem. [Zie: https://www.glutenvrij.nl/glutenintolerant_wat_heb_ik]

Ongeacht de exacte naam van de aandoening is het advies in alle gevallen een glutenvrij dieet. Glutenvrij is glutenvrij. Dus mijn dieet is exact hetzelfde als het dieet van mensen met (een vastgestelde) coeliakie.

De Bijzondere Bijstand kent een standaardtegemoetkoming voor mensen met coeliakie van 800 euro per jaar. [Persoonlijke communicatie met contactpersoon Sociale Dienst]
Ook de Belastingdienst kent een standaardbedrag dat men kan aftrekken bij de belastingaangifte, namelijk 900 euro. [Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/dieetlijsten/dieetlijst_2016]

Deze vergoeding kunt u ťťn op ťťn overnemen, want het gaat dus om precies hetzelfde dieet.

Ik hoop dat ik hiermee heb voldaan aan uw verzoek om een overzicht van de meerkosten van mijn glutenvrije dieet. Mocht u alsnog een gespecificeerd overzicht van de meerkosten willen, dan kan ik dat alsnog voor u opstellen."

# Nederlandse Coeliakie Vereniging
De NCV kon geen antwoord op de vraag geven en verwees door naar een van hun diŽtisten. Die gaf het advies om de tekst van de website van de Belastingdienst te mailen naar de Sociale Dienst, want meerkosten van een glutenvrij dieet zijn immers bekend.
Daarnaast kreeg ik het advies dat ik kon vragen naar een collega ter beoordeling van mijn aanvraag.

# Meerkosten.nl
Meerkosten.nl verwijst naar mogelijkheden voor tegemoetkoming van dieetkosten (waaronder Bijzondere Bijstand). Daarnaast geeft het een overzichtelijke samenvatting van de regeling voor aftrek via de Belastingdienst: http://www.meerkosten.nl/belastingvoordeel/aftrek-sz/dieet. (Let op: dit zijn nog de bedragen van 2015!)

# Nibud
Het Nibud geeft ook aan dat een glutenvrij dieet duurder is en verwijst naar mogelijkheden voor tegemoetkoming (waaronder Bijzondere Bijstand): https://www.nibud.nl/consumenten/kosten-van-dieetvoeding/

# Belastingdienst
- Dieetkosten mogen afgetrokken worden als het dieet is voorgeschreven door een erkende arts of diŽtist.
- Er gelden standaard bedragen, dus je hoeft geen bonnen te bewaren of een administratie bij te houden van het dieet.
- Voor een glutenvrij dieet mag je 900 euro aftrekken. Voor een gluten- en lactosevrij dieet mag je 1.050 euro aftrekken. (Bedragen 2016.)

Meer info:
- Voorwaarden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/voorwaarden_aftrek_zorgkosten
- Voorschriften: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/
- Bedragen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/dieetlijsten/dieetlijst_2016

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2016, 15:40:53 »
Wow, dat heb je allemaal goed uitgepluisd!  :duimop: (en daar hebben anderen ook weer iets aan)

Als je intolerant bent voor gluten, heb je 1 van deze zaken:
1. coeliakie
2. DH (huidklachten als gevolg van coeliakie)
3. NCGS (glutensensitiviteit) https://www.glutenvrij.nl/media/documenten/nijeboer-ntvg2013.pdf
4. een glutenallergie cq tarwe-allergie
5. glutenataxie of andere neurologische verschijnselen door gluten

In dit artikel staat een mooi schema van alle ziekten waarbij gluten een rol speelt (gluten-related disorders): https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-10-13

Medici hebben onderling afgesproken niet meer de term 'glutenintolerantie' te gebruiken (1), omdat je dan niet weet over welke van de 5 ziektebeelden het gaat. Als bekend is welk ziektebeeld het is, wordt dat ook benoemd (dus niet 'glutenintolerantie' maar 'coeliakie'of 'NCGS' bv). In sommige gevallen is geen duidelijke diagnose te stellen. Dan is de benaming 'glutenintolerantie' de enige mogelijkheid en de voorgeschreven behandeling bestaat uit 'een glutenvrij dieet op medische gronden'.

Ik weet niet welke stappen je diŽtiste heeft gezet die je 'medisch' noemt? 

Bij coeliakie zijn het deze stappen:
1. klinisch onderzoek (uiterlijke kenmerken passend bij coeliakie, klachten, symptomen, en andere ziekten: heb je een andere auto-immuunziekte, dan heb je meer kans op coeliakie; heb je familie met een auto-immuunziekte, dan is je kans op coeliakie ook vergroot)
2. bloedonderzoek naar antistoffen die wijzen op coeliakie
3. bloedonderzoek naar nutriŽnten (tekorten)
4. bloedonderzoek naar genetisch profiel (of je DNA hebt passend bij coeliakie)
5. een darmonderzoek

Bij glutensensitiviteit zijn het deze eerste 5 stappen, en als coeliakie is uitgesloten, wordt gekeken of het een tarwe-allergie is (met een bloedtest en een huidtest), is het dat ook niet, dan volgt een periode wel en geen gluten eten. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4488826/

Hopelijk krijg je straks na alle bureaucratische rompslomp een vergoeding voor je dieetkosten. Ben je al wat aan het opknappen, of merk je nog weinig verschil? Hopelijk heb je straks meer energie.

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22345659

Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Cyrion

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2016, 12:22:17 »
Beste Tine,
Bedankt voor je aanvulling. Dat kan voor volgende mensen ook weer waardevol zijn.

Gister kreeg ik goed nieuws: mijn aanvraag voor Bijzondere Bijstand voor dieetkosten is goedgekeurd! Ik heb zelfs 1.100 euro toegekend gekregen, in plaats van de 800 euro die ik verwacht had.

Dus dit is het bewijs dat het advies van het Juridisch Loket goed was en (in mijn gemeente en bij deze ambtenaar) positief heeft uitgepakt!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2016, 13:52:08 »
Wat geweldig, Cyrion, goed gedaan!  :duimop: En gelukkig kon het Juridisch Loket je goed adviseren!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2016, 18:30:16 »
Wat fijn, Cyrion!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.