Auteur Topic: Grotere kans op astma bij coeliakie  (gelezen 1068 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Grotere kans op astma bij coeliakie
« Gepost op: oktober 06, 2016, 17:13:17 »
Uit een analyse van medische dossiers van inwoners van de VS blijkt dat mensen met coeliakie vaker astma hebben dan de bevolking in het algemeen. Eerder werd dit ook al door Ludvigsson ontdekt voor de bevolking van Zweden. Astma staat in de omvangrijke lijst met coeliakie-symptomen van het Chicago Celiac Disease Center.

Volgens de Amerikaanse onderzoekers is niet bekend of een glutenvrij dieet de astmaverschijnselen kan verminderen. Ze pleiten ervoor om mensen met coeliakie te screenen op astma.

Van de bevolking in de VS heeft 0,2% een diagnose coeliakie en 8,2% astma.

Verder valt op dat mensen met coeliakie aanzienlijker vaker last hebben van brandend maagzuur/ reflux: 29% tegenover 10% bij de bevolking in het algemeen. 

Dig Dis Sci. 2016 Sep 27. [Epub ahead of print]
Association Between Celiac Disease and Asthma.
Yaqoub Z1, Al-Kindi SG2, Zein J3.

PMID: 27678407 DOI: 10.1007/s10620-016-4321-0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21315431
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Grotere kans op astma bij coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: oktober 10, 2016, 18:57:54 »
Bij voedselallergie is inspanningsastma een veelvoorkomend symptoom en de klachten verdwijnen of verminderen bij het dieet. (Mijn ervaring bevestigt dat.) Geldt dit ook niet voor coeliakie?
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2016, 20:31:28 »
Ja, ik denk ook dat astma kan samengaan met een tarwe-allergie (voedselallergie) of gluten-allergie. En dat het effect van het dieet nagenoeg gelijk is.

Bij mijn zoon is de astma verdwenen, als baby had hij Ventolin, hij lag altijd te ronken in zijn box, de huisarts noemde hem een 'happy wheezer' maar hij bleek toch wat minder happy dan gedacht. De ventolin kon al snel de deur uit toen mijn zoontje glutenvrij ging eten (zoals de kinderarts al voorspeld had).

Als het mij lukt om helemaal geen gluten te eten (dwz 0 ppm) heb ik geen astma, maar als ik gewone glutenvrije dieetproducten eet (die voor mij glutenarm zijn) heb ik wel last van astma (en andere klachten).

Astma was mijn voornaamste klacht voordat ik glutenvrij ging eten, buikklachten kwamen later pas.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2016, 01:22:53 »
Helaas helaas... het geldt niet bij mij. Ik heb de laatste jaren zelfs veel meer astma klachten gekregen en zit nu al weer ruim 10 maanden aan de prednison...
Ik houd me keurig aan het dieet dus daar zal het niet aan liggen denk ik
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.