Auteur Topic: Weer gluten eten voor de bloedtest  (gelezen 3084 keer)

G.Dina

• Newbie
  • *
Weer gluten eten voor de bloedtest
« Gepost op: september 18, 2016, 10:10:16 »
Goedemorgen,

Nadat ik een paar weken geleden een paar berichtjes heb gepost hier, en zo blij was met de reacties, wil ik graag laten weten waar ik nu sta, en hoe het verder is gegaan:

Na een paar maanden geleden op het idee te zijn gekomen dat gluten eten misschien wel eens de oorzaak van mijn buikklachten kon zijn, ben ik glutenvrij gaan eten, en meldde me hier aan voor informatie, het lezen van ervaringen van 'lotgenoten'.
Al gauw begreep ik dat het op eigen houtje glutenvrij gaan eten niet de verstandigste weg was, en ben ik naar de huisarts gestapt met mijn klachtenlijstje: mijn ontlastingpatroon, dat sinds jaar en dag veel invloed heeft op mijn dagelijkse doen en laten, mijn lage energiepeil, mijn vermoeidheid, gewrichtspijnen die ik weet aan het ouder worden.

Terwijl ik daar zat en vertelde voelde het best vreemd, hoorde mezelf het allemaal zeggen en kreeg tegelijkertijd het inzicht dat dit allemaal is gaan behoren tot 'dit is mijn leven', dat het min of meer een geaccepteerde situatie is geworden. Een situatie waarin ik stapje voor stapje met steeds minder kwaliteit van leven - wat klinkt dit zwaar, maar is in feite wel zo - genoegen ben gaan nemen.
Vroeger toen ik thuis was met de kinderen kon ik mijn eigen tijd indelen, en al zat ik dan meerdere keren per dag een half uur op de wc, dan maakte dat niet uit. Nu werk ik bijna fulltime en is het echt een groot probleem. 's Morgens bijna standaard te laat komen, veel van m'n plek lopen, op een gegeven moment maar gezegd dat ik een 'prikkelbare darm' heb, soms zakt de moed me al in de schoenen als ik 's morgens mijn bed uit kom, daar gaan we weer...ik weet dat de klachten in de loop van de ochtend minder worden om aan het eind van de middag weer terug te komen, maar dan hoef ik nog maar een uurtje voor ik naar huis ga. Me ziekmelden heb ik hierom nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik niet altijd de prettige collega ben die ik zou willen zijn. Veel zuchten en puffen en dergelijke.

Na dit verhaal zei mijn huisarts: dit heeft een grote invloed op jouw kwaliteit van leven, je zit hier omdat je wilt dat het ophoudt. Er is een bloedtest, zullen we daarmee starten?
Ik werd er bijna emotioneel van. Zo lang als ik me kan herinneren heb ik deze klachten al. Ook als kind. Zo nu en dan naar de dokter en ik herinner me een smerig laxeermiddel dat ik altijd in moest nemen. Later werd er meer bekend over vezels, en ging ik er meer op letten dat ik vezelrijk ging eten, en op dit moment neem ik dagelijks magnesiumtabletjes.

In de afgelopen maanden zijn er dagen geweest dat ik tegen de mensen om me heen zei, ik weet gewoon niet waar ik het heb: ik ben gewoon een hele dag mijn buik vergeten. Zorgeloze dagen. Gewoon een paar dagen naar het strand geweest, zonder buikkramp, winderigheid en niet weten waar ik het zoeken moest. Dagjes uit plannen zonder er tegenop te zien, of een extra tabletje te nemen zodat ik 's morgens in elk geval wat sneller de toiletsessie achter de rug zou hebben.

Maar nu na het bezoek van de huisarts nu ruim twee weken geleden ben ik weer gluten gaan eten ivm de bloedtest. Ik eet nu weer twee weken zoals vroeger en de klachten zijn weer in alle hevigheid terug. Ik wil dit nog vier weken volhouden, ik houd me dan aan iets langer dan zes weken, dat is aan wat ik hier heb gelezen, want dát wist mijn huisarts eigenlijk niet, zei ze. Het leek haar inderdaad wel zinvol om even te stoppen met glutenvrij, maar hoe lang dat was kon ze niet zeggen.
Aan de andere kant denk ik wel, als mijn klachten nu weer zo duidelijk zijn, is het dan niet al tijd om mijn bloed te laten nakijken?

Wat de bloedtest ook uitwijst, ik ga in de toekomst zeker weer glutenvrij eten, want ik voel me er gewoon beter bij als ik ze niet eet.

Miem

• Jr. Member
  • **
Re: Weer gluten eten voor de bloedtest
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2016, 16:28:31 »
Ik heb begrepen dat antistoffen vertraagd reageren, dus ook al heb je nu klachten, dan kan het zijn dat je bloed niets laat zien.

Als je dan toch aan het onderzoeken slaat zou ik wachten met het bloedonderzoek, bovendien, als je daarna een biopt ondergaat moet je ook minstens 6 weken gluten gegeten hebben. Dus het is nu even doorzetten...
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

G.Dina

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2016, 08:14:53 »
Ja zeker, ik zet door, ik loop er al zo lang mee te tobben dat die paar weken er ook nog wel bij kunnen. Aan de andere kant kan ik bijna niet wachten tot ze om zijn..

Wat ik me trouwen wel afvraag is: wat doet het met het ontlastingpatroon van mensen zonder klachten wanneer ze geen gluten meer eten?
Verandert er dan altijd iets aan? Bij de meeste forummers hier die met buikperikelen behept zijn, treedt er verbetering op.
Dus als je geen last hebt van je darmen en je laat de gluten links liggen, verandert er dan überhaupt iets?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2016, 11:17:53 »
Het kan alle kanten op gaan. Bij sommige mensen met coeliakie beginnen de buikklachten pas na de start van het glutenvrije dieet. Vooral obstipatie komt regelmatig voor. Anderen hebben vóór en ná de diagnose geen buikklachten.

Kijk hier even: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24980.0
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.