Auteur Topic: Uit eten gaan mentaal erg lastig  (gelezen 3331 keer)

lala

• Newbie
  • *
Uit eten gaan mentaal erg lastig
« Gepost op: september 12, 2016, 10:40:12 »
Ik probeer met regelmaat ergens buiten de deur te eten.
Voordien zoek ik altijd een restaurant uit waar ik kan eten. Over het algemeen zijn die steeds beter te vinden en doet men altijd erg zijn best.
Toch vind ik het zo ingewikkeld hier op te vertrouwen en te genieten van wat ik voorgeschoteld krijg. Te vertrouwen dat het schoon bereid is, te vertrouwen dat ik het juiste eten krijg etc etc. Het is in het verleden een paar keer mis gegaan maar ook wel regelmatig dat het eten prima was.
Toch gebeurt er mentaal zoveel dat het zelfs kan voorkomen dat me op den duur ziek ga voelen zonder dat dit aan het eten ligt. Wordt dit herkend? Tips?

Weidelied

• Jr. Member
  • **
Re: Uit eten gaan mentaal erg lastig
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2016, 22:46:38 »
Beste lala,

Ik ben nu 8 jaar op dieet en ik heb vooral het eerste jaar heel veel moeite gehad met de kruisbesmettingsregels. Voor mij is het een proces geweest om hiermee om te gaan. voor ieder is dat anders, maar misschien kan je iets van mijn ervaringen leren.
Bij de diagnose woonde ik in een studentenhuis en deelde de keuken met 12 anderen. Ik wilde niet meteen verhuizen naar een kamer met eigen keuken vanwege sociale contacten. Ik moest daarom vanaf het begin heel alert zijn bij koken, alles schoonmaken voordat ik het aanraak, gescheiden keukengerei voor mij, apart afwassen etc. Dat was heel zwaar, maar na een jaar kreeg bij een controlebiopt te horen da tik van marsh 2 naar marsh 0 was gegaan. Ondanks deze gedeelde keuken was ik er met mijn leefregels in geslaagd glutenvrij te eten. Dat gaf me moed. kort daarna ben ik wel verhuisd, omdat ik de oven graag wilde kunnen gebruiken voor brood bakken.
Na een half jaar heb ik in de grote vakantie allerlei leefregels getest in de praktijk om te zien of ik er ziek van werd: slokje bier, haring uit een kraam waar ook broodjes haring gemaakt werden, ovenfriet uit een heteluchtoven. de helft van de keren werd ik ziek, maar vaak ook niet. ik voelde me daarna zekerder om uit eten te gaan.
Daarnaast maak ik sterk onderscheid tussen bang voor gluten en bang voor eten. Dat laatste wil ik niet. Dat betekent dat ik accepteer dat het soms misgaat in restaurants ondanks alle voorzorgsmaatregelen.
Tot slot kies ik er voor om voor de maaltijd alles te checken met veel vragen en doorvragen. Daarna gaat er een knop om en houd ik me niet meer bezig met gluten maar met genieten van de maaltijd. Ik heb het ook niet meer over gluten, ook niet met tafelgenoten. Als ik dan toch ziek wordt, heb ik in ieder geval een lekkere en gezellige maaltijd gehad.
het heeft mij tijd gekost om zover te komen, het gaat niet vanzelf. Daarom zou ik je aanraden om gewoon restaurants te blijven bezoeken. het zal langzaam wennen en je wordt ook langzaam beter in de vragen die je kan stellen.

veel succes!

MirjamH

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2016, 13:06:45 »
Mooi verhaal Weidelied!
Ik ben bijna 10 jaar glutenvrij, en ben nog niet zo ver.
Tot vlak voor de glutenhype ging ik regelmatig met veel plezier uit eten. Ja, natuurlijk besprak ik dat het echt glutenvrij moest zijn en vroeg ik door over bereidingswijzes. Maar eigenlijk ging het haast nooit fout.
Maar toen begon de glutenhype. Ik heb het idee dat vanaf dat moment koks minder serieus met glutenvrije gasten om gingen. Of misschien werd ik rond die tijd gevoeliger. Hoe dan ook: Ongeveer de helft van de keren dat ik uit eten ging, werd ik ziek. En soms niet zo'n beetje ook.

Vooral in 2015, toen ben ik 8 keer ziek geweest. Daarna heb ik heel lang niet onbezorgd uit eten kunnen gaan. Eigenlijk ga ik nu alleen uit eten als ik wordt uitgenodigd. Bijvoorbeeld door mijn ouders om een verjaardag te vieren, of door mijn werk voor een bedrijfsuitje. Maar ik pas extra goed op, ik stuur vaker een bord terug naar de keuken.
Het is nog steeds niet onbezorgd eten, al kan ik er ondertussen (als ik de keuken vertrouw) wel weer van genieten.
En wat fijn is het dan als je naar een volledig glutenvrij restaurant gaat, of een ander restaurant waarvan je weet dat glutenvrij voor hen (bijna) net zo normaal is als voor jou!
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2016, 04:55:43 »
Onlangs was ik op vakantie in Nederland, familie en vrienden bezoeken, dus vaak uit eten. Ik durfde alleen in Thaise restaurants te eten, omdat ik de recepten van de gerechten ken en daardooor de communicatie makkelijk was. Het is alle keren goed gegaan. Maar op zich natuurlijk vreemd om op vakantie alleen te willen eten wat je elke dag al eet, goedkoper en veel beter van smaak.

Eťn restaurant weigerde uit over-zorgvuldigheid vissaus te gebruiken. Er komt geen gluten aan te pas in de productie van vissaus en ze gebruikten het in Thailand meest populaire merk, maar iemand heeft ze ooit wijsgemaakt dat we er niet tegen kunnen. Natuurlijk wel goed van ze dat zo voorzichtig waren.

Voordat ik naar Thailand verhuisde, durfde ik in Nederland nooit uit eten te gaan. In Thailand kook ik bijna nooit, maar ga of uit eten of het wordt kant en klaar op de markt gekocht.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2016, 20:48:56 »
Mijn ervaring in de meeste Thaise restaurants hier is dat de oestersaus die wordt gebruikt niet glutenvrij is.
Als T. en ik Thais gaan eten vraagt hij altijd om een gerecht zonder oestersaus.

Als wij uit eten gaan dan informeren we voor het bestellen wat kan en niet kan.
En daarna moet je het inderdaad van je afzetten. Het gebeurt wel eens dat T. toch last krijgt ondanks het vragen en de verzekering dat het kon. Tja, dat kan gebeuren en is zeker niet leuk natuurlijk. Maar voor T. is dat geen reden om het uit eten maar helemaal af te schaffen.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

bennl1

• Full Member
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2016, 03:57:40 »
Mijn ervaring in de meeste Thaise restaurants hier is dat de oestersaus die wordt gebruikt niet glutenvrij is.
Als T. en ik Thais gaan eten vraagt hij altijd om een gerecht zonder oestersaus.
...

Oestersaus wordt verdikt/gebonden met tarwe. Van oorsprong een Chinees ingrediŽnt, dat gewoongoed is geworden in alle Thaise roerbak gerechten. Dat moet inderdaad vermeden worden, ook in Thailand. Voor de zekerheid is het verstandig om bij elk gerecht altijd te checken of er oestersaus is gebruikt.
gv sinds diagnose april 2012
Happy to be fully "Thaid"-up by now :)