Auteur Topic: Verse muntthee  (gelezen 4914 keer)

Smurf

• Jr. Member
  • **
Verse muntthee
« Gepost op: augustus 19, 2016, 20:35:46 »
Ondanks dat ik heb aangegeven dat ik gv moet eten,  was ik vorige week behoorlijk ziek geworden na het eten van een patatje met mayonaise bij een brasserie. (Erge buikpijn, overgeven, algehele malaise. ..)

Echter vraag ik mij af of de patat met mayonaise lag want ik had ook nog verse muntthee met honing.

Want vandaag zaten we op een terrasje en ik had dus muntthee met honing besteld. En ik werd weer ziek met dezelfde klachten als toen bij de brasserie.

Kan het dat ik , in dit geval munt, niet meer kan verdragen? Want voor mijn diagnose had ik geen last.

En het lijkt me zo vreemd  omdat verse munt geen gluten zitten.
Ik denk niet dat het aan de honing ligt, omdat we thuis regelmatig thee met honing drinken.

Hebben jullie dat ook dat jullie sommige dingen niet meer verdragen?
November 2015: Diagnose coeliakie

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: Verse muntthee
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2016, 20:38:59 »
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat het bedienend personeel het munttakje met beglute handen pakt en in je glas doet?
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2016, 20:52:20 »
Daar heb ik ook aan gedacht, alleen betreft dit 2 verschillende bedrijven. Maar ja, je weet het nooit. ..

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2016, 21:28:20 »
Je zou thuis eens uit kunnen proberen om verse munt thee te drinken met honing gaat dat goed is het waarschijnlijk toch besmetting.
Beterschap hoop dat je weer gauw opknapt.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2016, 23:27:59 »
Ik neem aan dat je ook meld bij een drankje dat je glutenvrij eet? Misschien liggen de takjes muntthee naast de koekjes o.i.d.
En je weet ook maar nooit of ze er een onverpakt glutenvol koekje bijleggen, dus dat vraag ik altijd alvast maar van tevoren.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2016, 08:46:09 »
Het vreemde is dat ik voor de diagnose nooit buikklachten had. Coeliakie uitte bij mij in psychische klachten.
Echter merk ik sinds ik GV eet meer buikklachten krijg als ik iets fout heb gegeten.

Is dit normaal dat als je GV eet heftiger op dingen kan reageren?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2016, 09:47:27 »
Echter merk ik sinds ik GV eet meer buikklachten krijg als ik iets fout heb gegeten.

Is dit normaal dat als je GV eet heftiger op dingen kan reageren?
Ja, dat is normaal... je afweersysteem krijgt rust als je glutenvrij eet en zal harder reageren op alles wat het als "gevaarlijk" ziet.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

orionne

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2016, 16:38:35 »
ik heb echt nog nooit last gehad van verse muntthee..
wel moet je opletten op de sporen van gluten van eventuele koekjes ;)
en geen honing uit een potje accepterten
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2016, 12:54:09 »
Je zou thuis eens uit kunnen proberen om verse munt thee te drinken met honing gaat dat goed is het waarschijnlijk toch besmetting.

Vandaag heb ik munt thee met honing gedronken. En ik heb nergens last van!

@Orionne: De honing bij de verschillende bedrijven waren van die honingstaafjes.

Dus ik denk dat het in mijn geval dat de munt besmet was met gluten! :duimlaag:

Ik wist niet dat ik zo heftig kan reageren op een besmetting......

koekie8

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2016, 14:44:34 »
Ik denk ook dat de persoon die de takjes munt in de theeglazen doet, met de zelfde hand de koekjes op de schoteltjes gelegd heeft... kruisbesmetting dus.
Als ik thee bestel, zeg ik er altijd bij: "zonder koekje!".
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

orionne

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2016, 15:41:35 »
Ik denk ook dat de persoon die de takjes munt in de theeglazen doet, met de zelfde hand de koekjes op de schoteltjes gelegd heeft... kruisbesmetting dus.
Als ik thee bestel, zeg ik er altijd bij: "zonder koekje!".

doe ik ook tegenwoordig ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2016, 17:55:52 »
Maar ja, als ze eerst een kopje koffie met koffie klaarmaken met koekje en daarna de munt pakken voor de thee zonder koekje dan schiet je ook niets mee op qua kruisbesmetting.

Ik denk dat ik in het vervolg extra duidelijk moet uitleggen wat coeliakie is en anders maar om verpakte thee vragen.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2016, 16:41:37 »
Toch zou de honing ook de boosdoener kunnen zijn, ookal kwam deze niet uit een potje. Honing is niet altijd 100% safe ivm besmetting tijdens het productieproces. Verder is er in een horeca-gelegenheid natuurlijk altijd kans op "besmetting" vanuit allerlei hoeken.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.