Auteur Topic: Glutensmetvrees  (gelezen 2162 keer)

G.Dina

• Newbie
  • *
Glutensmetvrees
« Gepost op: augustus 13, 2016, 18:55:34 »
Of mijn klachten door de gluten komen weet ik (nog) niet, maar in elk geval heb ik me de afgelopen weken erg bezig gehouden met waar zitten ze in en hoe vermijd ik het ze binnen te krijgen.
Ben ik alleen thuis en heb ik alleen met mezelf te maken is dat een stuk makkelijker dan dat ik op mijn werk ben of bij mensen thuis.

Ik voel me niet gerust op dat er ergens gluten op zouden kunnen zitten. Sommige gedachten zijn reeel, anderen niet. Overdrijf ik? Ben ik een glutensmetvrees aan het kweken?

Op mijn werk heb ik een bureaula waar ik voorheen mijn zakjes met boterhammetjes in bewaarde. Zo op het oog niks te zien. Zouden ze daar zitten?
Kom ik thuis en hebben mijn kinderen tussen de middag hun brood klaargemaakt. Heeft hun brood op het aanrecht gelegen?
Ik eet bij een vriendin die speciaal voor mij aardappeltjes heeft gebakken waar de anderen stokbrood eten. Haar dochter staat wel naast het fornhuis dat brood te snijden en het mandje stoot overal tegenaan.

In welke mate verban je de gluten? Ik denk niet dat ik coeliakie heb, daar ben ik niet ziek genoeg voor als ik mezelf vergelijk met andere mensen hier. Ik vermoed dat ik een glutenintolerantie heb.

Op blogs heb ik gelezen over mensen die alles in huis gescheiden hebben. Waar ik een eigen boterkuipje heb en langzaamaan m'n eigen spulletjes in een apart keukenkastje heb, lees ik over apart afwassen, twee koelkasten etc.
Betekent dit dan ook dat het vermijden van gluten op de manier waarop ik dat doe niet grondig genoeg is en dus eigenlijk geen zin heeft?

Hoe ver moet je gaan?
Hoe kom je tot een acceptabel leefklimaat zonder gluten?

Er zijn hier zoveel ervaringsdeskundigen, ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Glutensmetvrees
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2016, 21:28:10 »
Dit is het bekende glutenspook  ;)
Lees even de eerste hulp daar vind je een hoop info o.a tips voor nieuwe leden http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=548.0
En Coeliakie in de huishouding http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=4136.0.
Ik zelf heb gelukkig geen kinderen meer thuis bijna alles wat in ons huis is gv ik zou voor op je werk een eigen broodtrommel mee nemen.
Vraag aan je kinderen of ze de aanrecht weer goed willen schoon maken of neem een stukje voor jezelf.
Je zou in de koelkast een eigen gedeelde kunnen maken voor gv wij hebben wel een eigen boterkuipje als ik bv pindakaas wil eten haal ik dat er uit met een lepeltje zodat de pot schoon blijft dat geld ook voor jam enz.(als je dat niet vertrouwd neem dan een eigen pot en schrijf daar op gv.
Apart afwassen doe ik niet.
Het is best moeilijk om helemaal gv te blijven als jij bv een paar tomaten bij de supermarkt koopt en dat is er net gevuld door iemand die net een boterham heeft gegeten en zijn handen niet heeft gewassen kunnen daar ook gluten aan zitten zo zijn er genoeg voorbeelden te noemen.
Probeer het zoveel mogelijk te vermijden meer kan je niet doen succes er mee.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Mluzy

• Newbie
  • *
Re: Glutensmetvrees
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:48:52 »
Ik wil je 'vreugde' niet verpesten, maar je kunt wel degelijk coeliakie hebben. Als je het nog niet zo lang hebt of niet in een ernstige vorm, kan het goed zijn dat je er (op het eerste gezicht) geen last van hebt. Dat neemt niet weg dat je darmen beschadigen, wat sowieso al niet goed is, en je tekorten aan voedingsstoffen (calcium, vitamine D enz.) krijgt omdat er minder darmwand is om die op te nemen. Als je denkt dat je last hebt van gluten, ga naar de huisarts voor bloedonderzoek. Je moet dan wel weer gluten gaan eten, omdat anders de antistoffen in je bloed zijn verdwenen.