Auteur Topic: Zijn de gluten echt de boosdoeners?  (gelezen 2904 keer)

G.Dina

• Newbie
  • *
Zijn de gluten echt de boosdoeners?
« Gepost op: augustus 05, 2016, 19:53:44 »
Hallo forummers!

Mijn verhaal is eigenlijk wel lang en uitgebreid, maar ik zal proberen het zo kort en bondig mogelijk neer te zetten.

Als kind (lagere schoolleeftijd) had ik al problemen met m'n stoelgang. Obstipatie en een vol gevoel. Op de meest ongelegen momenten het gevoel hebben naar het toilet te moeten, en dan niet te kunnen.
Zing maar een liedje, zeiden mijn ouders dan, dan gaat het makkelijker...
Ik wist niet beter dan dat dit bij mij hoorde. Altijd buikpijn, niet graag van huis zijn, vakanties, logeerpartijtjes, altijd ben ik me bewust van mijn buik geweest.

Wat ook bij mij 'hoort' is het hebben van weinig energie. Altijd moe, veel kunnen slapen, het meest gebaat zijn bij regelmaat, niet teveel plannen in een week, van een paar avonden achter elkaar iets ondernemen en laat naar bed moet ik altijd weer bijkomen.
Het is niet zo dat ik nooit met mijn klachten naar een dokter ben gegaan. De klachten waren dan wel weer eens reden voor een bloedonderzoek maar als daar dan niets uitkwam dan was ik eigenlijk wel weer blij, ik had tenminste niets, en vond zelf eigenlijk dat ik dan niet moest zeuren.

Het komt er op neer dat ik mijn leven tot nu toe (ben 53 jaar) min of meer heb ingericht naar wat ik wel of niet aankan. Qua buikproblemen het mezelf zo comfortabel mogelijk heb gemaakt. Mezelf wel veel dingen ontzegt. Dingen ook niet gedaan of gemist omdat ik buikpijn had.

Twee jaar geleden heb ik een colonscopie ondergaan vanwege een eventuele erfelijke belasting voor darmkanker. Het zag er allemaal prima uit daarbinnen, en mijn obstipatie is wel even ter sprake gekomen bij de darm arts.
Sindsdien slik ik dagelijks magnesiumtabletjes, en die zorgen ervoor dat ik in elk geval regelmatig 'ga'.

Sinds het laatste halfjaar ben ik die tabletten wel helemaal zat, en heb ik het gevoel dat ik hier toch niet eeuwig door mee moet gaan.
Bovendien is mijn buik er niet minder onrustig om. Meer dan eens kom ik te laat op mijn werk doordat ik 's morgens de deur niet uit kom, omdat ik steeds opnieuw naar het toilet moet.

Kortgeleden ging ik bij iemand thuis uit eten waar iemand aan tafel zat die geen gluten at. Zij vertelde geen coeliakie te hebben, maar zich beter voelt wanneer ze geen gluten eet.
De laatste weken als ik zo aan het tobben was, moest ik daar steeds aan denken, en dacht dan: stél je voor dat dat voor mij ook... en wuifde ik dat weer weg.

Mijn vriend trok me uiteindelijk over de streep om het toch te proberen, dat hij het gevoel had dat het toch iets met voedsel te maken zou hebben, en dat het toch de moeite waard zou zijn daar achter te komen?
Ik ben gaan lezen, over gluten, over lactose en over het FODMAP dieet.
En ik besloot om eerst maar eens een tijdje de gluten te vermijden, omdat dat me het meest makkelijk leek om uit te voeren.

Ik hou van koken en bakken en ben op internet gaan kijken naar wat binnen het glutenvrije dieet allemaal kan. Ik ben gestart en met een paar dagen voelde ik een enorme verbetering. Ik ga 's morgens nog 1 keer naar het toilet en dan is het klaar voor de rest van de dag. Geen krampen en geen geborrel meer. Er zijn de afgelopen weken dagen geweest dat ik mijn buik gewoon vergeten ben, dat ik niet dacht, wat voel ik, moet ik wel, moet ik niet, is het alleen een wind of moet ik naar een toilet? (genant).

Gisteren ben ik uit eten geweest, en heb niet expliciet naar glutenvrije gerechten gevraagd, maar heb gekozen voor een rijstgerecht met groenten en een stukje kip. En nog voor het kopje koffie toe was ik weer helemaal terug bij af. Gluten kunnen natuurlijk in het soepje vooraf en de sausjes gezeten hebben. Ik heb dus het sterke vermoeden dat het de gluten zijn die ik slecht verdraag.

Maar ik vraag me af:  is aan mijn darmen bij het onderzoek dan niet zichtbaar geweest dat dit speelt?
Is er iemand die hier het antwoord op weet?

Vr.groet.
G.Dina.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zijn de gluten echt de boosdoeners?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2016, 20:47:31 »
Hoi Dina ten eerste welkom op ons forum  :wkm:

Het antwoord op je vraag is nee want een  colonscopie is een onderzoek in de dikke darm en Coeliakie zit in de dunne darm daar is ook een ander onderzoek voor nodig namelijk een slangetje door je keel die hapjes uit je dunne darm neemt.
Wat je zou kunnen doen is aan de HA vragen een verwijzing naar een goede MDL arts die dit kan onderzoeken.
Je moet dan nu wel direct stoppen met gv eten anders is het onderzoek niet 100% betrouwbaar.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

G.Dina

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2016, 21:07:50 »
Hoi Lies,

Dankjewel voor je antwoord. Ik weet er echt nog niet veel van. Wel las ik al eerder dat het onderzoek pas zin heeft als je wel gluten eet, wat eigenlijk ook heel logisch is.
De livaad website heb ik op een van mijn eerste speurtochten naar informatie gevonden, en ik heb daar al wat recepten van geprobeerd en controleer met behulp van de database alles wat er in mijn keukenkastjes komt. Heel waardevol!

Ik heb bijna geen zin om me weer aan de gluten te wagen, maar ik besef dat het toch wel even nog zal moeten.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2016, 13:25:26 »
Het is inderdaad verstandig om per direct weer gluten te eten en je huisarts te vragen om nader onderzoek en/of een verwijzing naar een MDL-arts. Pas als de artsen nader onderzoek noodzakelijk vinden en een colonscopie uitgevoerd hebben (bij verdenking van coeliakie), kun je na het onderzoek weer glutenvrij gaan eten. Dus het is nog een tijdje klachten hebben (ze kunnen nu zelfs wat erger terugkeren dan voor je glutenvrij ging eten), maar wel voor een goed doel, namelijk een betrouwbare test voor de aandoening coeliakie. Ik raad je aan om gelijk weer gluten te eten. Hoe eerder je het onderzoek achter de rug hebt, hoe eerder je weer glutenvrij kunt!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Samar

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2016, 16:40:01 »
Ik heb een eigen topic, en herken jouw verhaal. Ik ging een tijd véél minder producten met gluten eten, en het was een wereld van verschil. Helaas was de bloedtest negatief, en doordat de bloedtest negatief is, weet ik nu een paar weken later sinds ik weer gluten eet nog steeds niet zeker of de gluten de oorzaak zijn...
Het nadeel is vooral dat je weer een tijd gluten moet eten, en in mijn geval kwamen alle klachten weer terug. :( En ik zit ook nog steeds met: wat als de bloedtest weer geen indicatie geeft dat de gluten het probleem zijn, wat is dan wel de boosdoener?