Auteur Topic: 2 weken aan glutenvrij dieet maakt problemen erger?  (gelezen 5833 keer)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: 2 weken aan glutenvrij dieet maakt problemen erger?
« Reactie #15 Gepost op: maart 24, 2017, 18:33:07 »
Dat je bloedwaarden verbeterd zijn is een hele grote aanwijzing dat je toch coeliakie hebt en het is goed mogelijk dat daardoor  de symptomen van een andere aandoening gecamoufleerd zijn. Het is zeker een goed idee om een andere arts ook eens naar je klachten te laten kijken.

Een van de effecten van het glutenvrije dieet bij coeliakie is dat het afweersysteem rust krijgt en daardoor meer kan reageren op infecties (en/of allergieŽn). Daar zal een andere arts ook naar kijken.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #16 Gepost op: maart 26, 2017, 12:53:11 »
Artsen beschouwen nieuwe darmklachten na de start van een glutenvrij dieet als een vervelende 'bijwerking' van glutenvrij eten. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24980.0

Vooral de eerste twee jaar na de diagnose zijn er klachten, die in de periode daarna vaak weer afnemen. Als je jonger bent, heb je minder kans op blijvende klachten dan op oudere leeftijd. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25302.0
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: maart 29, 2017, 15:03:19 »
Dat je bloedwaarden verbeterd zijn is een hele grote aanwijzing dat je toch coeliakie hebt en het is goed mogelijk dat daardoor  de symptomen van een andere aandoening gecamoufleerd zijn. Het is zeker een goed idee om een andere arts ook eens naar je klachten te laten kijken.

Een van de effecten van het glutenvrije dieet bij coeliakie is dat het afweersysteem rust krijgt en daardoor meer kan reageren op infecties (en/of allergieŽn). Daar zal een andere arts ook naar kijken.

Coeliakie kan andere klachten verbergen? Dat is bijzonder. Die diagnose coeliakie staat aardig vast ja. Geen twijfel over mogelijk.

Artsen beschouwen nieuwe darmklachten na de start van een glutenvrij dieet als een vervelende 'bijwerking' van glutenvrij eten. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24980.0

Vooral de eerste twee jaar na de diagnose zijn er klachten, die in de periode daarna vaak weer afnemen. Als je jonger bent, heb je minder kans op blijvende klachten dan op oudere leeftijd. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25302.0

Intersante artikelen. Dat verklaart wel het een en ander. :)
Overigens noemen ze toch ook weer vermoeidheid. Dit is op eenzame hoogte mijn grootste klacht (ik ben niet officieel zeker 50% afgekeurd). Die is sinds het dieet alleen maar een groter probleem geworden. Nou was dit voor de diagnose coeliakie al aan de gang maar daar is niets aan veranderd.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #18 Gepost op: maart 29, 2017, 18:38:11 »
De meeste patiŽnten krijgen hun energie terug door het volgen van een glutenvrij dieet. Vandaar dat ik zeg: laat een (andere) arts er eens naar de overgebleven symptomen kijken. Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2017, 15:06:10 »
Zo gezegd zo gedaan :)
Ik heb een verwijzing naar het VUmc. Nu nog hopen dat ze mij toelaten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2017, 15:47:42 »
Fijn! Ik hoop dat je daar binnenkort terecht kunt. :duimop:
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #21 Gepost op: juni 10, 2017, 10:27:43 »
Ik ben naar Amsterdam geweest en heb daar een hele tijd met de heer Bouma gesproken. Ik ben er niet echt wat mee opgeschoten maar ben wel een hoop kennis rijker.

Een van de dingen die ik graag wou weten is hoe het herstel proces van coeliakie nou verloopt. De heer Bouma bevestigde dat hier praktisch niets over bekend is. Niemand publiceert hierover. Echter, uit ervaring kan hij vertellen dat bij volwassenen het herstel van klachten (ik  bedoel daarmee niet de darmvlokken) ook jaren kan duren. Het duurt erg lang voordat je immuunsysteem weer tot rust komt en de klachten verdwijnen. Dat ik na een jaar glutenvrij dieet geen enkele verbetering van mijn klachten heb hoeft nog niet te betekenen dat mijn klachten niet van de coeliakie komen.

Verder wordt ik niet in behandeling genomen omdat de heer Bouma eigenlijk niets kan doen. Mijn plaatselijke arts heeft alles al gedaan.
Mogelijk komt er bij mij wel een controle biopt. Dit om er zeker van te zijn dat het de goede kant op gaat met de coeliakie.

Rustig blijven wachten dus  :)

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2017, 11:31:57 »
Update!

Ze hebben bij mij een controle biopt gedaan en de uitslag daarvan was nogal verrassend. 1 jaar geleden had ik March 3a. Na 1 jaar strikt dieet volgen zit ik al op March 0  :o Zo snel had ik dit niet verwacht! Dus dat is goed nieuws  :)

Verder gaat het eigenlijk allemaal niet zo best met mij. Mijn gezondheid is nog steeds slechter dan voordat ik aan dit dieet begon. Ik ben er dus nog steeds geen klap mee opgeschoten voor mijn gevoel. Al begin ik wel iets op te krabbelen. Mijn darmen zijn echter nog steeds idioot gevoelig. Ik zit daarom nog steeds vol aan het FODMAP dieet en heb zeker 2x per maand diarree. Nou zit dit allemaal 2 jaar kunnen duren voordat het gestabiliseerd is dus dat is rustig af wachten :)

We zullen zien :)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #23 Gepost op: september 13, 2017, 21:42:49 »
Fijn dat je darmen weer goed zijn en nu maar hopen dat de rest ook gauw volgt  ;)

Is eigenlijk je B12 wel goed want daar heb je ook hele nare klachten van sterkte.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #24 Gepost op: september 14, 2017, 20:57:42 »
Ja hoor. B12 is in orde. Al mijn bloedwaardes zijn weer geweldig. Net zoals in al de 8 jaar daarvoor dat ik ook ziek was  :D Dus dat is weer terug naar "normaal"  :D

Citapel

• Newbie
  • *
« Reactie #25 Gepost op: september 14, 2017, 21:19:56 »
ik had al voordat ik coeliakie ontdekte een melkallergie. na de coeliakie is de melkallergie vele malen erger geworden. ik kan nu met niks meer smokkelen , terwijl ik vroeger f en toee een ijsje of yoghurt at. nu bn ik streng glutenvrij (ook geen tarwemeel maar ook geen glucosestroop) en geheel koemelkvrij, geitenmelkvrij en sojavrij. en pas sindsdien klachtenvrij.
misschien heb jij ook bijkomende allergieen die blijven opspelen.
mijn energie was voorheen op min 20. nu kan ik een deel van de voetbalwedstrijd van mijn zoon zonder krukje aan de kant staan kijken. voor mij een unicum in het leven. kon nog geen 10 minuten blijven staan in een rij.  eindelijk een beetje energie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #26 Gepost op: september 15, 2017, 08:22:56 »
Goed nieuws en minder goed nieuws dus, Frankie. Prima darmen, maar nog geen goede gezondheid. Hopelijk voel je je op den duur beter. En als het na twee jaar nog geen zoden aan de dijk zet, zijn er misschien nieuwe medicijnen waar je iets aan hebt.

Wij proberen nul gluten te eten, maar dat is in de praktijk haast niet te doen, zelfs al eten we geen samengestelde glutenvrije dieetproducten, maar alleen enkelvoudige producten die van nature al glutenvrij zijn (groente, aardappel, rijst ed), we zijn nog regelmatig ziek door verborgen gluten in de gekste dingen (deze week in een nieuwe verpakking olijfolie bv). Ik hoop dat ze nog eens een 'glutenneus' of sensor uitvinden die gluten kan detecteren in het eten op ons niveau van gevoeligheid. Dan weet ik welk pak suiker ik veilig kan gebruiken bijvoorbeeld, en of ik die aardappels kan eten zonder het risico te lopen dat ze bij de boer in dezelfde bak hebben gelegen als tarwe, etc.   

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #27 Gepost op: september 15, 2017, 19:36:05 »
Medicijnen worden enkel gegeven als er iets meetbaar fout is. Er is niets meetbaar fout bij mij dus medicijnen zijn zinloos ;) Het bizarre bij mij is dat mijn bloedwaarden niet zomaar goed zijn. Ze zijn heeeeel erg goed. Altijd al zo geweest. Tot die March 3a natuurlijk. Toen zat ik bij 2 waardes net onder normaal. Stelde eigenlijk ook nog niet eens zoveel voor.

We zullen zien hoe het gaat :)

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #28 Gepost op: september 16, 2017, 16:17:35 »
Heb je al eens aan slaap-apneu gedacht?
Daarbij gaat moeheid samen met hoge bloedwaarden.
Bij zuurstoftekort in het bloed, gaat het lichaam meer bloed maken om meer zuurstof te kunnen transporteren waardoor je bloedwaarden stijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Compensatieverschijnsel bij chronisch zuurstofgebrek: secundaire polycythemie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycythemie

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #29 Gepost op: september 16, 2017, 16:29:52 »
ik had al voordat ik coeliakie ontdekte een melkallergie. na de coeliakie is de melkallergie vele malen erger geworden. ik kan nu met niks meer smokkelen , terwijl ik vroeger f en toee een ijsje of yoghurt at. nu bn ik streng glutenvrij (ook geen tarwemeel maar ook geen glucosestroop) en geheel koemelkvrij, geitenmelkvrij en sojavrij. en pas sindsdien klachtenvrij.
misschien heb jij ook bijkomende allergieen die blijven opspelen.
Dit herken ik wel. Ik kon alles eten. Nu ben ik erg gevoelig voor van alles en nog wat. Nou zou dit beter worden na 2 jaar. Dus dat is nog wachten. Hoe lang bij jij op weg?

Heb je al eens aan slaap-apneu gedacht?
Daarbij gaat moeheid samen met hoge bloedwaarden.
Bij zuurstoftekort in het bloed, gaat het lichaam meer bloed maken om meer zuurstof te kunnen transporteren waardoor je bloedwaarden stijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Compensatieverschijnsel bij chronisch zuurstofgebrek: secundaire polycythemie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycythemie
Ik heb een tijdje terug een beveiligingscamera op mezelf gericht om mezelf op te nemen tijdens het slapen. Alles was normaal. Ik had die camera geleend voor wat buurtproblemen.  :D Dus ik dacht, dit is ook wel interessant  :)
Zoiets overduidelijks als een te hoog gehalte rode bloedcellen zou al lang ontdekt zijn natuurlijk ;)