Auteur Topic: 2 weken aan glutenvrij dieet maakt problemen erger?  (gelezen 12750 keer)

Weidelied

• Jr. Member
  • **
Re: 2 weken aan glutenvrij dieet maakt problemen erger?
« Reactie #30 Gepost op: september 16, 2017, 22:17:21 »
Hallo Frankie,

ik ben 9 jaar op glutenvrij dieet en had tot een half jaar geleden ook blijvende vermoeidheidsklachten. Ik heb ook andere ziektes (astma, allergie), maar ook die zijn onder controle. Kleine dingen hebben mij verder geholpen:
  • sporten, sporten en nog eens sporten
  • een fructosearm dieet naast lactosevrij is voor mij de oplossing (lijkt op FODMAP)
  • elke ochtend eet ik havermoutpap voor de vezels en om hongergevoel te stoppen
  • Ik had een ferritine-tekort zonder bloedarmoede. Na een ijzerkuur en minder maagzuurremmers heb ik veel minder last van kramp en spierpijn. Ik slaap nu ook beter.
  • Ik slik melatonine om beter te slapen.
  • Ik heb een hartritmestoornis IST (inappropiate sinustachyacardie), een hartslag van boven de 100 in rust zonder duidelijke oorzaak. Dit wordt behandeld met betablokkers en heeft mij veel minder vermoeid gemaakt. Er is hier wel een link met auto-immuunziektes. Kijk een naar dysautonomia, een verstoord autonoom zenuwstelsel.
  • Veel rust en regelmaat in eten en slapen.
  • Rugklachten hielden mij vaak wakker en zorgden voor pijn. met krachttraining heb ik die pijnklachten kunnen wegwerken.

niet alles heeft met coeliakie te maken, maar het laat wel zien dat ook andere dingen dan je voedingspatroon kunnen helpen om  beter met vermoeidheid om te gaan.

Veel succes en heb geduld!

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #31 Gepost op: september 17, 2017, 09:50:50 »
Jeeytje. Dat is wel iets meer dan coeliakie ja.
Ik heb er ook nog wat rand dingetjes bij. Allergie voor van alles en nog wat en EoE. Met name die EoE is op het moment een vervelend ding.

Sport is inderdaad fantastisch. Ik heb vorige week voor het eerst in 1,5 jaar weer wat gesport. Dus ik ben daar al weer mee aan de gang. Na 1x sporten zijn met name mijn spieren een groot probleem. Dat is goed nieuws, want dat is normaal na 1.5 jaar niet sporten  :D  Verder is mijn lichaam nog niet eens zo erg aan het zeuren. Ik ben benieuwd of mijn lichaam het vol kan houden om elke week te sporten. Dat zou geweldig zijn  :)

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #32 Gepost op: november 05, 2017, 22:38:42 »
Ik moet zeggen dat ik na enkele dagen dieet al direct een verschil merkte. Geen maagpijn meer, geen krampen, geen misselijkheid...mijn maag had eindelijk rust na zovele jaren pijn te hebben geleden.

Ik heb maar van 1 ding spijt, dat ik het niet eerder heb laten onderzoeken. Maar goed, huisartsen luisteren blijkbaar niet meer naar klachten van hun patiŽnten.  :<

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #33 Gepost op: februari 10, 2018, 10:52:23 »
Dat denk ik niet. Ik merk dat veel artsen coeliakie niet kennen. De coeliakie vereniging merkt dit ook (heb ik ergens gelezen). Het beeld dat artsen hebben bij coeliakie is een jong kind dat niks meer kan en wil eten. Verder dan dat komen ze niet.
Dit probleem gaat verder dan huisartsen. Ik ben 2x door de hele medische molen gegaan en geen enkele arts heeft ooit gedacht een antistof testje te doen. Ook niet bij een academisch ziekenhuis. Je wil niet weten wat ze allemaal wel onderzocht hebben en wat de maatschappijdat gekost heeft voor. Ik liep altijd bij internisten omdat ik enkel zware vermoeidheid had. Gebrekkige kennis van coeliakie is het probleem, niet het niet willen luisteren van artsen. Aldus mijn mening ;)

Update:
Na meer dan een jaar enkel ellende gehad te hebben van het dieet (vaak diarree, extra zware vermoeidheid, etc), begon ik langzaam verbetering in mijn energie nivo te zien. Nu, 1,5 jaar later, ben ik dingen aan het doen die ik al meer dan 9 jaar lang niet meer kon! Ik kan tegenwoordig weer fietsen. Dit kon de afgelopen 8 jaar ook wel, maar moest ik altijd uiterst zorgvuldig inplannen omdat dit zo'n grote inspanning was. Nu plan ik niets meer in en fiets ik doodleuk naar de stad toe wanneer ik wil. Ook probeer ik 1x per week naar mijn werk te fietsen. Dit is 9km heen en 9km terug. Een ongekend lange afstand voor mijn doen. Daar heb ik achteraf altijd goed last van maar het gaat elke keer weer iets beter.
Ik heb nog een hele lange weg te gaan en het gaat heel erg traag. Maar er is nu duidelijk vooruitgang. Het gezeur met het prikkelbaredarmsyndroom wordt helaas niet beter. Ik hoop dat dat nog gaat komen. De EoE is ondertussen onder controle.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #34 Gepost op: februari 10, 2018, 13:10:15 »
Goed om te lezen dat het de goede kant op gaat!

Ik ben heel blij dat ik een elektrische fiets heb die mij overal heen brengt (dan hoef ik ook niet 'ver' te lopen en kan ik in de buurt van de winkel afstappen).

Hopelijk vind je ook nog een oplossing voor je pds klachten.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #35 Gepost op: februari 10, 2018, 14:45:45 »
Daar is een elektrische fiets wel een uitkomst voor. Ik heb het ook overwogen maar nooit gedaan. Als je weet dat je gezondheid problematisch blijft voor lange tijd is het een goede aanschaf. De toekomst voor mij was altijd te onduidelijk en daarom heb ik nooit een elektrische fiets gekocht. Ik vind ze sowieso absurd duur in aanschaf en onderhoud. Daarnaast had ik al een auto en 2 oldtimer bromfietsen. Je moet het niet te gek maken :P Enig nadeel van die oldtimer bromfietsen is dat ik er niet op wil rijden zodra er zout op de weg ligt. Dat was wel lastig in de winter maanden. Maar van dat probleem ben ik nu dus ook af  :D

Er is wel een oplossing voor mijn pds klachten. Mijn dieet nog ingewikkelder maken door het FODMAP dieet te volgen. Dat is wat ik nu doe. Dit zorgt er wel voor dat de meeste glutenvrije producten in de supermarkt ook problematisch worden. Erg onpraktisch.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #36 Gepost op: februari 10, 2018, 16:44:07 »
Ik las pas over een ander onderzoek waarbij proefpersonen met PDS elke dag 2 of 3 schaaltjes yoghurt aten. Dat was een groot succes. De resultaten werden gepresenteerd bij een internationaal congres voor mdl-artsen in de VS. https://www.medscape.com/viewarticle/889752

Dat zou je ook nog kunnen overwegen, het is minder omslachtig dan het FODMAP dieet. Al moet je dan wel zelf de yoghurt maken (kan veel simpeler door gewoon een liter handwarme melk -opgewarmd tot 40 graden- en een eetlepel yoghurt in een goede thermoskan te doen en die 24 uur te laten staan, daarna omroeren, in bakjes doen en in de koelkast zetten).

Zowel het FODMAP dieet als het yoghurt-dieet zijn overigens nog niet getest op mensen met coeliakie (ook wordt met diverse soorten probiotica getest of dat helpt bij pds en/of coeliakie). 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #37 Gepost op: februari 13, 2018, 19:45:50 »
Wat fijn dat het eindelijk beter gaat met je gezondheid, Frankie!
Wel balen van de PD.S. Hopelijk kom je er snel achter wat de oorzaak is van het ongemak.
Tine, waarom zou hij zelf yoghurt moeten maken? Ik heb gemist waarom je het niet in de winkel zou kunnen kopen. Ik kan het artikel waar je naar verwijst ook niet openen, omdat ik niet ingelogd ben op de site.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.