Auteur Topic: Misselijkheid/geen eetlust: wel of niet eten  (gelezen 3142 keer)

Marple

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Misselijkheid/geen eetlust: wel of niet eten
« Gepost op: juli 14, 2016, 06:48:58 »
Wanneer de coeliakie opspeelt heb ik vaak heel weinig eetlust en soms ben ik ook dagen achter elkaar misselijk en heb ik een rare smaak in mijn mond. Ben nu ook alweer drie weken in de weer met geen eetlust/misselijkheid :s. Als ik uren niks eet wordt het soms iets minder, maar zodra ik wat eet, ontketent dat weer oorlog in mijn buik. Zelfs water of thee valt niet goed (maar krijg ik wel weg). Omdat ik geen reserves heb en niet teveel wil afvallen, probeer ik elk moment dat ik niet al te misselijk ben wat te eten, waarna ik me weer uren nog beroerder voel. Soms vraag ik me af of ik zo de klachten in stand houden en ik misschien beter een hele dag niet kan eten. Maar bij buikgriep raden ze aan om zoveel mogelijk wel te blijven eten en ik wil liever niet al te veel verzwakken en afvallen. Wat doen jullie?
Na een lange zoektocht: coeliakie

Miem

• Jr. Member
  • **
Re: Misselijkheid/geen eetlust: wel of niet eten
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2016, 20:05:18 »
Weet je hoe het komt dat je nog zoveel klachten hebt? Is er iets in je dieet waar je niet goed tegen kunt? Ik kwam er zelf achter dat ik slecht tegen lactose kan, wist ik niet.

Als je jezelf steeds zo slecht voelt is dat natuurlijk ook niet goed. Als je vraagt wat beter is, dan is steeds kleine beetjes eten altijd beter, maar het is rot dat je jezelf zo slecht voelt daarna.
Helemaal niet eten is geen optie dus je moet iets natuurlijk... Ik kan me wel voorstellen dat het je erg tegenstaat, ben je met dit probleem ook bij een dietist geweest of bij je arts? Misschien is er een verklaring voor het feit dat je niet kunt eten.

Sinds wanneer heb je een diagnose en eet je glutenvrij?
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2016, 08:43:10 »
Ik eet altijd ongeacht hoe ik me voel. Bij minder eten wordt je ook misselijk doordat je lichaam voedsel nodig heeft.
Als ik langer buikpijn had at ik in het verleden juist hele zware kost, meestal flinke portie chili con carne.
Heel raar, maar het hielp wel.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2016, 19:32:29 »
@Miem, ik ben gestopt met zoeken naar oorzaken, kan zelden wat ontdekken en zelfs als ik een vermoeden heb is er geen manier om te weten of dat het ook was. In het VUMC hoorde ik ook dat je met name in de eerste jaren nog 'at random' periodes met klachten kunt hebben.

@Alexandra, ik ken dat inderdaad als advies bij buikgriep. Het heeft bij mij ook wel eens geholpen. Maar nu werkt het helaas niet.

Het gaat gelukkig nu weer wat beter, ik heb geprobeerd een soort middenweg te zoeken tussen beide adviezen :), niet teveel en te zwaar eten maar wel elke gelegenheid aangrijpen en niet na een paar happen stoppen. Ik weet niet of deze aanpak heeft geholpen of dat ik 'gewoon' weer aan de beterende hand ben. Het blijft toch maar vaak een groot raadsel...
Na een lange zoektocht: coeliakie

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2016, 22:18:00 »
Misschien ben je gevoelig voor de producten die wel glutenvrij zijn maar nog een minimale hoeveelheid gluten bevatten? Of eet je alleen van nature glutenvrije producten?

Bij info voor de supergevoeligen vind je daar meer over.
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.