Auteur Topic: Nederland: 70% coeliakiepatiŽnten is vrouw, 30% man  (gelezen 1423 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Nederland: 70% coeliakiepatiŽnten is vrouw, 30% man
« Gepost op: juli 03, 2016, 22:09:54 »
Van 6.722 Nederlandse coeliakiepatiŽnten (uit het ledenbestand van de NCV) is 70% vrouw en 30% man. Dit komt overeen met ander onderzoek, waaruit blijkt dat coeliakie twee tot drie keer zo vaak wordt gediagnosticeerd bij vrouwen als bij mannen. Toch is er iets merkwaardigs aan de hand. Als je de gegevens van internationaal bevolkingsonderzoek naar coeliakie bekijkt, blijkt dat mannen net zo vaak aan coeliakie gerelateerde antistoffen in hun bloed hebben als vrouwen. Wordt coeliakie bij mannen soms minder vaak opgemerkt? Het antwoord weten we niet.

Wel zijn er een paar pieken aan te wijzen, afgaande op de leeftijd waarop coeliakie wordt gediagnosticeerd. Coeliakie wordt vaker ontdekt bij volwassenen dan bij kinderen (64% vs. 36%). Veel volwassen coeliakiepatiŽnten zijn op het moment van de diagnose veertigers en vijftigers. Bij mannen wordt de ziekte aanzienlijk later ontdekt dan bij vrouwen: gemiddeld 54 jaar tegenover 45 jaar. De oudste persoon bij wie coeliakie werd ontdekt was 88 jaar. Bij de meeste kinderen wordt coeliakie ontdekt vůůrdat ze vier jaar zijn. Bij tieners wordt coeliakie relatief weinig ontdekt. Het jongste kind bij wie coeliakie werd ontdekt, was jonger dan 1 jaar. 

Volgens het VUmc, dat alle gegevens analyseerde, is coeliakie een ziekte die bij jong en oud voorkomt; vooral veertigers en vijftigers zijn een risicogroep; dit is iets voor artsen om rekening mee te houden.

http://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(16)31669-9/pdf
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re: Nederland: 70% coeliakiepatiŽnten is vrouw, 30% man
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2016, 17:18:42 »
bij PreventCD hadden meisjes een twee keer zo hoog risico als jongens (7.2% versus 3.4%). Op de leeftijd van 3 jaar al. Zou dat later middelen?
Vrouwen hebben toch sowiewo meer kans op een auto-immuunziekte? Ik heb wel eens gehoord dat dat komt omdat wij een beter immuunstelsel hebben (dat dus eerder door slaat).
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
Re: Nederland: 70% coeliakiepatiŽnten is vrouw, 30% man
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2016, 17:20:37 »
En krijgen vrouwen niet vaak de diagnose rond hun (eerste) zwangerschap?
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl