Auteur Topic: 4 weken of 3 maanden???  (gelezen 2073 keer)

Molly30

• Newbie
  • *
4 weken of 3 maanden???
« Gepost op: juni 27, 2016, 15:07:49 »
Hoi hoi!

Ben nieuw hier, maar niet nieuw als het gaat om darmproblemen. Vroeger als kind altijd verstopt. Daarna als tiener altijd diarree, diarree, diarree. Dacht dat het normaal was. Mijn vader had daar immers ook last van. Toch ook eens naar de dokter geweest. Die zijn meteen (zonder onderzoeken of wat), dat is Prikkelbare Darm. Heb me er toen bij neergelegd (was maar een tiener die dokter meteen geloofde). En had namelijk andere problemen die een grotere impact hadden (depressie & anxiety). Ik ben nu 33 en de laatste paar jaren gaat het steeds slechter met mijn buik. Op een gegeven moment had ik elke week wel 2/3x diarree. Moest ik elke week immodium slikken, anders kon ik niet eens bij mijn werk komen.

Het was toen dat ik over het Whole30 dieet iets las (30 dagen geen alcohol, suiker, e-nummers, bonen, gluten, lactose. Daarna etensgroepen herintroduceren). Dat ben ik toen gaan volgen om zo eens te kijken welk eten mij zo dwars zit. Dacht echt dat het lactose zou zijn. Maar na het herintroduceren van lactose was er niets aan de hand. Ik ben toen weer eens gewoon gaan eten. Na het eten van M&M crunch kreeg ik na 1 uur in een keer ontzettende buikpijn en ja hoor, diarree. Blijkt dat hier gerstmoutzooi in zit. Dus nu denk ik toch echt dat het gluten zijn die ik niet kan verdragen. Heb wat meer onderzoek gedaan naar coeliakie. Steeds meer dingen vallen op z'n plek. Ik heb onverklaarbare tandglazuurerosie, maar dat schijnt dus ook een neveneffect van coeliakie te kunnen zijn. En ik heb ook wel eens zomaar vasculitis gehad. Daarnaast hebben mijn zusje en vader allebei een auto-immuunziekte. Mijn zusje heeft Henoch-Schonlein en mijn vader een zeer ernstige vorm van Sarcoidose.

Dat was dus de lange intro, sorry. Nu komt mijn vraag. Ben langs de huisarts geweest. Alles uitgelegd. Moet nu dus bloed laten prikken. Moet eerst alleen wel 4 weken lang 2x per dag een maaltijd met gluten eten. Nu zie ik hier op het forum dat tegen andere mensen in hetzelfde schuitje 3 maanden is gezegd... Dus wat is het nu? 4 weken of 3 maanden?

Moet zeggen, vind het allebei niet geweldig. Vanochtend dus croissantje met kaas op. Een uur later hevige buikpijn en diarree. We zijn nu 4 uur later en ik heb nog steeds last... Komt dit omdat ik een tijd gluten gemeden heb? Dat de symptomen extra erg zijn? Blijft het zo erg tijdens de komende weken? Kan ik (als het moet) gewoon immodium slikken? Kan moeilijk 4 weken lang op de plee blijven zitten :(

M.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: 4 weken of 3 maanden???
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2016, 15:27:07 »
Een glutenprovocatie duurt over het algemeen 6 weken; als je niet veel klachten krijgt, kan het wat langer duren.

In veel gevallen zijn de eerste dagen het moeilijkst. Je lichaam reageert veel heftiger dan eerst. Daarna vlakt het wat af. Maar het is heel persoonlijk. De een kan helemaal niet meer functioneren. De ander heeft weinig last. En nog iets ertussenin. Gluten eten is echter de enige manier om coeliakie aan te tonen.

Wat je klachten betreft, zijn angsten en depressieve gevoelens ook verbonden met coeliakie. Veel mensen hebben daar vůůr de diagnose last van. Daarna verdwijnt het, of vermindert het, maar ook weer niet bij iedereen. En sommigen die al glutenvrij eten hebben er last van na een dieetfout. Dat kan ook heel mild zijn, dat je je irriteert aan dingen waar je anders niet eens op let, bv. dat je je ergert als iemand een appel eet met bijbehorende geluiden. Of dat je bang bent van de dijk af te fietsen.

Je kunt best iets nemen wat je klachten verlicht, zoals immodium of paracetamol.

Wat heb je de afgelopen tijd gegeten? Nog dingen met gluten? Spelt? 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Molly30

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2016, 15:56:55 »
Hoi Tine!

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb al mijn hele leven (nou ja, vanaf mijn 14de?) last van depressie/anxiety. Ik zou inmiddels niet meer weten of dat het door mijn persoonlijkheid komt (perfectionistische INFJ), mijn genen (mijn oma en aantal ooms hebben er ook last van) of iets anders. Dat heb ik inmiddels wel redelijk onder controle.

Wat ik de afgelopen tijd gegeten heb? Geen gluten in ieder geval, meer whole30 eten. Dus groenten, (zoete) aardappelen, vlees. Daarna de afgelopen dagen daar lactose (kaas, room) aan toegevoegd. Geen problemen gehad. Maar na de M&Ms met gerstmout erge klachten. En vanochtend dus kaas croissant waar ik nu nog steeds last van heb. In ieder geval wordt er bij de bloedtest ook nog naar andere voedselallergieen gekeken. Oh, en tijdens de gehele whole30 maar 1x buikpijn gehad, maar geen diarree.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2016, 17:20:50 »
In de M&M's zit maar heel weinig gluten, denk ik. Het staat niet vooraan bij de ingrediŽnten. Dus je kunt ook last hebben van de andere ingrediŽnten, zoals de E-nummers/ kleurstoffen; als je een periode heel puur en natuurlijk gegeten hebt, kan je lichaam gaan protesteren tegen dergelijke onnatuurlijke stoffen. Ook is een ontbijt met een croissant relatief vet. Misschien zou een gewone boterham wel goed vallen. Dus of het echt ligt aan gluten? Dat valt nog niet te zeggen. Probeer weer eens een gewone hoeveelheid boterhammen, koek en pasta.

En let tegen de tijd dat je weer teruggaat naar je arts goed op wat deze aankruist op het formulier. In het bloed kan onderzocht worden of je een voedselallergie hebt (bv voor tarwe, ei, melk, pinda) of coeliakie (dan worden antistoffen tegen gluten gemeten).
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.