Auteur Topic: Overgevoeligheid gluten mogelijk?  (gelezen 6636 keer)

Samar

• Newbie
  • *
Re: Overgevoeligheid gluten mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: september 24, 2016, 17:46:38 »
Je moet minimaal 4 weken gewoon gluten gegeten hebben, voordat de antistoffen in het bloed gaan stijgen (bij sommigen duurt het langer). Zie ook http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24797.msg649489#msg649489

Ja, bij meer mensen met coeliakie zijn de klachten vr de diagnose afwisselend wel en niet aanwezig, of meer en minder heftig.
Precies, het is niet moeilijk om te vinden dat voor een betrouwbare test je gewoon gluten moet eten. Snap niet dat de huisarts dat niet weet. Ik zou sinds ongeveer rond 12 juli weer "normaal" hebben gegeten en dus meer dan 2 maanden, hopelijk is dat ook in mijn geval lang genoeg.

Ik ga er van uit dat de uitslag weer negatief zal zijn. Wel vreemd dat geen producten met gluten zulke duidelijke verbeteringen gaf, maar die producten bestaan uit wel meer ingredienten. Jammer alleen dat onduidelijk is wat dan wl de boosdoener is.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Overgevoeligheid gluten mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: september 25, 2016, 11:30:19 »
Er zijn ook mensen bij wie de antistoffen later omhoog gaan, bijvoorbeeld bij 3 maanden of - in uitzonderlijke gevallen- pas na een paar jaar.

Krijg je klachten door gluten, heb je geen coeliakie en geen tarwe-allergie, dan kun je glutensensitief zijn. Dan reageer je op tarwe, of een bestanddeel van tarwe (gluten, ATIs, of FODMAPs). Of je reageert op iets anders. Het is soms een heel gepuzzel.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.