Auteur Topic: Zonkracht boven 3: naar buiten voor vit.D  (gelezen 1025 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Zonkracht boven 3: naar buiten voor vit.D
« Gepost op: april 11, 2016, 10:46:12 »
Gisteren is de zonkracht voor het eerst boven de factor 3 uitgekomen. Dit betekent dat als je langer in de zon bent, je de kans loopt om te verbranden, als je je niet beschermt. Het betekent ook dat je nu weer de kans hebt om vitamine D 'bij te tanken' (dan is insmeren met zonnebrandmiddelen dus weer niet wenselijk, maar let wel op dat je niet verbrandt, overdrijf de tijd in de zon niet). Ongeveer een derde van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. De laagste waardes zie je in de winter, als de zon te weinig kracht heeft (onder factor 3) en als iemand niet naar de zon op vakantie gaat. Mensen met een chronische ziekte zoals coeliakie hebben nog vaker een tekort aan vitamine D. Tussen 12.00 en 15.00 uur in de zon komen helpt om het vitamine D niveau weer op te krikken. Vitamine D zit in kleine concentraties ook in voedingsmiddelen zoals melk, eieren, vis ed.  

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Zonkracht

edit: op de Coeliakiedag hoorde ik van een arts dat als je insmeert met zonnebrandcreme, je nog steeds vitamine D kunt opnemen, dat wist ik niet!
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Zonkracht boven 3: naar buiten voor vit.D
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2021, 12:59:21 »
Het is weer zo ver: je kunt buiten vitamine D bijtanken, omdat de zonkracht sterker is dan 3, het beste is rond het middaguur naar buiten.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

marianne

• Newbie
  • *
Re: Zonkracht boven 3: naar buiten voor vit.D
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2021, 10:42:44 »
even nog over het aanmaken van Vit D in de huid met zonnebrandcreme..als je insmeert met 50 blokkeer je alles.
op de site van Bonusan een duidelijk verhaal
https://www.bonusan.com/nl/nieuws/vitamine-d-aanmaak-en-opname

er was een tijd, dat ik het schema in mn hoofd had....
overigens is suppletie met Vit D nooit verkeerd ;)