Auteur Topic: Slijmbeurs irritatie /ontsteking (tendinitis) en coeliakie?  (gelezen 1736 keer)

Civad

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Slijmbeurs irritatie /ontsteking (tendinitis) en coeliakie?
« Gepost op: april 06, 2016, 21:46:07 »
Hi,

Vraagje; mijn dochter(20) heeft eigenlijk al een aantal jaar last van haar heupen. Nu blijkt dat de slijmbeurzen flink geÔrriteerd zijn (en ze is hypermobiel). Kan dit met coeliakie verband houden? Onze huisarts wist hier niet het antwoord op...

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Civad
Dochter (1996) sinds Dec.2015 Marsh 3C / Zelf HLA 2.2 en 2.5 positief en bijbehorende klachten, maar negatieve bloedtest > uitslag biopt eind april

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re:Slijmbeurs irritatie /ontsteking (tendinitis) en coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2016, 23:02:43 »
Ik denk dat elke vorm van ontsteking te maken kan hebben met coeliakie.

Zoek even op bursitis hip/ celiac disease en je vindt wat verhalen.

Oa dat eerst reuma (RA) uitgesloten moet zijn (reumafactor te testen in het bloed) om te kunnen bepalen of het een slijmbeursontsteking is. Het fijne weet ik er niet van (alleen dat je een verhoogde kans hebt op gewrichtspijn en reuma als je coeliakie hebt; dit lijkt genetisch bepaald; momenteel wordt zelfs onderzocht of de medicijnen die gebruikt worden voor reuma ook toegepast kunnen worden bij coeliakie).

Hier een patiŽnt met gewrichtspijn:   http://www.thepatientceliac.com/2014/01/27/celiac-disease-can-be-a-pain-in-the-joint/

Misschien een idee om de mdl-arts ernaar te vragen? Of de arts die het zou moeten behandelen?
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Civad

• Newbie
  • *
Re:Slijmbeurs irritatie /ontsteking (tendinitis) en coeliakie?
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2016, 20:33:39 »
Had zelf ook de link met evt. RA gelegd. Eind mei weer naar de MDL-arts, zullen het daar zeker voorleggen :ja:
Dochter (1996) sinds Dec.2015 Marsh 3C / Zelf HLA 2.2 en 2.5 positief en bijbehorende klachten, maar negatieve bloedtest > uitslag biopt eind april

Ametist

• Newbie
  • *
Re: Slijmbeurs irritatie /ontsteking (tendinitis) en coeliakie?
« Reactie #3 Gepost op: november 11, 2017, 15:08:11 »
Hmm...nu ik deze topic lees...ik heb om de haverklap een slijmbeursontsteking. Is het niet in de schouder, dan is het aan mijn voet.

Hopelijk krijg ik het niet meer met het glutenvrije dieet.