Auteur Topic: Gyros van de Jumbo, alweer vlees van Jumbo dat mis gaat...  (gelezen 6190 keer)

Ellie

• Gold Member
Gyros van de Jumbo, alweer vlees van Jumbo dat mis gaat...
« Gepost op: maart 19, 2016, 18:34:03 »
Vandaag heb ik gyros gegeten van de Jumbo en ik ben niet verder gekomen dan een paar happen. Direct een heel dikke glutenreactie en nu flink buikpijn en ziek. Het etiket zei niets over gluten, maar er zaten wel allemaal dingen in die eigenlijk niet in vlees horen zoals aroma's en allerlei toevoegingen.Er zaten verder alleen onbewerkte dingen in het gerecht zoals verse groenten en aardappels.

Alweer het zoveelste vleesproduct dat bij mij fout gaat bij de Jumbo. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar er gaat daar iets ongelofelijk mis met gluten. Meer mensen met dezelfde ervaring hier? Anders wordt het toch eens tijd om het aan te kaarten bij de NCV of de Voedsel en Waren Autoriteit.
()_()
(^.^)
'(")(")'

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Gyros van de Jumbo, alweer vlees van Jumbo dat mis gaat...
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2016, 20:37:12 »
De vraag is of de JUMBO iets doet wat niet door de beugel kan. De NVWA controleert de naleving van de wetten en regels in ons land. Staat op het etiket dat het een glutenvrij product is, dan moet er minder dan 20 ppm gluten in zitten. Staat dat er niet op, dan geldt die eis niet. Er mag dan meer dan 20 ppm gluten in zitten.

Als het product ingrediŽnten bevat met gluten, moet dat op het etiket staan. Maar dat hoeft weer niet, als het om een hulpstof gaat, of als het vlees is ingespoten met eiwitten (in de veronderstelling dat niemand daar ziek van kan worden omdat het om heel weinig gluten gaat). En het hoeft ook niet, als het product ergens in de productieketen besmet is geraakt door andere producten met paneermeel of tarwe.

Ik heb wel eens geprobeerd om een naturel varkenshaasje van AH te laten testen door de NVWA; mijn zoon kreeg een migraine-aanval nadat hij dat gegeten had. Maar de NVWA wilde het niet testen, omdat men vermoedde dat de fabrikant geen regels zou hebben overtreden.

Je kunt het natuurlijk wel melden bij de NCV; als er meer van dit soort klachten binnenkomen, kan de NCV aan de bel trekken, en/of de NVWA toch nog zo ver krijgen om het glutengehalte te testen.

Heb je al geinformeerd bij JUMBO wat eraan de hand kan zijn?
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2016, 23:10:54 »
Op de gyros stond geen glutenvrij logo, het was ook geen vlees dat ter plekke werd verwerkt, het was voorverpakt.
Tussen de ingrediŽnten stond niets dat kon wijzen op gluten, alleen zaten er ongedeclareerde aroma's in en een aantal E-nummers. Verder geen allergenenwaarschuwingen.

Het vervelende is dat je dan niet meer weet of iets wel of niet onder de norm is, en omdat ik onder de norm ook reageer is het voor mij helemaal lastig. Maar ik baal gewoon ontzettend van de zoveelste "verrassing" van het vlees van de Jumbo. Ik heb er echt goed last van gehad en mijn vrienden baalden ook ontzettend, zij hadden het namelijk gekocht voor het avondeten. Dat is ook het probleem: ik heb geen verpakking en geen bonnetje en kan zo geen navraag doen bij Jumbo :s

Mijn vraag in dit topic was dan ook of er meerdere mensen zijn die last hebben van het vlees van de Jumbo. Als het namelijk vaker voorkomt kunnen we misschien met z'n allen eens iets ondernemen. Individueel klagen heeft namelijk weinig zin is mijn ervaring.
()_()
(^.^)
'(")(")'

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2016, 19:14:48 »
Varkensreepjes naturel van de Jumbo gaan beter dan gyrosreepjes, maar ook bij naturel is er een kans op besmetting. Ik heb de gyros min of meer opgegeven; shoarma wil ik nog wel een keer proberen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2016, 17:14:45 »
gewoon zelf de kruiden mengen? Heb een giga pot zelfgemengde shoarmakruiden staan. Vlees erbij, snijden, diepvrieszakje met een flinke lepel kruiden, schudden en kan dan zo de pan in.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2016, 17:59:09 »
De zelf gemaakte gyroskruiden van Soezepoes zijn heerlijk! http://kookdewereldrond.blogspot.nl/2014/06/kruidenmengsels.html
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2016, 13:41:10 »
De zelf gemaakte gyroskruiden van Soezepoes zijn heerlijk! http://kookdewereldrond.blogspot.nl/2014/06/kruidenmengsels.html
Dank je wel Tine.  :lol:
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2016, 16:43:43 »
Hier al jaren favoriet. :D

Wish

• Jr. Member
  • **
Re: Gyros van de Jumbo, alweer vlees van Jumbo dat mis gaat...
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2016, 20:34:30 »
Kipfilet, Duitse biefstuk en tartaar van de Jumbo eet ik echt veel en nog nooit ziek van geweest. Er is misschien een kleine kanttekening. Sommige Jumbo's hebben een eigen vers-slager, de producten die ik koop, komen uit de fabriek. Ik kan me voorstellen dat als je vlees koopt uit een wat kleinere ruimte bij zo'n interne eigen vers-vleesslager dat er eerder kans is op contaminatie gevaar. Of het zijn gewoon puur de kruiden geweest, dat lijkt me aanzienlijker.

toos

• Full Member
  • Place Personal Text Here
Re: Gyros van de Jumbo, alweer vlees van Jumbo dat mis gaat...
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2016, 09:44:28 »
Bij onze Jumbo zit een eigen slager en die zegt als het van de Jumbo zelf afkomt dan KAN er van alles mis gaan daar durf ik geen 100% zekerheid van te geven dus pak het liever van mijn eigen en als ik zeg dat het glutenvrij is dan ben ik er wel zeker van en ben er ook nog nooit ziek van geweest is wel ietsje duurder maar is dan ook niet zo erg