Auteur Topic: Geen lactose meer dus?  (gelezen 2800 keer)

Miem

• Jr. Member
  • **
Geen lactose meer dus?
« Gepost op: maart 13, 2016, 20:38:03 »
Ik heb geen diagnose coeliakie (sept negatief biopt) maar sinds een tijdje lijkt het of ik niet meer tegen lactose kan. (zelfgemaakte) yoghurt gaat goed, kaas gaat goed. Dan is het waarschijnlijk niet het koemelk eiwit maar de lactose denk ik.

Ongeveer een maand geleden dronk ik een latte macchiato en toen heb ik een aantal uren later ontzettend buikpijn gekregen, paar keer diarree en toen was het weer over.
Daarna alleen koffie met amandelmelk gedronken, dat ging goed. Verder lust ik geen melk dus gebruik het ook bijna nooit.

Vanmiddag op terras een latte macchiato gedronken, paar uur later (gelukkig was ik al thuis) een uur op de wc gezeten met ontzettende kramp, 3x diarree en misselijk. Nu gaat het wel weer.

Toch typisch. En niet grappig want het beperkt nog meer dan alleen het glutenvrije dieet.

Gelukkig gaan kleine beetjes wel. Ik zal me eens verdiepen in die lactase pillen.
Pffff.
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

moniek

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • carpe diem
Re:Geen lactose meer dus?
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2016, 14:06:19 »
Hier gebruiken we disolact op internet verkrijgbaar in handige doosjes. Je kunt eerst een proefverpakking bestellen.
Moeder van 2 tieners, dochter weer gevoelig voor gluten. Sinds 2015 glutenvrij. Zelf tarwevrij en lactosevrij sinds 2015

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2016, 14:33:26 »
Hier gebruiken we disolact op internet verkrijgbaar in handige doosjes. Je kunt eerst een proefverpakking bestellen.

Gedaan! Ik zag het, handig!
Ik kan wel een klein beetje verdragen, boven 100 ml melk gaat helemaal niet (in de koffie, verder lust ik geen melk) maar daar onder wel. Dus dat is wel fijn, hopen dat het zo blijft. Ik zou balen als ik helemaal geen lactose meer kon verdragen. Want dat vergt nog extra aanpassingen.

Ik ben benieuwd, als deze capsules helpen lijkt me dat ideaal, voor thuis niet nodig maar als ik eens ergens ben is het wel een uitkomst dan.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2016, 14:46:11 »
Ik heb ze ook een tijdje gebruikt, werkte prima. Je moet er wel echt voor zorgen dat je ze tegelijk met het melkproduct in neemt. In de capsules zit dezelfde stof die je darm normaal aanmaakt om de lactose af te breken, dus je moet wel zorgen dat het 'gemengd' in je darm aankomt. Voor koffie verkeerd gebruikte ik trouwens lactosevrije melk (dus koemelk die lactosevrij is gemaakt m.b.v. hetzelfde enzym als in die capsules zit). Om zo te drinken vond ik het niet lekker (te zoet), maar met sterke koffie erbij valt dat zoete weg. Is goedkoper dan amandelmelk.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2016, 18:44:20 »
Ik heb lactosevrije melk staan maar ik vind amandelmelk lekkerder in mijn koffie. Melk vind ik wat vettig smaken. Ik drink niet zo veel koffie, een pak amandelmelk gaat een week mee.

De lactosevrije melk bewaar ik nog maar even, kan ik gebruiken voor sauzen.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2016, 16:57:47 »
Je bent nog niet zo lang op dieet. Je darmvlokken zullen nog niet hersteld zijn.

De meeste artsen schrijven aan het begin van het glutenvrije dieet ook het lactosevrije dieet voor. Dit zit zo: Lactose wordt afgebroken door lactase. Lactase is een enziem dat normaal tussen de darmvlokken zit. Maar als je (nagenoeg) geen darmvlokken meer over hebt, is de lactase ook voor een groot gedeelte weg.
Als de darmvlokken weer terug komen (omdat jij je goed aan het glutenvrije dieet houdt) komt in de meeste gevallen ook de lactase weer terug. Of gedeeltelijk terug.

Het kan zijn dat jouw lactose-intolerantie tijdelijk is. Je kan over een aantal maanden proberen of je dan wel zo af en toe wat meer kan eten/drinken.
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 23, 2016, 19:12:32 »
Je bent nog niet zo lang op dieet. Je darmvlokken zullen nog niet hersteld zijn.

De meeste artsen schrijven aan het begin van het glutenvrije dieet ook het lactosevrije dieet voor. Dit zit zo: Lactose wordt afgebroken door lactase. Lactase is een enziem dat normaal tussen de darmvlokken zit. Maar als je (nagenoeg) geen darmvlokken meer over hebt, is de lactase ook voor een groot gedeelte weg.
Als de darmvlokken weer terug komen (omdat jij je goed aan het glutenvrije dieet houdt) komt in de meeste gevallen ook de lactase weer terug. Of gedeeltelijk terug.

Het kan zijn dat jouw lactose-intolerantie tijdelijk is. Je kan over een aantal maanden proberen of je dan wel zo af en toe wat meer kan eten/drinken.

Het gekke is, ik heb geen coeliakie (tenminste, volgens biopt geen afwijkingen, marsch gradatie weet ik niet) dus dan zou dit verhaal niet op gaan.
En ik heb dit pas sinds een tijdje, dus niet toen ik nog glutenvol at... Raar zit het in elkaar.

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2016, 13:46:04 »
Sorry, te snel gelezen. Je had het duidelijk staan.  :)
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl