Auteur Topic: Herpesvirus beschermt kinderen mogelijk tegen het ontstaan van coeliakie  (gelezen 1426 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Een bekende hypothese luidt, dat coeliakie ontstaat op het moment dat iemand een virusinfectie doormaakt (bij iemand met de genen die horen bij coeliakie, die regelmatig tarwe eet). In deze grootschalige studie, onder 4.420 Rotterdamse kinderen (de Generatie R studie), is gekeken welke kinderen op de leeftijd van 6 jaar een herpesvirus hebben gehad, en of kinderen met coeliakie vaker een herpesvirus hebben gehad dan kinderen zonder coeliakie. In het bloed is te zien wie een herpesinfectie heeft doorgemaakt, zoals een koortslip of de ziekte van Pfeiffer. De onderzoekers analyseerden het bloed van de kinderen op coeliakie en op een herpesvirusinfectie. Wat blijkt: kinderen met coeliakie zijn minder vaak ge´nfecteerd met een herpesvirus dan kinderen zonder coeliakie. Misschien veroorzaakt het herpesvirus geen coeliakie, maar helpt het juist coeliakie te voorkomen.

De Generatie R studie heeft al veel waardevolle informatie opgeleverd over coeliakie bij jonge kinderen; eerder werd bekend dat kinderen met coeliakie op de leeftijd van zes jaar gemiddeld een lager gewicht hebben en kleiner zijn dan kinderen zonder coeliakie. En in de baarmoeder groeien baby's van moeders met coeliakie -die niet weten dat ze coeliakie hebben en daarom nog gewoon gluten eten- minder goed dan baby's van gezonde moeders; de placenta van deze moeders is minder goed ontwikkeld en de baby's hebben een lager geboortegewicht.

J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2016 Feb 11. [Epub ahead of print]
Herpesvirus Infections and Transglutaminase type 2 Antibody Positivity in Childhood: The Generation R Study.
Jansen MA1, van den Heuvel D, van der Zwet KV, Jaddoe VW, Hofman A, Escher JC, Fraaij PL, Hooijkaas H, van Zelm MC, Moll HA.

OBJECTIVES:
Persistent viral infections have been implicated in the aetiology of autoimmune diseases in adulthood, but it is not known whether herpesviruses are associated with the development of celiac disease autoimmunity (CDA) in childhood. We assessed whether herpesvirus infections are associated with transglutaminase type 2 antibody (TG2A) concentrations in children at 6 years of age.

METHODS:
This study was embedded within a population-based prospective cohort study. Serum IgG levels against Epstein-Barr virus (EBV), Cytomegalovirus (CMV), and Herpes Simplex virus type 1 (HSV-1) were measured by ELISA, and TG2A concentrations with fluorescence enzyme immunoassay (FEIA) in 4,420 children at 6 years of age. Children were categorized based on TG2A concentrations into negative (<7 U/ml), positive (>7-70 U/ml) and strongly positive (>70 U/ml), i.e. 10 times upper limit normal (ULN).

RESULTS:
59 children (1.3%) were TG2A positive, and of these 31 (53%) had concentrations >70 U/ml. Children with TG2A concentrations >70 U/ml were less often infected with CMV (aOR 0.38; 95% CI 0.14, 0.98; p = 0.04) and with any of the three viruses (aOR 0.38; 95% CI 0.18, 0.78; p < 0.01) than TG2A negative children. In addition, children with TG2A concentrations >70 U/ml were less often infected with >2 viruses than TG2A negative children (aOR 0.15; 95 % CI 0.03, 0.65; p = 0.01).

CONCLUSIONS:
Both CMV single infection and combined CMV, EBV and/or HSV-1 infections are inversely associated with strongly TG2A positivity. This might indicate a protective effect of herpesvirus infections in the pathogenesis of CDA.

Bron: Pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
Re:Herpesvirus beschermt kinderen mogelijk tegen het ontstaan van coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2016, 13:46:52 »
Ik ben benieuwd of ze ook hebben gekeken naar het waterpokvirus, Herpes Zoster ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Jelly

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2016, 13:57:15 »
Mijn leven lang last gehad van herpes virus net als mijn beide ouders dus lijkt het me niet aannemelijk. Klein ben ik wel net als mijn beide ouder maar dat kan toeval zijn. De inzichten veranderen natuurlijk wel.
jelly

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2016, 18:59:26 »
ZE hebben alleen een statistisch overeenkomst gevonden.
Misschien hebben onze genen wel een positief effect op weerstand tegen indringers.
Deze afweergenen hebben niet zomaar de evolutie overleefd.
glutenvrij sinds mei 2012

MirjamH

• Gold Member
    • Ik ben glutenvrij
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2016, 20:42:35 »
Ik las ooit dat mensen met coeliakie meer kan hadden om de pest te overleven (al was de ziekte coeliakie toen nog niet duidelijk). Ook een virus?
Coeliakie geconstateerd mrt. 2007, na 3 maanden zeer ernstige klachten en 14 jaar hele lichte klachten. Dochter Eva (geboren mei 2008) doet mee aan Prevent CD onderzoek. Wel HLA-DQ8, geen coeliakie. Dochter Mirthe (geboren jan. 2011) coeliakie geconstateerd oktober 2012. http://ikbenglutenvrij.nl

Maartjeiris

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2016, 14:02:04 »
De pest wordt veroorzaakt door yersinia pestis, een bacterie. Dus geen virus. Maar de immunologische reactie op virussen en bacteria heeft wel veel overeenkomsten. Dus het zou best kunnen dat er een verband tussen zit.
Beetje jammer dat we bij de lessen immunologie niet op dit soort dingen zijn ingegaan :P