Auteur Topic: uitslagen biopten en hoge bloeddruk  (gelezen 8030 keer)

tamalone

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
uitslagen biopten en hoge bloeddruk
« Gepost op: januari 26, 2016, 09:36:08 »
dag mensen,

Ik heb een vraag over coeliakie en torenhoge bloeddruk.

Ik heb al een aantal berichten geplaatst in mijn zoektocht naar wat ik mankeer. Anderhalf jaar geleden is bij mij coeliakie vastgesteld op grond van bloeduitslagen en anamnese. Afgelopen oktober eindelijk doorverwezen naar het VU, poli MDL. Er zijn toen 21 biopten genomen van maag darmkanaal. Afgelopen week kreeg ik de uitslagen: alles goed, geen verkeerde T-cellen! Marsh 0. Ze hebben geen enkele vlokatrofie kunnen zien. Hier ben ik erg blij mee. Op mijn vraag of ik dan wel coeliakie heb, werd gezegd dat ik het heb op grond van de antistoffen en dan ene gen met 2,5. Toen de coeliakie aan het licht kwam, had ik ook last van trillende handen waardoor ik in de ziektewet ben beland. Dat zou dan een angststoornis zijn door pesten op het werk. Dus naar de psycholoog en sinds juni vorig jaar gestart met een anti-depressivum. Werd al maar opgehoogd omdat de trillende handen bleven. Rondom de feestdagen wilde iemand op mijn werk oefenen met bloeddruk meten, en wat blijkt: torenhoge bloeddruk!, error, niet te meten etc. 240/120. Trillende handen dus verklaard.........Bloeddruk is echter nooit opgemeten, alleen een keer toen ik 20 was.
Volgens de MDL arts zou dit niets te maken kunnen hebben met coeliakie. Als ik nu terug denk, heb ik waarschijnlijk al 15 jaar zo'n hoge bloeddruk. Weet iemand van jullie of er een relatie is tussen coeliakie en zo'n hoge bloeddruk? Ik vond op het forum een bericht van Tine over een bepaalde hartaandoening, dat ga ik nu verder uitzoeken. Ik ben nu gestart met een bloeddrukverlager die de huisarts heeft voorgeschreven en voel mij al stukken beter. Ik vond het al zo gek dat ik eigenlijk van het dieet niet opknapte en zo moe bleef. Maar dat is nu wel duidelijk hoe dat komt. Schildklierwaardes zijn trouwens prima, vitamines keurig op orde.

Misschien kan iemand met me mee denken.

Groetjes Tamalone.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re:uitslagen biopten en hoge bloeddruk
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2016, 11:37:38 »
Ik weet ook niets van een relatie tussen hoge bloeddruk en coeliakie... en nu je weer op Marsh 0 zit is de darmschade ook hersteld, je voedselopname is weer in orde; voor de coeliakie is de behandeling geslaagd.
Ik denk dat de hoge bloeddruk losstaat van de coeliakie en dat je die als aparte klacht moet laten behandelen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2016, 11:47:27 »
Er is een studie die laat zien dat mensen met coeliakie juist iets minder vaak last hebben van een hoge bloeddruk dan gezonde mensen.

Ik zie dus ook niet direct een link tussen een hoge bloeddruk en coeliakie.

Mensen met coeliakie hebben wel iets vaker een verhoogd cholesterol en aderverkalking.

Ook komen hartritmestoornissen voor, en een sporthart (vergroot hart) wat is ontstaan door ernstige tekorten aan voedingsstoffen (de hartspier heeft ook voedingsstoffen nodig); mogelijk speelt ook een rol dat de ontsteking die hoort bij coeliakie niet alleen plaatsvindt in de darmen, maar ook in andere organen (zoals het hart).

Wel zijn er bloeddrukverlagers die je darmen kunnen beschadigen (zoals olmesartan); af en toe lees ik een rapport waarin staat dat het eerst leek of iemand coeliakie had, met beschadigde darmen, maar bij wie later bleek dat de bloeddrukverlagers de darmen hadden beschadigd (voor deze mensen doet het glutenvrije dieet dus niets). Hier vindt nog steeds onderzoek naar plaats.  
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tamalone

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2016, 09:21:54 »
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb binnenkort een afspraak bij de huisarts en zal vragen of er gekeken kan worden of ik een 'sporthart' heb dat gelieerd is aan coeliakie. De bloeddrukverlager die ik nu slik is lisinopril. Ik had toen ik glutenvrij ging eten een heel hoog cholesterolgehalte. Na 1 jaar verandering van voeding met veel groente en fruit is het gehalte flink gedaald, ook ben ik daardoor 10 kilo afgevallen, weeg nu 52 kilo. Huisarts wil binnenkort toch weer bloedafname om nog een keer naar de schildklierwaardes te kijken die overigens goed waren. Ik heb trouwens de laatste 2 jaar vaak witte vingers als het koud is buiten, ze worden daarna blauw en dan rood en las iets over de aandoening van Sjorgen en coeliakie. De puzzel is nog niet compleet.

Groeten van Tamalone

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2016, 11:08:20 »
Een mens zit ingewikkeld in elkaar, hopelijk kan je huisarts je verder helpen, succes!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ellie

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2016, 11:09:23 »
https://www.hartstichting.nl/vaatziekten/fenomeen-van-raynaud

Dat van je vingers klinkt mij als dit. Schijnt vaker voor te komen bij mensen die wat problemen hebben met hart of vaten. Zou hiervoor even langs gaan bij de huisarts.
()_()
(^.^)
'(")(")'

ine

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 12, 2016, 13:21:57 »
Ik heb trouwens de laatste 2 jaar vaak witte vingers als het koud is buiten, ze worden daarna blauw en dan rood en las iets over de aandoening van Sjorgen en coeliakie. De puzzel is nog niet compleet.

Hier een paar artikelen over Sjorgen/Raynaud door Dr. Van der Merwe
http://www.van-de-merwe.eu/Sjogren/NL/ch08NL.pdf
en
http://www.van-de-merwe.eu/Sjogren/NL/ch02NL.pdf

NB  Hij is internist in het Erasmus MC Rotterdam:
https://www.zorgkaartnederland.nl/zorgverlener/internist-internist-merwe-j-p-van-de-rotterdam-54082

Ik heb binnenkort een afspraak bij de huisarts en zal vragen of er gekeken kan worden of ik een 'sporthart' heb dat gelieerd is aan coeliakie.
Dat was dus vorige maand.
Ben je daar al wat wijzer van geworden ?