Auteur Topic: Coeliakie en verdere bloedwaardes/tekorten  (gelezen 3400 keer)

evr2479

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diagnose coeliakie in november 2012
Coeliakie en verdere bloedwaardes/tekorten
« Gepost op: augustus 01, 2016, 14:59:44 »
Hoi,

In 2012 is bij mij coeliakie vastgesteld. Door het glutenvrije dieet zijn mijn buik klachten voorgoed verdwenen, maar sinds een klein jaar ben ik weer last gaan krijgen van onverklaarbare kwaaltjes. Extreem vermoeid, spierpijn, pijn in gewrichten, last van ogen, overgevoelig voor licht en geluid, hartkloppingen, vaak last van lage suikerwaardes (geen diabetes), malaise, vaak verkouden, duizelig, hoofdpijn en af en toe wazig bij opstaan. Verder heb ik een hele slechte eetlust, ben na de diagnose in 2 jaar tijd 20kg afgevallen hierdoor.

Nu ben ik dus in 2015 naar de huisarts hiervoor geweest en hier kwam een vitamine D tekort uit van <10. Daarvoor slik ik tabletten en is inmiddels verhoogd naar 75. Momenteel loop ik weer bij de huisarts met klachten die eigenlijk alleen maar erger zijn geworden. In 2012 onderzocht voor een verhoogde TSH van 3,7 (?) ongeveer. In 2015 TSH van 4,6 en momenteel TSH van 5,8 en FT4 van 16,7. Geen antistoffen. Schildklier blijft nu onder controle maar huisarts vertelde mij dat de klachten niet van een alleen verhoogde TSH kunnen komen. Afgelopen week geprikt op B12 en ferritine dus hiervan wacht ik nu de uitslag af.

Dit is even een opsomming maar mijn vraag is eigenlijk of mensen zich hier in herkennen of misschien nog aan een ander soort tekort oid denken wat veelvoorkomend is bij coeliakie. Daarnaast heb ik toch wel moeite met die waardes van die TSH omdat die stijgt en niet daalt. Iemand daar soortgelijke ervaringen mee? Ik hoor graag ervaringen en meningen van mensen die zich hierin herkennen.
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

alexandra1980

• Sr. Member
Re: Coeliakie en verdere bloedwaardes/tekorten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2016, 17:05:59 »
Jodiumtekort? Dan kan je tsh ook verhoogd zijn. Kan via 24 uurs urine bepaald worden of laat het door je diŽtiste berekenen. pijn in gewrichten en spieren kan van je verhoogde tsh komen. sinds ik extra jodium slik iom arts heb ik ook minder last van verkoudheid
Met glutenvrij eten heb je snel een jodiumtekort....

Weet je hoeveel calorieŽn je per dag binnenkrijgt? Klinkt bekend van de duizeligheid en wazig zien. .Sinds ik meer calorieŽn eet is het over. Weinig eetlust wil niet zeggen dat je lichaam minder nodig heeft. 
Het gaat dan in de spaarstand omdat het te weinig energie heeft om te presteren.

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

evr2479

• Newbie
  • *
  • Diagnose coeliakie in november 2012
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2016, 17:46:20 »
Calorie inname is sowieso te weinig, ik schat rond de 1400/1500, komt puur omdat ik geen grote hoeveelheden kan eten en gewoon weinig trek heb. Jodium heb ik mijn huisarts nog niet over gehoord maar is misschien de moeite waard om even naar te kijken, want vind het wel apart dat alleen die tsh verhoogd is en verder alles prima is. Bedankt.
Diagnose coeliakie 3b in november 2012

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2016, 19:54:17 »
Als ik 's ochtends de krant niet kan lezen, heb ik de dag ervoor te veel gluten op. Nu heb ik een leesbril gehaald +1 in de stad om op slechte dagen toch de krant te kunnen lezen. Op goede dagen heb ik die bril niet nodig. Ook zie ik dubbel in de verte ('s avonds na gluten), ik heb 2 regels teletekst in plaats van 1, dan heb ik tegelijk andere klachten: een opgeblazen buik, ben ik snel geÔrriteerd om niets (iemand die luid een appel eet), heb ik lichte hoofdpijn, kan ik moeilijk in slaap komen, heb ik nachtmerries, jeuk, slijm in mijn keel, raak ik verstopt/ drijft mijn ontlasting, ben ik vermoeid, loom en zwaar, kom ik met moeite de trap op, heb ik zere vingers en knieŽn, een pijnlijke rug, kan ik niet fietsen of lopen, heb ik geen kracht in armen en benen (ik kan met moeite iets tillen, alles weegt een ton, of iets openmaken bv. de knip van de deur).

Mijn zoon heeft ernstig ondergewicht, hij is vaak duizelig, licht in zijn hoofd, kan niet snel opstaan. Als hij iets met gluten binnenkrijgt, heeft hij geen honger. Ik ook niet, alleen de dag erna heb ik extra honger, dan graas ik de hele dag, maar het lijkt alsof het niet 'aankomt' de darmen nemen het eten niet goed op. Helaas heeft mijn zoon die hongerprikkel niet (maar hij heeft ook weinig lekkers, hij heeft geen snoep, chips, chocola, wel rauwkost en fruit, plus wat ik zelf bak). Mijn zoon moet eigenlijk twee keer zoveel eten om een goed gewicht te bereiken.

Ben je iets anders gaan eten, wat je eerst niet at? Eet je alleen glutenvrij, of ook tarwezetmeelvrij? En zijn je antistoffen (anti-TTG) onder de normwaarde? Of zijn ze wat gestegen? Krijg je genoeg jodium binnen via je voeding? (als het goed is, heeft je diŽtist dat uitgerekend) In glutenvrije broden die worden gefabriceerd rond de Middellandse Zee zit geen broodzout met extra jodium (omdat de bevolking in die regio veel vis eet krijgt men daar voldoende jodium binnen via vis). Als je zelf brood bakt, kun je zout met jodium toevoegen (broodzout of jozo zout). Krijg je te weinig jodium binnen, dan kan je schildklier ontregeld raken.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2016, 15:07:46 »
Heb je al eens met een diŽtist gekeken naar wat je eet? Als je maar kleine hoeveelheden kunt eten, is het belangrijk dat de dingen die je eet, veel energie bevatten. Je kunt een paar rijstwafels met kipfilet en een zak wortels eten, maar daar zit je hartstikke vol van terwijl je maar 200 calorieŽn binnen hebt gekregen. Doe je echter pindakaas op die rijstwafels en eet je walnoten in plaats van wortels, dan zit je met een even volle maag op een calorie-inname die vele malen hoger ligt.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Lsvh

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2016, 22:02:16 »
Wat vervelend!

Ben je ook getest op andere nutriŽnten? Zoals calcium (bij te weinig vitamine D wordt dit minder opgenomen), vitamine B1 en foliumzuur (laatste 2 zitten veel in graanproducten).
Zoals Alexandra en Tine al zeggen, een jodiumtekort is goed mogelijk. Zeker als je niet kookt met gejodeerd zout, weinig vis eet en geen eigen brood bakt met gejodeerd zout. Een verhoogde TSH waarde laat zien dat je schildklier te langzaam werkt. Dit kan o.a. komen door jodiumtekort.. Artsen weten soms bizar weinig van voeding af. Mijn huisarts dacht dat al het jodium uit de lucht kwam.. Dus zeker de moeite waard om zelf mee te denken!

Als diŽtiste in opleiding en ervaringsdeskundige in weinig eetlust nog wat tips om meer kcal binnen te krijgen: zoals koekie eigenlijk al zegt, eet producten met veel vet. Die bevatten automatisch meer kcal. Ook kan je een rijstwafel dubbel beleggen (2 plakjes kaas i.p.v. 1 of extra besmeren met boter). Kies bijvoorbeeld ook eerder voor volvette kaas en yoghurt en vervang bijvoorbeeld de magere kipfilet voor een vetter vleeswaar. Wat voor mij persoonlijk helpt is om gedurende de dag kleine porties te eten en goed te luisteren waar je zin in hebt. Het is echt niet zo erg om bijvoorbeeld wat chocolademousse te eten als je verder niets anders weg krijgt. Ja, het is natuurlijk minder gezond dan een appel.. Maar beter dan helemaal geen energie binnen krijgen!

Heb je de uitslag van het bloedonderzoek al? Je klachten zouden (deels) goed verklaarbaar zijn door een vitamine B12 tekort.
Glutenvrije Voeding & DiŽtetiek student