Auteur Topic: na week gluten eten; ziek...  (gelezen 6042 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: na week gluten eten; ziek...
« Reactie #15 Gepost op: juli 12, 2017, 20:08:28 »
Leuk om iets van je te horen. En ook heel interessant! Dat je lever dus nog steeds vooruit gaat, is reuze goed nieuws. Ik ben benieuwd hoe ver je komt, of het weer (vrijwel) normaal wordt. Ik ben ook wel benieuwd wat je arts ervan vindt? Ziet die een verband tussen glutenvrij eten je leverfunctie? En het belangrijkste van alles: voel je je beter dan voorheen? Want dan weet je waarom je het doet, en ga je het wel volhouden. Zal overigens voor je zoon ook prettig zijn, twee man glutenvrij.  ;) 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankhkmn

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2017, 08:45:15 »
Wat fijn om zo snel een reactie te krijgen!!!
Mijn zoon is er erg "blij mee", ook als we bv ergens gaan eten is hij tenminste niet de enige die wat aparts moet.
Verder voel ik me idd wel beter, het is alleen zo moeilijk te meten. Maar goed, sinds begin van dit jaar ben ik begonnen met fitness en dat gaat goed. Wel rustig opbouwen natuurlijk, dat lukt ook en dat was voorheen niet echt het geval. Ik ben zelfs begonnen met hardlopen (goed onderzocht want dat is best spannnend met een kunstknie). Alles bij elkaar genomen ben ik erg tevreden met alle stappen van de afgelopen jaren.
O ja, voeding. Ik probeer om zo min mogelijk glutenvrij vervangers te gebruiken. Waar mijn ontbijt voorheen altijd bestond uit brood, komt nu een schaal yoghurt met vulling of havermout op tafel, een beetje 3-daags afwisselend (moet overigens wel zeggen dat mijn vrouw een drijvende kracht hierin is, maakt het allemaal wel makkelijker. .

Ik ben dus ook zeer benieuwd naar hoe ver ik kom en ga hier zeker mee door.
Mijn arts was in het begin heel enthousiast en geÔnteresseerd, gisteren eigenlijk geheel niet.
Hij was zeer verrast door de goede uitslag van de fibroscan, maar volgens hem zou dit toch echt door de UrsoFalk komen. Dit lijkt mij bullshit (sorry :z) want dit medicijn slik ik al zo'n 25 jaar. "Als je je er goed bij voelt, moet je er vooral mee doorgaan, maar daar komt het niet door", waren zijn woorden.
Erg jammer en eigenlijk onbegrijpelijk al zeg ik het zelf.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #17 Gepost op: juli 13, 2017, 13:08:30 »
Over het algemeen is coeliakie niet zo interessant voor artsen. Ze kunnen geen therapie, behandeling of medicijn voorschrijven. Er is alleen maar een glutenvrij dieet, en daarvan heeft de patiŽnt zelf te touwtjes in handen, al kan de diŽtist wel ondersteuning bieden, de arts kan weinig bijsturen.   

Ik ben wel benieuwd bij wie je op controle gaat, bij een internist of een mdl-arts? In een streekziekenhuis of een academisch ziekenhuis? Een mdl-arts zal wel dwarsverbanden zien tussen de lever en coeliakie, daar verschijnen toch regelmatig wetenschappelijke artikelen over in vakbladen. En anders ben je niet bij de juiste persoon terechtgekomen...
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankhkmn

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2017, 14:45:40 »
Ik heb je een Pm gestuurd

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2017, 14:59:30 »
okť  :duimop: