Auteur Topic: Spierpijn bovenbenen  (gelezen 7433 keer)

Smurf

• Jr. Member
  • **
Spierpijn bovenbenen
« Gepost op: december 19, 2015, 09:19:54 »
De laatste paar weken valt mij op dat ik steeds spierpijn heb in mijn bovenbenen.
En als ik vanaf hurken weer wil opstaan dan gaat dat moeizaam.
Terwijl ik niet extreem sport of de griep heb.

Wie herkent dit?
November 2015: Diagnose coeliakie

JosjeC

• Gold Member
Re:Spierpijn bovenbenen
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2015, 10:00:05 »
Hoe lang ben je op dieet? Heb je niet nog gewoon ijzergebrek of zo?

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2015, 11:45:49 »
Ik had in november van dit jaar de diagnose coeliakie gekregen.
Tevens had ik een ijzertekort. En ik heb inmiddels ook al een ijzerinfuus gekregen.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2015, 13:11:01 »
Ik denk dat je hele stofwisseling nu verandert, en dat het daarmee te maken heeft.

Mijn zoon krijgt spierpijn als hij te veel gluten gegeten heeft. Het is één van de vele bij coeliakie horende symptomen na consumptie van te veel gluten (in die zin lijkt een glutenfout wel een beetje op een griep; de immuunreactie is enigszins vergelijkbaar en kan tot vergelijkbare klachten leiden).

Maar omdat je zo kort op dieet bent, verwacht ik niet dat dat bij jou de reden is; je lichaam is heel hard aan het werk om te herstellen. Je spieren hebben voedingsstoffen nodig, vooral eiwitten en aminozuren (met je eetpatroon kun je daarin voorzien, biefstuk, yoghurt, eieren, pinda's etc.).

Kan het ook een bijwerking zijn van het ijzerinfuus? Daar heb ik wel eens iets over gelezen. Of had je het voor die tijd al?

Leg het bij je volgende controle voor aan je arts, als het dan nog niet verdwenen is.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

emsepems

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2015, 18:49:46 »
he! herkenbaar
Ik ben al jaren op dieet en voel me vandaag ozo moe. vanmiddag geslapen, een beetje benauwd (astma) en zere spieren in de bovenbenen.
T zal idd een glutenfout kunnen zijn?!
(vit tekort heb ik nooit, slik multivit/mineraal en spuit B12 bij)

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2015, 22:20:52 »
Ik heb vaak pijn aan de achterkant van mijn benen, geen idee waarom alleen achter... :? Het voelt als een mengeling van spierpijn en verzuring en doet doorlopend pijn. Ik heb de indruk dat het minder wordt door de B12 injecties, al een paar keer gehad dat het na de injectie weg ging.
Na een lange zoektocht: coeliakie

Smurf

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2015, 09:42:22 »
@tine:
Voor het ijzerinfuus had ik geen spierpijn. Misschien toch een bijwerking?
Een glutenfout kan, ondanks ik nauwkeurig op mijn dieet let.  Echter, het enige wat ik naast mijn dieet heb gegeten is een keer de Franse frietjes van McDonald's. Op zich kan dat volgens mij geen kwaad. Maar je weet het nooit....
En je kan gelijk hebben wat betreft de stofwisseling.
Ik ga na de feestdagen even langs de huisarts.

@Marple:
Ik heb spierpijn/verzuring van mijn bovenbenen en alleen aan de voorkant van mijn benen. Heel vreemd. :P

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2015, 18:54:12 »
Ik heb het ook vaker. Meestal bij een virus, bij problemen met mijn schildklier, bij hartkloppingen/hoge hartslag  en af en toe bij gluten.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.