Auteur Topic: Helft coeliakiepatiŽnten consumeert te veel gluten  (gelezen 2454 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Helft coeliakiepatiŽnten consumeert te veel gluten
« Gepost op: december 05, 2015, 23:02:05 »
Een aanzienlijk deel van de coeliakiepatiŽnten neemt het niet zo nauw met het glutenvrije dieet, blijkt uit Spaans/ Amerikaans onderzoek dat onlangs gepubliceerd is in GUT. Bij de helft van een groep Spaanse coeliakiepatiŽnten (27 volwassenen en 31 kinderen) werden glutendeeltjes gevonden in de urine. Dit betekent dat deze patiŽnten levensmiddelen met gluten consumeren, hetzij per ongeluk, hetzij opzettelijk.

Nadat iemand iets met gluten heeft gegeten, worden kleine glutenmoleculen door de darmen geabsorbeerd, in de bloedbaan opgenomen, waarna ze door de nieren worden uitgefilterd en via de urine het lichaam verlaten. Spaanse en Amerikaanse onderzoekers slaagden erin om in urine van gezonde personen en coeliakiepatiŽnten deze glutenmoleculen aan te tonen. Hiervoor gebruikten ze een glutendetectiekit die tot dusverre alleen werd gebruikt voor het opsporen van gluten in voedsel (competitieve ELISA G12 antistoffentest van Biomedal). De toepassing in urine is nieuw; glutendeeltjes kunnen aangetoond worden vanaf een consumptie van 25 mg gluten. Uit eerder onderzoek blijkt dat darmschade bij de meeste coeliakiepatiŽnten ontstaat ergens tussen 10 en 50 mg gluten per dag. Dit gaat lang niet altijd gepaard met klachten. In dit onderzoek laten de wetenschappers zien dat bij alle coeliakiepatiŽnten met Marsh 2 en 3 darmschade glutenmoleculen in de urine te vinden zijn. Alle coeliakiepatiŽnten zonder gluten in hun urine hebben gezondere darmen (Marsh 0 en 1).

Antistoffen?

Volgens de onderzoekers is de urinetest een betere methode om de dieettrouw te meten dan de antistoffentest (TTG/ AGA) die tot nu toe wordt gebruikt. Het is al langer bekend dat de antistoffentest niet goed reflecteert in hoeverre de darmen beschadigd zijn. In dit onderzoek hadden zeven personen na minimaal twee jaar glutenvrij eten nog behoorlijke darmschade (Marsh 2 en 3); vijf van hen hadden geen antistoffen in hun bloed, twee daarentegen wel. Daarnaast werden antistoffen aangetroffen bij een patiŽnt met redelijk gezonde darmen (Marsh 1). De antistoffentest is niet gevoelig genoeg om kleine dieetfoutjes op te sporen; de urinetest kan dat wel. Hoe meer glutendeeltjes in de urine te vinden zijn, hoe groter de kans op darmschade. 

Voedseldagboek?

De onderzoekers vinden een voedseldagboek niet geschikt om de dieettrouw van een coeliakiepatiŽnt te meten; een ervaren diŽtist kon aan de hand van het voedseldagboek van de patiŽnten geen dieetfouten vinden, hooguit enkele risicoproducten aanwijzen zoals worstjes, soep en chips, genuttigd buiten de deur. Alle proefpersonen gaven aan dat ze elke dag streng glutenvrij eten. Dat bleek bij de helft van de patiŽnten toch niet zo te zijn.

Glutenvrij

In Spanje bevat een standaard glutenvrij dieet niet te veel gluten, stellen de onderzoekers vast. Glutenvrije producten mogen in dit land net als bij ons maximaal 20 ppm gluten bevatten (=10 ppm gliadine) en zijn vrij eenvoudig in de winkel te herkennen aan de hand van de tekst Ďsin glutení op het etiket. Verschillende levensmiddelenfabrikanten houden zich aan de strengere norm van FACE die een maximum van 10 ppm gluten voorschrijft (http://services.1kiwa.com/spain/food-industry/face-standard). De onderzoekers lieten tien gezonde proefpersonen een week lang glutenvrij eten; in die periode werden - zoals verwacht- geen glutenmoleculen gevonden in de urine. Aan de hand van testen bleek dat glutenmoleculen vier tot zes uur na de consumptie van gluten aan te tonen zijn in urine, en daar vervolgens ťťn tot twee dagen blijven.

Toekomst

Dit onderzoek komt tot dezelfde conclusie als eerdere onderzoeken: zoín 30 tot 50% van de coeliakiepatiŽnten houdt beschadigde darmen, ondanks een glutenvrij dieet. Wie er echter in slaagt alle gluten uit het eetpatroon te bannen, heeft de beste kans op herstel. De nieuwe urinetest kan in de toekomst een hulpmiddel worden om het dieet bij te sturen, zodat coeliakiepatiŽnten niet mťťr gluten binnenkrijgen dan goed voor hen is. Onderzoek onder grotere groepen patiŽnten is wenselijk om dat doel te behalen, schrijven de onderzoekers.

Gut. 2015 Nov 25. pii: gutjnl-2015-310148. doi: 10.1136/gutjnl-2015-310148. [Epub ahead of print]
Detection of gluten immunogenic peptides in the urine of patients with coeliac disease reveals transgressions in the gluten-free diet and incomplete mucosal healing.
Moreno ML1, Cebolla Ń2, MuŮoz-Suano A2, Carrillo-Carrion C2, Comino I1, Pizarro Ń3, Leůn F4, RodrŪguez-Herrera A5, Sousa C1.

OBJECTIVE:
Gluten-free diet (GFD) is the only management for coeliac disease (CD). Available methods to assess GFD compliance are insufficiently sensitive to detect occasional dietary transgressions that may cause gut mucosal damage. We aimed to develop a method to determine gluten intake and monitor GFD compliance in patients with CD and to evaluate its correlation with mucosal damage.

DESIGN:
Urine samples of 76 healthy subjects and 58 patients with CD subjected to different gluten dietary conditions were collected. A lateral flow test (LFT) with the highly sensitive and specific G12 monoclonal antibody for the most dominant gluten immunogenic peptides (GIP) and a LFT reader were used to quantify GIP in solid-phase extracted urines.

RESULTS:
GIP were detectable in concentrated urines from healthy individuals previously subjected to GFD as early as 4-6 h after single gluten intake, and remained detectable for 1-2 days. The urine assay revealed infringement of the GFD in about 50% of the patients. Analysis of duodenal biopsies revealed that most of patients with CD (89%) with no villous atrophy had no detectable GIP in urine, while all patients with quantifiable GIP in urine showed incomplete intestinal mucosa recovery.

CONCLUSION:
GIP are detected in urine after gluten consumption, enabling a new and non-invasive method to monitor GFD compliance and transgressions. The method was sensitive, specific and simple enough to be convenient for clinical monitoring of patients with CD as well as for basic and clinical research applications including drug development.

Bron: Pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
Re:Helft coeliakiepatiŽnten consumeert te veel gluten
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2015, 13:33:08 »
het zou wel heel interessant zijn om deze urine testen in Nederland beschikbaar te krijgen..
dan zou je glutenfouten (onbedoeld) wellicht direkt na consumeren (klachten) kunnen meten
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2015, 16:50:12 »
Met de GlutenTox teststrips van hetzelfde bedrijf (Biomedal) kun je gluten meten in levensmiddelen waar je over twijfelt, dus die hoef je niet eerst te eten. ;)

Zie https://glutentox.com/

Het ziet eruit als een zwangerschapstest, met een roze controlelijntje, en een blauwe lijn als ergens een detecteerbare hoeveelheid gluten in zit. Je kunt de detectielimiet instellen op 5 of 20 ppm.  
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

orionne

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2015, 16:59:41 »
ik dacht vooral aan die sperziebonen van vrijdag :s
hoe meet je dat?
Na het eten dus in de urine is een optie

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

lilly

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2015, 19:18:15 »
Met de GlutenTox teststrips van hetzelfde bedrijf (Biomedal) kun je gluten meten in levensmiddelen waar je over twijfelt, dus die hoef je niet eerst te eten. ;)

Zie https://glutentox.com/

Wel een dure grap om iets even te testen....

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2015, 22:22:35 »
ik dacht vooral aan die sperziebonen van vrijdag :s

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar als je 250 g. sperciebonen eet, dan zou het glutengehalte op 100 ppm moeten zitten, wil je boven 25 mg uitkomen, dat lijkt me erg veel.

De NVWA toonde in het verleden aan dat mijn zoon al vanaf een uiterst kleine dosis van 0,04 mg gluten reageert... dus voor ons is de voedsel/urine-test niet gevoelig genoeg.

Het fijne van bovenstaand onderzoek voor mij is dat nu voor het eerst aangetoond is dat er glutendeeltjes in het bloed terechtkomen. En dat zal niet alleen gelden voor mensen die gluten eten, maar ook voor dieren. Dus dat verklaart mogelijk waarom wij eerst schapenvlees konden eten zonder klachten, maar flink ziek werden van het volgende schaap, waarvan de slager uitzocht wat er gebeurd was vůůr de slacht: het dier was uitgebroken en had een paar dagen in het tarweveld van de buurman rondgelopen, en zijn buik kennelijk volgegeten... Ik had al gekscherend tegen mijn man gezegd, dat schaap at elke dag een heel tarwebrood, toen we voor de derde keer ziek werden van het schapenvlees, nou, dit kwam aardig in de buurt. ;)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: december 28, 2015, 12:36:53 »
De methode van Biomedal om gluten te meten in urine is verder verfijnd; nu is geen geconcentreerde urine meer nodig, maar kan het glutengehalte van onbewerkte urine gemeten worden, een stuk eenvoudiger en sneller dus. Het duurt 20 minuten om te meten of in de urine van een coeliakiepatiŽnt gluteneiwitten te vinden zijn. 

De G12 antistoffen methode werd in eerste instantie alleen gebruikt voor het meten van gluten in levensmiddelen. Omdat deze methode veel gevoeliger is dan de huidige R5 ELISA methode (die na 15 jaar links en rechts door gevoeliger detectiemethoden wordt ingehaald; G12 is 60.000 keer nauwkeuriger), is het mogelijk om extreem kleine hoeveelheden gluten te detecteren in lichaamsvloeistoffen zoals ontlasting, urine en bloed.

De G12 glutendetectiemethode is al eerder bij de CODEX Commissie aangemeld als nieuwe/ betere methode om de hoeveelheid gluten in levensmiddelen te meten. 

Biosens Bioelectron. 2015 Dec 3;79:158-164. doi: 10.1016/j.bios.2015.11.097. [Epub ahead of print]
Label-free SPR detection of gluten peptides in urine for non-invasive celiac disease follow-up.
Soler M1, Estevez MC2, Moreno ML3, Cebolla A4, Lechuga LM1.

Motivated by the necessity of new and efficient methods for dietary gluten control of celiac patients, we have developed a simple and highly sensitive SPR biosensor for the detection of gluten peptides in urine. The sensing methodology enables rapid and label-free quantification of the gluten immunogenic peptides (GIP) by using G12 mAb. The overall performance of the biosensor has been in-depth optimized and evaluated in terms of sensitivity, selectivity and reproducibility, reaching a limit of detection of 0.33ngmL-1. Besides, the robustness and stability of the methodology permit the continuous use of the biosensor for more than 100 cycles with excellent repeatability. Special efforts have been focused on preventing and minimizing possible interferences coming from urine matrix enabling a direct analysis in this fluid without requiring extraction or purification procedures. Our SPR biosensor has proven to detect and identify gluten consumption by evaluating urine samples from healthy and celiac individuals with different dietary gluten conditions. This novel biosensor methodology represents a novel approach to quantify the digested gluten peptides in human urine with outstanding sensitivity in a rapid and non-invasive manner. Our technique should be considered as a promising opportunity to develop Point-of-Care (POC) devices for an efficient, simple and accurate gluten free diet (GFD) monitoring as well as therapy follow-up of celiac disease patients.

Bron: Pubmed