Auteur Topic: wazig zien hoofdpijn en toch goed glutenvrij eten  (gelezen 12846 keer)

cheke

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 109
Re:wazig zien hoofdpijn en toch goed glutenvrij eten
« Reactie #15 Gepost op: november 21, 2015, 11:06:27 »
Mijn Engels is niet zo goed, maar ik vond ook een Nederlands stukje waar o.a. over Inuline ook iets staat , daar staat de schorseneer ook bij.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=614&cod=537&page=


9.Inuline: opgebouwd uit fructose; artisjok, asperge, prei, ui, arrowroot, zoete aardappel, knoflook, aardpeer ( 1 ons = 14 gram inuline), cichoreiwortel. Lactobacillus groeit goed op inuline. Fructo-oligosacchariden bestaat uit inuline. Het geeft vaak gasvorming als ‘bijwerking’. Voorzichtig opbouwen dus. Niet gebruiken bij; salmonella, klebsiella en eencellige darmparasieten. Fos en inuline verdunnen het slijmvlies waardoor ze makkelijker kunnen aanhechten.

Laten we nu net deze week zowel aardpeer als zoete aardappel als artisjok ui en knoflook in achtereen opvolgende dagen gegeten hebben. Geen wonder dat ik steeds slechter werd ervan. Dan is er nog de mogelijkheid dat de geitenkaas die verdacht nog meevalt. Ik zal over een paar weken wel eens opnieuw geitenkaas proberen.


Deze morgen ook weer wat wazig beeld zal dus toch mogelijk samenhang zijn met fouten al dan niet door gluten. gisteren zeker door de Yakso Saté saus waar ketjap in verwerkt is. Mogelijk onder de norm , voor mij blijkbaar echt teveel.


LauraV

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 743
  • Geslacht: Vrouw
Re:wazig zien hoofdpijn en toch goed glutenvrij eten
« Reactie #16 Gepost op: november 24, 2015, 22:15:27 »
Satésaus maak ik zelf in een grote portie en gaat prima in de vriezer. Dus er liggen portieverpakkingen pindasaus in mijn vriezer. Heel lastig is het namelijk niet. Maar als ik de ingredienten lees, zou het veilig moeten zijn.

Miem

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 178
Re:wazig zien hoofdpijn en toch goed glutenvrij eten
« Reactie #17 Gepost op: december 11, 2015, 22:45:43 »

ket­jap ma­nis (wa­ter, SO­JAbo­nen­sap, sui­ker, me­las­se, zee­zout, spe­ce­rij­en),

 zit nu nog eens na te lezen er zit 'ketjap manis' is... en dat kan zeker gluten bevatten he??????

De ketjap manis bevat de ingrediënten die tussen de haakjes staan. Of dat glutenvrij is weet ik niet zeker, specerijen en melasse kan ik zo niet herleiden.

Het is een grote puzzeltocht inderdaad maar ik zou, net als wat Tine zegt, niet direct alles schrappen, misschien eerst beginnen bij een diëtist en dan inderdaad een basismenu samenstellen met alleen pure producten en dan pas gaan uitbreiden.

Als ik merk dat ik meer last heb (door dingen als gv crackers + gv brood teveel dagen achter elkaar) dan ga ik ook even zo puur mogelijk eten. Simpel alleen dingen die van nature gv zijn (veel groente, puur vlees/vis, fruit, noten etc)
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.