Auteur Topic: Vraagje over uitslag van biopt  (gelezen 3771 keer)

Smurf

• Jr. Member
  • **
Vraagje over uitslag van biopt
« Gepost op: oktober 28, 2015, 12:41:15 »
Ik heb veel last van vermoeidheid en na het bloed- en urine onderzoek heeft de internist besloten dat ik een gastroscopie onderzoek moet ondergaan voor een biopt.

De internist heeft gezegd dat ik ook een ijzertekort had en dat komt omdat dat ik coeliakie heb.
Inmiddels heb ik al een ijzerinfuus gehad.

Vanwege het telefonisch consult en de uitslag dat ik coeliakie (seu le watte?? :s) heb, was ik natuurlijk flabbergasted.
En ik kon op dat moment dus ook geen goede gerichte vragen stellen.

Ik wist niet wat coeliakie was en door veel googlen ben ik aan mijn informatie gekomen.

En natuurlijk komen er vragen want op dit forum heb ik gelezen dat iemand na het biopt te horen kreeg dat ze geen coeliakie heeft.

Mijn vraag is nu eigenlijk of een arts na een bloedonderzoek al definitief kan vaststellen dat iemand coeliakie heeft.
In mijn geval kreeg ik dus de uitslag na het bloedonderzoek.
Kan het zijn dat er veel antistoffen in mijn bloed zijn aangetroffen dat een arts tot de diagnose coeliakie komt?
En is het biopt om te onderzoeken in hoeverre mijn dunne darm is beschadigd?
Ik heb geen medische achtergrond en heb dus ook geen flauw idee hoe het allemaal "reilt en zeilt"

Dus ik dacht ik post mijn vraag op het forum en misschien is er iemand van jullie die de gang van zaken een beetje aan mij kan uitleggen.

Maar goed, al met al nog al wat vragen en onzekerheden van mijn kant.
Volgende week heb ik de biopt en de week daarna heb ik een consult met de internist in het ziekenhuis.
Ik heb al een lijstje gemaakt van mijn vragen/opmerkingen zodat ik geen dingen vergeet! :D

November 2015: Diagnose coeliakie

optimus

• Jr. Member
  • **
Re:Vraagje over uitslag van biopt
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2015, 14:32:11 »
Mijn vraag is nu eigenlijk of een arts na een bloedonderzoek al definitief kan vaststellen dat iemand coeliakie heeft.
In mijn geval kreeg ik dus de uitslag na het bloedonderzoek.
De standaard voor diagnose is nog steeds het nemen van een biopt. Bij jonge kinderen wordt soms het biopt overgeslagen als hun test op bloedwaarden zeer duidelijk is -- dit omdat een endoscopie voor hun ongemakkelijk kan zijn.

Kan het zijn dat er veel antistoffen in mijn bloed zijn aangetroffen dat een arts tot de diagnose coeliakie komt?
De (huidige) standaard bloedtest op anti-tTG lichaampjes is redelijk nauwkeurig: ongeveer 95% specifiek. In combinatie met andere symptomen voor coeliakie (bijvoorbeeld ijzertekort) wordt soms ook een diagnose gesteld bij een negatieve biopt. Maar zover ik weet is het biopt nog steeds het belangrijkste.

En is het biopt om te onderzoeken in hoeverre mijn dunne darm is beschadigd?
Onder andere, bij een coeliakie patient zijn de darmvlokken vaak beschadigd, maar er zijn ook andere symptomen, zoals een verhoogde hoeveelheid immuuncellen in de darmwand. De hoeveelheid "schade" wordt geclassificeerd per Marsh gradatie.

Ik heb geen medische achtergrond en heb dus ook geen flauw idee hoe het allemaal "reilt en zeilt"
Ik ook niet, en de meesten op dit forum ook niet, dus neem ons met een korrel zout en luister goed naar je dokter!

Succes met je endoscopie! Begin nog niet aan het glutenvrij dieet, maar als ik jou was zou ik me wel alvast gaan voorbereiden op een leven zonder gluten.
juni 2013: anti-tTG=15
mei 2014: anti-tTG>128, Marsh 3B