Auteur Topic: Mogelijk glutenallergie  (gelezen 13888 keer)

Roos97

• Newbie
  • *
Mogelijk glutenallergie
« Gepost op: december 05, 2015, 20:34:38 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum omdat ik wel wat meer informatie en ervaringen wilde lezen over mensen met gluten gevoeligheid/allergie/coeliakie  :) Op het moment heb ik een afspraak staan bij de diŽtiste, omdat ik al drie maanden de volgende (hevige) klachten heb: buikkrampen na het eten, misselijkheid, vermoeidheid, constante honger, veranderende stoelgang en keelpijn. De buikkrampen en sterk veranderende stoelgang (obstipatie en diarree wisselen elkaar af, met misschien eens per week een normale stoelgang) heb ik al sinds ik een jaar of 10 was. Mijn huisarts raadde mij aan een FODMAP dieet te starten bij de diŽtiste, ik ben benieuwd wat zij ervan zegt.

Ik hou de laatste 1,5 maand een eetdagboek bij en ik merk dat ik vooral kramp heb na maaltijden met heel veel gluten, zoals een broodmaaltijd of pasta. Dan ben ik misselijk, heb ik buikpijn, en vaak last van een brok in mijn keel en brandend maagzuur. Ik wacht de afspraak volgende week af voor ik me zorgen maak, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. Klinkt dit voor jullie bekend?

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijk glutenallergie
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2015, 21:27:09 »
Hoi,

Welkom! Balen dat je zoveel klachten hebt.

Heeft de huisarts bloedonderzoek uitgevoerd voor hij je een dieet aanraadde? Bijvoorbeeld geprikt op de antistoffen die bij coeliakie vaak te vinden zijn in het bloed? Je moet nooit aan een glutenvrij dieet beginnen, voor dat dat gedaan is! Sowieso lijkt een bezoek aan een maag-, darm- en leverarts me een goed idee bij ernstige klachten, voordat je maar wat gaat proberen/aanrommelen met een diŽtist. Eerst dingen officieel onderzoeken en pas als er niks gevonden wordt, kun je bijvoorbeeld het FODMAP dieet proberen.

Groetjes
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Roos97

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2015, 21:40:03 »
Mijn huisarts heeft me direct doorverwezen naar de diŽtiste, ze heeft niets gezegd over bloedprikken of andere onderzoeken. Ze stelde dat als de klachten zouden afnemen bij een FODMAP dieet, dat ze dan pas zou laten onderzoeken om te zien hoe ernstig het is. Als ik je reactie zo lees, lijkt het me wel een beter idee om eerst te onderzoeken..

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2015, 21:42:20 »
Als je stopt met gluten eten, stopt je lichaam met het aanmaken van antistoffen tegen gluten, als je coeliakie hebt. Merk je dat je klachten afnemen bij een glutenvrij dieet en wil je daarom een onderzoek naar coeliakie, dan moet je eerst weer weken/maanden gluten eten, zodat er weer antistoffen in je bloed te vinden zijn. Dus.... eerst van de buikpijn af, daarna weer meer pijn (en soms nog erger dan voor je dieet!). Ik zou daarom echt eerst bloedonderzoek laten doen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: december 08, 2015, 21:57:24 »
Wat vervelend dat je die klachten hebt!

Ik zou je aanraden om eerst een verwijzing naar een MDL arts te vragen. Als je aan een fodmap dieet begint en je klachten verdwijnen, dan moet je weer 3 maanden volop gluten eten om een diagnose te kunnen stellen.

Meestal gaat het ongeveer zo:
bloedonderzoek naar antistoffen (en eventueel tekorten B12 en je ijzer)
eventueel onderzoek naar genen (of je de genen hebt)
darmbiopt
DiŽtist--> dieet volgen

Je huisarts kan het bloedonderzoek doen maar je kunt net zo goed gelijk bij een MDL arts op consult gaan, je klachten zijn behoorlijk en het is niet raar dat je met zulke klachten van je maagdarmkanaal naar de MDL arts gaat.

Huisartsen hebben vaak maar weinig kaas gegeten van coeliakie en de diagnose stellen, is ook mijn ervaring maar ook wat ik hier veel lees.
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.