Auteur Topic: Thyrax dosis omlaag na gv dieet  (gelezen 5477 keer)

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
    • www.rijstwafel.wordpress.com
Thyrax dosis omlaag na gv dieet
« Gepost op: augustus 07, 2015, 08:38:40 »
Al sinds mijn 16e slik ik thyrax omdat ik een langzaamwerkende schildklier heb. Ik zat altijd op 0,150 mg. Tot ik in de zomer van 2012 ineens omhoog mocht. Ik kreeg er steeds meer bij, en voelde me hierdoor ook veel beter. Uiteindelijk kwam ik op 0,250.
In dec 2013 werd coeliakie ontdekt en sinds 1 jan 2014 eet ik glutenvrij. Sinds dien moet ik iedere keer als ik geprikt ben minderen met Thyrax. Ik had dit al gelezen op het forum en van te voren aangekaart bij de mdl-arts. Die zei toen dat dit niet zo hoefde te zijn. Nou mooi wel dus!

Inmiddels, na anderhalf jaar gv te eten zit ik weer terug op mijn oude 0,150. Voor mij is dit een bewijs dat mijn darmen zo goed als hersteld zijn. Over 2 maanden weer prikken, dan ben ik erg benieuwd of ik nog meer zou moeten minderen. Als ik onder de 0,150 moet slikken zou het kunnen betekenen dat mijn darmen zelfs op mijn 16e al aangetast waren en ik al veel langer coeliakie heb. Of leg ik nu een verkeerde verbinding? Iig ben ik blij dat het zo goed gaat! :)
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

JosjeC

• Gold Member
Re:Thyrax dosis omlaag na gv dieet
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2015, 13:24:46 »
..

Krokeledokus

• Jr. Member
  • **
    • www.rijstwafel.wordpress.com
« Reactie #2 Gepost op: augustus 07, 2015, 13:51:30 »
Oh, wat goed om dit te lezen. Ik blijf het vreemd vinden dat mijn huisarts nooit verder op zoek gegaan is toen mijn thyrax ineens zo om hoog moest, ik een tekort had aan ijzer, b12, vitamine d en foliumzuur. Dat ik moe was lag gewoon hier aan, een paar extra pilletjes en spuitjes en het komt goed. Hij vroeg 1 x of ik wel normaal at. Tja, wat is normaal? Uiteindelijk kreeg ik door diarree klachten ingang bij een mld art, en eindelijk de juiste testen!
Sinds 2001 langzaamwerkende schildklier, 30 december 2013 diagnose Coeliakie, 1 januari 2014 glutenvrij. -> www.rijstwafel.wordpress.com <-

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 07, 2015, 14:10:26 »
Heel herkenbaar. Ik slikte ook ongeveer het dubbele van wat ik nu slik. Na ongeveer een jaar glutenvrij eten kon bij mij ook de dosis terug om laag. Vanaf mijn 11e was het al onmogelijk om de perfecte dosis thyrax te vinden en nu is het al bijna twee jaar hetzelfde.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2015, 15:12:59 »
Ik snap echt niet dat artsen zo slecht op de hoogte zijn van dit soort dingen. Het ligt zo verschikkelijk voor de hand, hoe moeilijk kan het zijn om iedereen die een hoger dosis slikt dan verwacht te controleren op coeliakie? Sowieso snap ik niet dat screening op coeliakie niet standaard onderdeel is van de jaarlijkse controles voor hypothereoidie, bij diabetes type 1 is het standaard (al is dat alleen bij kinderen geloof ik).

Hetzelfde geldt voor controle op vitamine b12 tekort door pernicieuse anemie/Addison-Biermer, bij diabetici volgens mij standaard, maar bij Hashimoto wordt dat nooit gedaan volgens mij. Ik zeur sinds ik weet van de Hashimoto weet eens in de paar jaar een b12 test bij elkaar bij mijn huisarts. Maar daar moet ik dus om zeuren, terwijl het riscico om dat te ontwikkelen geloof ik iets van 5 % is en de duidelijke klachten vaak pas optreden als e.a. al niet meer volledig omkeerbaar is.