Auteur Topic: advies diŽtiste  (gelezen 2388 keer)

moniek

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • carpe diem
advies diŽtiste
« Gepost op: juni 07, 2015, 19:39:26 »
We zijn vorige week op aanraden van de huisarts naar een diŽtiste geweest.
Onze tienerdochter eet nu een week of 2 glutenvrij en het gaat haar best goed af, ik maak me alleen zorgen of ze wel voldoende en volwaardige voeding binnen krijgt. En onze huisarts deelde die zorg.
Ze groeit niet meer, is al met regelmaat ongesteld, drinkt al een paar jaar geen melk, en eet nauwelijks fruit.

Het was een hele aardige en vriendelijke diŽtiste, aangesloten bij de NCV, en gaf ook allemaal info mee voor thuis.
Zij vond het wel verstandig dat ze eigen bestek, beker, glas, etc. in een eigen keukenkastje zou hebben. Nou deed ik dat ook niet toen ze als peuter geen gluten kon verdragen, en toen reageerde ze gelijk op elke gluut zeg maar.
Ik las hier dat de meeste mensen alles afwassen of in de vaatwasser doen en niets apart houden voor degene die geen gluten kan verdragen.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Verder moet ze wel calciumsuppletie gaan krijgen, ze lust geen gewone melk, eet bijna geen kaas, yoghurt of dat soort dingen.
Maar goed, ik ga met een tiener ook geen voedingsstrijd meer voeren  :D
En ik hoop dat als ze zich wat fitter gaat voelen, dat ze dan ook weer fruit gaat eten. Vroeger at ze juist liever fruit dan koekjes :o

Moeder van 2 tieners, dochter weer gevoelig voor gluten. Sinds 2015 glutenvrij. Zelf tarwevrij en lactosevrij sinds 2015

orionne

• Gold Member
Re:advies diŽtiste
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2015, 20:01:40 »
Hoi, sterkte met je dochter..
misschien houdt ze wel van noten ipv kaas?

kijk ook eens naar het calciumgehalte van noten,
sesampasta bevat heel veel calcium, 900 mg per 100 gram
in deze tabel kun je veel info vinden:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/mineralen/S/
deze link is specifiek voor sesam, maar als je teruggaat naar de gewone link kun je echt van alle voedingsmiddelen het calciumgehalte vinden.

succes.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2015, 21:45:32 »
Fijn dat je een goede diŽtiste gevonden hebt, het scheelt veel als iemand extra scholing heeft gehad via de NCV.

Heb je een calciumsupplement gevonden zonder gluten(sporen)?

Met de zomer op komst is er veel meer fruit voorhanden, misschien zit er toch iets lekkers tussen dat je dochter wel lust? Mijn zoon is dol op aardbeien met slagroom, een aardbeiensmoothie (van aardbeien met yoghurt en euhmmm... veel suiker), en lust ook een meloen (jammer dat we er geen ham bij hebben), een mango, zometeen verse kersen uit de boomgaard, en wat fruit uit onze eigen tuin. Aardbeien in chocola gedipt zijn weer favoriet bij mijn andere zoon.

Ik heb hier in huis geen eigen bestek, beker, glas ed. Dat heb ik vaak wel bij me als ik onderweg ben. Mijn zoon neemt naar school een bakje eten mee (meestal rauwkost) met een prikkertje.

Als ik dingen in de vaatwasser stop, spoel ik het eerst goed af, met een aparte spoelborstel.

Verder zorg ik voor een schone la, zonder kruimels.

Omdat ik graag met houten lepels roer, heb ik houten lepels om in glutenvrij eten te roeren en oranje plastic lepels voor glutenvol.

Ik heb de oranje lepels ergens anders liggen, in een bestekbakje, samen met een pannenkoekschep (daar heb ik er dus 2 van, verschillende uitvoering), en een garde (ook 2 stuks dus, omdat niet-glutenvrije zoon graag pannenkoeken en appeltaarten maakt).

Ik heb plastic snijmatten voor glutenvrij. En houten snijplanken voor dingen met gluten. Ze liggen op verschillende plekken.

Ook bakspullen heb ik in 2 soorten: deegkom, bakvormen.

En ik gebruik gewone pannen voor dingen met en zonder gluten. Maar koekenpannen heb ik wel weer in 2 uitvoeringen, de oude (met krasjes erin) zijn voor dingen met gluten, de nieuwe (met gave bodem) zijn voor dingen zonder gluten. Ook op vakantie neem ik altijd een koekenpan mee. Maar als we niet zo extreem gevoelig waren, zou ik dat misschien niet doen. 

Ik hoop dat je dochter zich weer fitter gaat voelen (dan is het ook eenvoudiger vol te houden), en wie weet, komen er toch nog wat centimeters bij... Succes met opnieuw glutenvrij!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

moniek

• Jr. Member
  • **
  • carpe diem
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2015, 07:42:22 »
Helaas houdt ze ook niet zo van noten, ja cashewnoten en pinda's (maar dat zijn geen noten), maar niet de pasta voor op brood. Ook pindakaas niet.
Ze was altijd een makkelijke eter, als het maar geen brood is.
Zij zou zich goed thuis voelen in het Middellandse Zee gebied :D
Ik ook, maar dan wat klimaat betreft ;)

Naar school neemt ze nu 2 boekweitpannekoekjes mee, en als ze uit school komt, neemt ze nog wel rijstwafels, of koekjes. Het genius en yam brood vindt ze wel lekker, maar die roostert ze of maakt ze een tosti van.
Dit weekend weer een eigen brood gebakken in onze nieuwe BBM, gelukkig lekker van smaak, dus dat kan ze nu ook weer als afwisseling nemen..
Moeder van 2 tieners, dochter weer gevoelig voor gluten. Sinds 2015 glutenvrij. Zelf tarwevrij en lactosevrij sinds 2015

moniek

• Jr. Member
  • **
  • carpe diem
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2015, 20:25:31 »
Vandaag de calciumbruistabletten bij de apotheek gehaald.
Ze vindt dat erg lekker, dus voorlopig hoeven we geen melk meer te pushen.
Wie weet, gaat ze het "straks" vanzelf weer lekker vinden.

Morgen naar Ede, glutenvrije koekjes etc. kopen bij Voorst en Hardeman, ook daar zijn we vroeger wel eens geweest, mijn ouders wonen in de buurt, gezellig op de koffie en terug met lekkers voor onze dochter :duimop: