Auteur Topic: Pillen om gluten af te breken: verkooppraatjes  (gelezen 1982 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Pillen om gluten af te breken: verkooppraatjes
« Gepost op: juni 04, 2015, 09:59:27 »
In de VS zijn volop pillen te koop die het lichaam moeten helpen om gluten te verteren. Ze hebben fancy namen als Gluten Ease, Gluten Digest, Gluten Freeze, Gluten Defense, Gluten Aid, etc. Kunnen deze pillen werkelijk gluten in levensmiddelen afbreken, en zijn ze geschikt voor coeliakiepatiŽnten? Het antwoord is simpel: nee. Deze pillen kopen is geld weggooien. Ze kunnen niet genoeg toxische glutendeeltjes verteren.

Tot nu toe ontbraken studies naar de effectiviteit en werkzaamheid van deze vrij verkrijgbare supplementen. Het LUMC heeft in samenwerking met DSM Food Specialties verschillende enzympreparaten tegen het licht gehouden die in de VS op de markt zijn. Ze breken een klein beetje gluten af, maar lang niet genoeg, blijkt uit hun onderzoek. Bovendien zijn ze niet goed ingesteld op de zuurtegraad (pH) van de maag. En minstens zo belangrijk: de voor coeliakiepatiŽnten toxische glutendeeltjes (peptiden), blijven na behandeling met deze enzymsupplementen gewoon intact.

De onderzoekers vergelijken de werking van de vrij verkrijgbare enzympreparaten met de werking van AN-PEP, een supplement dat in ontwikkeling is bij DSM. AN-PEP steekt met kop en schouders boven de andere supplementen uit. Maar ook AN-PEP heeft beperkingen. Een gewone boterham eten zit er nog steeds niet in. En het middel werkt het beste bij een lage pH, bijvoorbeeld in combinatie met cola, dat de zuurtegraad in de maag omlaag brengt. In dat geval kan AN-PEP binnen tien minuten de grootste hoeveelheid gluten verteren.

In de kleine lettertjes bij de studie die verscheen in PLOS ONE, staat dat AN-PEP Ďcoeliakie niet kan behandelen of voorkomení. We zullen in de toekomst zien of het middel geschikt is om veilig(er) uit eten te gaan, en om tijdens vakanties je geen zorgen te hoeven maken over een verdwaald kruimeltje in je soep of salade. Daar zit de kracht van AN-PEP, maar tegelijkertijd ook haar zwakte: mensen kunnen, met zoín pil op zak, in de verleiding komen om minder nauwkeurig om te gaan met hun glutenvrije dieet. Maar glutenvrij eten is en blijft voor coeliakiepatiŽnten noodzakelijk, ook met AN-PEP binnen handbereik.

Tekst: Tine Aarsen

Bron: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0128065
In Zweden loopt een studie onder glutensensitieve personen (NCGS) naar de werkzaamheid en effectiviteit van AN-PEP: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02060864
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Wish

• Jr. Member
  • **
Re:Pillen om gluten af te breken: verkooppraatjes
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2015, 22:37:03 »
Volgens mij ben ik t spul hier op de Nederlandse markt al tegen gekomen onder de naam Orthonat Glutenzym.
Niet kopen dus  :nee: , wellicht nog een paar jaartjes wachten op beter spul?  :ja:

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Pillen om gluten af te breken: verkooppraatjes
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2015, 23:10:29 »
Ja, de betere soorten (enzympillen) zijn in de maak: ALV003, STAN-1 en AN-PEP. De eerste 2 uit de VS, de laatste uit ons land.
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.