Auteur Topic: Orthorexia Nervosa  (gelezen 9501 keer)

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
Orthorexia Nervosa
« Gepost op: maart 09, 2015, 18:38:10 »
Hoewel de term Orthorexia Nervosa als psychische stoornis al een tijdje bestaat, begint de term nu meer en meer gebruikt te worden om mensen aan te duiden die gewoon bezorgd zijn om wat ze eten.

Volgens de Britse krant the Guardian: "Orthorexie patiŽnten hebben gewoonlijk strenge regels wat betreft voeding. Weigeren om suiker, zout, caffeine, alcohol, tarwe, gluten, gist, soja, mais en zuivel te eten, is slechts het begin.  Alle voedsel dat in contact gekomen is met pesticiden en herbiciden of dat additieven bevat worden vermeden."

Volgens WebMD zijn tekenen aan de wand van deze stoornis o.a.:
- het plannen van de maaltijden van de volgende dag
- strenger voor jezelf zijn
- zelfbeeld krijgt een boost van gezond te eten
- voedingsmiddelen die je vroeger lekker vond vermijden om de 'juiste' voedingsmiddelen te eten
- je dieet maakt het moeilijk voor je om buitenshuis te eten
- als je eet wat je hoort te eten voel je dat je volledige controle hebt over jezelf
...

Zo, dan denk ik dat ik alweer een kwaal erbij heb  :lol:  Ik kan er nu misschien mee lachen (het is maar al te belachelijk vind ik), maar ik werd er eerst wel een beetje boos van, want ik heb al genoeg gehoord dat het "allemaal tussen de oren zit".  Alsof het onbegrip nog niet groot genoeg was!  :roll:
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

LauraV

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Orthorexia Nervosa
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2015, 19:02:18 »
Orthorexia is gewoon een eetstoornis en gaat gepaard met veel angst (oh help, ik heb iets verkeerds gegeten, nu gaat er vast iets heel erg verkeerd of ik kom aan of ik wordt doodziek) terwijl die angst niet gegrond is. Jij wordt volgens mij gewoon echt ziek van het eten van gluten. Dat is iets heel anders. Dan zouden alle mensen met een voedingsintolerantie orthorexia nervosa moeten hebben.

Een eetstoornis gaat naar het extreme toe, dus heel erg streng voor jezelf zijn. Het is echt iets heel anders dan wat jij doet. 

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2015, 21:31:27 »
Toen ik steeds gezonder ging eten en steeds meer dingen ging schrappen in de hoop van mijn klachten af te komen, kreeg ik ook een keer de vraag of ik soms Orthorexia Nervosa heb. Ik kan het wel een beetje begrijpen als mensen, die zelf nergens last van hebben, dat van me dachten, maar het is toch echt wel iets heel anders.  
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

Angela76

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2015, 08:45:08 »
Ik vind dit niet iets om boos van teworden eerlijk gezegt. Je moet wel uit elkaar kunnen houden wat het verschil is. Hier gaat het om een angststoornis. En dat zijn mensen die angstig worden voor eten. En niet zomaar een beetje bang maar uit hun dak gaan als er suiker aan een aardbei zit. Misschien zelfs wel bang zijn om vergiftigd te worden. En daar heel extreem gedrag bij vertonen.

De mensen die vragen of je dit hebt. Weten denk ik niet goed wat een angst stoornis is.
Wij zijn ook bang om iets verkeerd te eten. Maar de oorzaak is anders daar gaat het om.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2015, 10:05:30 »
Het ligt er ook wel aan op wat voor manier en door wie zo'n opmerking gemaakt wordt. Is het uit bezorgdheid (door mensen die dicht bij je staan) of uit menselijke nieuwsgierigheid (door mensen die niet dicht bij je staan) dan vind ik het geen reden tot boosheid. Maar als je, zelfs na je uitleg, vaak stuit op onbegrip en als mensen ook daarna laten merken dat ze je keuzes maar overdreven vinden, dan kan dat heel frustrerend zijn. Vooral als het gaat om mensen die je eigenlijk zouden moeten begrijpen en steunen, omdat ze weten hoe het met je gaat.
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2015, 11:50:10 »
Ik weet dat (echte) orthorexia nervosa een heel serieuze aandoening is, maar weten anderen dat wel?  ;)  Het gaat er me vooral om dat mensen zomaar snel een label op iemand plakken.  In mijn omgeving valt het me op dat mensen tegenwoordig heel makkelijk serieuze psychologische termen gebruiken voor eigenschappen die een klein beetje afwijken van wat het maatschappelijk gemiddelde is.  (Zo hoor ik bijvoorbeeld soms van iemand die heel ordelijk is "Ja, dat is een beetje mijn autistische kant.")

In een verslag van mijn huisarts - die niet gelooft dat ik ernstige buikklachten heb - stond al "patiŽnte houdt zich wel erg strikt aan haar dieet".  Dat "wel erg" zegt genoeg.  Straks komt er ook nog " vermoedelijk orthorexie" bij te staan.  :roll:

Het is ook een mooi label om mee te gooien als het er op aankomt om GMO's of de voedingsindustrie te verdedigen.
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2015, 13:57:59 »
Mensen willen graag labels plakken en doen dat vaak te snel, dat klopt wel. Ik ken een heleboel mensen met autistische trekken (inclusief ikzelf), maar mijn broertje heeft de diagnose asperger gekregen en dat is iets anders.

Hetzelfde geldt voor Orthorexia Nervosa. Als iemand afwijkend denkt over en omgaat met voeding betekent het niet dat het dat is, maar mensen willen het kunnen plaatsen, denk ik. Iedereen mag natuurlijk een eigen mening hebben over GMO's en de voedingsindustrie en daar ook voor uitkomen, maar het lijkt me heel vervelend worden als er met labels zoals Orthorexia Nervosa wordt gegooid bij de verdediging. Dat vind ik echt niet kunnen  :s

Ernstig wordt het als huisartsen het gaan doen, als ze iets niet kunnen plaatsen. Ik ken iemand die van een huisarts te horen kreeg dat ze het 'syndroom van Munchhausen' heeft, terwijl haar klachten echt zijn. Echt rot dat je een huisarts hebt die je niet serieus neemt  :( Is het niet mogelijk om naar een andere huisarts te gaan?

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2015, 20:22:14 »
Je kan uiteraard wel orthorexia nervosa ontwikkelen als je er gevoelig voor bent. Maar ik denk dat dat compleet los staat van het gv dieet omdat het medisch nodig is. Maar dat even terzijde.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2015, 20:27:08 »
Syndroom van Munchhausen, dat zou er nog aan ontbreken !  Ik zou over mezelf ook kunnen zeggen dat ik paranoÔde trekjes heb, maar als iemand anders dat over mij zou zeggen..  :o  Nee, dan hoor ik ze liever zeggen dat ik 'observatief' ben ofzo  :lol:

Ik had lange tijd een fantastische huisarts, die altijd nieuwsgierig en leergierig was, maar ze is jammer genoeg zelf ziek geworden, en komt voorlopig niet meer terug..  Nu ga ik bij een huisarts die deeltijds werkt en ik heb de indruk dat ze ook dat te veel vindt.  Je, hebt gelijk, misschien moet ik maar eens verder zoeken..

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2015, 20:27:36 »
Je kan uiteraard wel orthorexia nervosa ontwikkelen als je er gevoelig voor bent. Maar ik denk dat dat compleet los staat van het gv dieet omdat het medisch nodig is. Maar dat even terzijde.
Ja inderdaad  :ja:

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2015, 21:02:45 »
Syndroom van Munchhausen, dat zou er nog aan ontbreken !  Ik zou over mezelf ook kunnen zeggen dat ik paranoÔde trekjes heb, maar als iemand anders dat over mij zou zeggen..  :o  Nee, dan hoor ik ze liever zeggen dat ik 'observatief' ben ofzo  :lol:

Ik bedoelde jou natuurlijk niet met het syndroom van Munchhausen, het was een voorbeeld van iets wat is gebeurd. Maar ik besef nu pas dat dit helemaal verkeerd op je over kan zijn gekomen. Als dat zo is, dan spijt me dat...

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2015, 21:25:20 »
Ik bedoelde jou natuurlijk niet met het syndroom van Munchhausen, het was een voorbeeld van iets wat is gebeurd. Maar ik besef nu pas dat dit helemaal verkeerd op je over kan zijn gekomen. Als dat zo is, dan spijt me dat...
Nee joh, helemaal niet!  :x  Ik drukte me waarschijnlijk weer bizar uit, ik stelde me even voor dat een arts zoiets tegen mij zou zeggen..  Dat moet enorm pijnlijk geweest zijn voor jouw vriendin! Sorry voor mijn onduidelijk gebrabbel!!

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2015, 21:36:42 »
Nee joh, helemaal niet!  :x  Ik drukte me waarschijnlijk weer bizar uit, ik stelde me even voor dat een arts zoiets tegen mij zou zeggen..  Dat moet enorm pijnlijk geweest zijn voor jouw vriendin! Sorry voor mijn onduidelijk gebrabbel!!

Dan is het goed  :)

b0lino

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2015, 11:41:08 »
Hoewel de term Orthorexia Nervosa als psychische stoornis al een tijdje bestaat, begint de term nu meer en meer gebruikt te worden om mensen aan te duiden die gewoon bezorgd zijn om wat ze eten.

En daar zit precies het verschil tussen: mensen die gewoon bezorgd zijn om wat ze eten of de intense en allesbepalende angst voor het eten. Je kunt aan alle beschrijvende criteria van orthorexia voldoen, zonder echt orthorexia te hebben. Het wezenlijke verschil is hoe flexibel je bent om over deze criteria heen te stappen. Iemand die echt orthorexia heeft, zal volslagen in paniek raken en er alles aan doen om toch de maaltijden te kunnen plannen, gezond te kunnen eten omdat ze er irrieŽle gedachtes bij heeft ('als ik product x eet gebeurt er dit en dit - wat vaak ten onrechte wordt gedacht).  Iemand zonder orthorexia, maar met bijvoorbeeld coeliakie zal ook de maaltijden plannen en de producten met gluten vermijden. Maar hierbij gaat het om een reŽle angst. En iemand zonder orthorexia zal niet volslagen in paniek raken, maar zal nadenken over een geschikt alternatief. Iemand zonder orthorexia heeft de flexibiliteit om het plan nog te wijzigen zonder daar heel angstig van te worden. Voor ieamand met orthorexia zullen dit soort situaties een intense angst opleveren en zitten er allerlei rigide denkpatronen aan vast.

Ik heb anorexia en ik ben gluten sensitief, maar ik kan wel heel goed scheiden wanneer ik iets doe vanuit mijn eetstoornis of wanneer ik iets doe vanuit het reŽle gegeven dat ik geen gluten verdraag

LauraV

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2015, 17:55:57 »
EVen heel duidelijk: orthorexia bestaat niet als officiele psychische diagnose. De verschijnselen van orthorexia vallen onder eetstoornis niet anderszins omschreven (ES NAO). Binnen die stoornis valt bijna alles wat te maken heeft met eetproblemen die geen anorexia, boulimia of binge eating disorder zijn. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat iemand heel strikt is met eten en eens in de week een gigantische eetbui heeft en in een uur alles naar binnen werkt wat er voorhanden is. Of allerlei voedselgroepen uitsluit. Of iemand die alles proeft, kauwt en het dan weer uitspuugt. Of angst heeft om bepaalde dingen niet te eten omdat je darmen eventueel in de war kunnen raken (mijn ding). Wat dan ook gebeurt, vanwege de stress die het oplevert. Dus weer een product/ plek op de verboden lijst. Het gaat om psychisch lijden vanwege gestoord eetgedrag. Het zorgt er bij mij voor dat ik dingen enorm vermijd, durf niet bij vrienden te eten, alleen bij een paar restaurants waar ik vrij zeker weet dat het goed gaat en mijn restictielijst vrij lang is. Deels is het omdat ik er niet tegen kan, deels omdat ik denk dat ik er niet tegen kan, maar ik kan niet meer uit elkaar halen wat nou wat is.