Auteur Topic: antistoffen na 1 jr dieet  (gelezen 3764 keer)

2508

• Jr. Member
  • **
antistoffen na 1 jr dieet
« Gepost op: februari 23, 2015, 15:38:33 »
Is het normaal als de antistoffen na een jaar glutenvrij dieet bij een peuter van bijna 3 nog niet goed zijn?

Antistoffen na een jaar gv (ook tarwezetmeelvrij) zijn 12, bij diagnose jan vorig jaar > 128.
Over het algemeen is het een vrolijke peuter. Ze klaagt nog wel eens over buikpijn. Uiteraard zoeken we dan terug in haar eetdagboek wat ze heeft gegeten. Veelal is dit niets anders dan normaal. Lastig ook vinden we want er zijn buiten het eten meerdere factoren waardoor een kind buikpijn heeft. Uiteraard zoeken we altijd eerst terug in het eten, maar het blijft lastig.

Kinderarts gaf aan dat het mogelijk was dat na een jaar de antistoffen nog verhoogd waren. Ze stuurde ons door naar onze dietiste met verzoek om aanvullend advies voor kruisbesmetting op kinderdagverblijf. Daar gaat ze een dag per week heen en als ouders vinden we dat er daar erg serieus mee wordt omgegaan. Risico op kruisbesmetting is natuurlijk aanwezig, maar waar niet;-)
Samen met onze dietiste hebben we het eetdagboek nagelopen. Alle producten die ze krijgt zijn gluten- en tarwezetmeelvrij, dus onder de norm. Wel bevatten sommige producten maltodextrine, dextrose, glucose-fructosestroop etc, afgeleiden van tarwe. De dietiste beschrijft het dieet als erg strict.

Over een half jaar moeten we opnieuw bloed laten prikken voor de antistoffen. Wij hebben geen idee waar we nog aan kunnen sleutelen, immers gv tarwezetmeel kreeg ze al niet. Toch heeft ze met enige regelmaat een opgezette buik...
Vandaar hier mijn vraag, wat is jullie ervaring met daling van antistoffen. Duurde dat ook langer dan een jaar? En wat zouden jullie nu doen, op microniveau alle producten langs om tarwederivaten op te sporen of 'gewoon' afwachten tot juni dit jaar. Tips/adviezen welkom! 
Dochter geboren apr '12, diagnose coeliakie in jan '14.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re:antistoffen na 1 jr dieet
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2015, 19:21:26 »
Een daling is goed en als je over een half jaar weer lager zit zou ik zo doorgaan. Maar dat laboratoriumresultaat is maar een enkel cijfertje, je moet ook kijken naar hoe je zoon groeit en of hij lekker in zijn vel zit. Besmetting voorkomen bij een peuter is lastig en waarschijnlijk minder leuk voor het kind dat de gevolgen van af en toe met gluten in aanraking komen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2015, 20:19:23 »
Zolang de antistoffen dalende zijn, zou ik niet super streng gaan doen door alle MDG's te schrappen. Maar goed, wie ben ik...
Wat ik me afvraag: heb je al het speelgoed op het kinderdagverblijf en thuis gecontroleerd op gluten? Je denkt er misschien niet aan, maar gluten kan ook in potloden, klei et cetera zitten. En als je dan op je potlood kauwt of met je handen eten vastpakt... Je snapt 'm wel.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

HildemvMax

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2015, 20:39:56 »
Max zit nu op 28 en hij is sinds maart 2011 (of 2010 maar dat weten we hier met z'n allen niet meer) op een glutenvrij dieet. Hij daalt heel langzaam.

Ik weet bij hem niet meer waar ik het nu nog moet zoeken en misschien is hij een van de kinderen die er gewoon langer over doet. Over het algemeen doet hij het goed. Hij groeit goed en de bloedwaarden zijn verder ook goed. Hij is wel vrij vaak ziek. Pikt veel virussen op en de buikpijn .... Dat weet ik eerlijk, gezegd ook niet altijd. Het is een puber  ;)
Max (27/01/2001) heeft sinds maart 2011 coeliakie.

2508

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2015, 21:17:43 »
Algehele lijn is gewoon goed inderdaad: groei, gewicht en vrolijk/energiek over het algemeen wel.

KDVspullen zijn gv, maar blijft lastig met besmetting. Afspraak met leidsters is dat zij haar handen in ieder geval voor fruit/lunch en koekmoment wassen.

En ja die buikpijn... peuters, soms;-) ik probeer steeds zo neutraal mogelijk te reageren en daarna direct na te gaan wat ze gegeten/gedronken heeft. Dat is met peuters nog redelijk bij te houden, maar bij pubers weer een heel ander verhaal lijkt me!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2015, 21:55:36 »
Is 12 al onder de grenswaarde? Want dat kan 20 zijn, maar ook 10. Hangt af van het lab en het apparaat en de test.

Sommige kinderen doen er langer over dan een jaar om negatieve antistoffen te hebben. Bij de meeste kinderen zijn ze na 2 jaar negatief. Als de antistoffen na 5 jaar nog niet negatief zijn, krijgt het kind meestal te veel gluten binnen cq eet het niet glutenvrij (genoeg) - volgens onderzoek van het LUMC.

Ik verwacht niet dat je te veel MDG's kunt terugzien in de antistoffen, te veel tarwezetmeel wel (maar dat is mijn persoonlijke ervaring, ik heb daar geen onderzoeken van gezien).

Ik zou niet meteen de MDG's schrappen, maar eerder op zoek naar brood etc. met een lage ppm waarde. Plus oppassen met stapeling. En blijven opletten wanneer ze een dikke buik krijgt. Of ergens een beetje gluten in zit kun je helaas niet altijd terugzien in het etiket (kruisbesmetting/ contaminatie hoeft niet op het etiket te staan, hulpstoffen evenmin).

Je kunt je kind niet in een glazen huis zetten, op deze leeftijd vind ik kleine besmettingen moeilijk te voorkomen... misschien kun je een keer meedraaien op de groep van je dochter, om te zien of ook de leidsters hun handen wassen voordat ze haar fruit/ eten aanraken, of jouw kind als eerste fruit krijgt voordat andere kinderen eraan zitten (zo ging het hier), of de snijplank schoon is etc.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

peet

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2015, 22:04:07 »
In mijn herinnering heeft onze dochter (van toen twee jaar) er ook langer dan een jaar over gedaan om antistoffen onder de grenswaarde te krijgen (ze kwam van een waarde >200).
De MDL arts bleef benadrukken dat we geduld moesten hebben. Ook gaf ze aan dat de bolle buik waarschijnlijk pas als laatste zou verdwijnen.
Zo is het ook gelopen. Onze dochter is vanaf het moment dat zij antistoffen onder de grens van 7 had, altijd hieronder gebleven en ze doet het op alle fronten goed. Wel eet zij ook geen glutenvrij tarwezetmeel (dit bleek ze echt niet te verdragen), MDG's krijgt ze wel.
Nikki, geb febr 2007, coeliakie febr 2009, 2x DQ 2.5, marsh IIIb
Daan, geb maart 2009, 2x DQ 2.5, deelnemer prevent CD onderzoek
Isa, geb november 2011, 2x DQ 2.5

2508

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2015, 11:13:30 »
dank voor jullie reacties en tips. Heel eerlijk hadden we zelf wel enigszins verwacht dat het na een jaar onder de grenswaarde zou zijn. In juni vorig jaar waren de antistoffen nl 35. Toen is er voor wat anders bloed afgenomen en zijn ook de antistoffen meegenomen. Een enorme daling in een half jaar tijd.

We blijven in dubio wat we ermee moeten: loslaten en wellicht pas over een jaar opnieuw prikken of nu toch al MDG's schrappen. Ik neig naar loslaten en pas over een jaar opnieuw prikken. Haar dieet is al zo beperkt eigenlijk, vooralsnog krijgt ze MDG's nog en ik weet inderdaad ook niet of je dat terugziet in verhoogde antistoffen. Maar wat is dan het nut van over een half jaar prikken, zoals kinderarts voorstelt. Als het dan nog niet onder de grenswaarde zit, wat dan? In dat geval kijk ik liever over een jaar, ze is dan 2 jr glutenvrij. Uiteraard alleen wanneer het beeld van een vrolijk kind blijft zoals dat nu is.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2015, 13:08:09 »
Als je kind naar de basisschool gaat, zit in veel soorten snoep MDG, dan is het wel handig om te weten of ze dat verdraagt of niet, zowel voor tractaties als voor afspraakjes met andere kinderen. Het hangt ook erg van de school in kwestie af, of daar getracteerd wordt met fruit of met snoep en chips.

Ik kan me niet voorstellen dat als je MDG's met mate gebruikt, dat effect heeft op de hoogte van de antistoffen (hier niet in elk geval).

Je kind kan er ook gewoon langer over doen om te herstellen. Dat kun je over een half jaar of een jaar merken, als je de antistoffen opnieuw laat meten.

Ik vind het gedrag van je kind doorslaggevend. Als je merkt dat je kind ziek wordt van bepaalde soorten snoep (bv. Katja drop; mijn ervaring is dat daar relatief meer glutensporen in zitten dan in drop van Haribo bv)) dan zou ik het niet geven, of minder per keer, of minder vaak, en dat hangt er ook weer vanaf of je alternatieven hebt. Merk je helemaal geen verschil als je kind snoep met MDG eet, dan zou ik het niet laten staan. Ik ken geen snoep zonder glutensporen, dan heb je alleen chips of rozijnen oid. (waar voor mijn extreem gevoelige kind nog steeds te veel gluten in zit, maar de meeste kinderen kunnen dat gewoon eten).

Uiteindelijk gaat er niets boven tomaatjes, komkommer, fruit ed dat blijven de veiligste opties (ook mijn oudste zonder coeliakie kreeg gewoon een appel mee naar de basisschool voor in de pauze, ik vind dat normaal, maar hij was een uitzondering destijds.)

Eigenlijk... vind ik dat het gewoon goed gaat zolang de antistoffen omlaag blijven gaan en je kind vrolijk is, goed groeit etc.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.