Auteur Topic: Op zoek jonge coeliakie-patienten na stage bij TV-programma Het Klokhuis  (gelezen 21801 keer)

DennisdeBruin

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Dennis de Bruin, 21 jaar en momenteel ben ik aan het afstuderen op de opleiding Journalistiek.
Het afgelopen half jaar (sep - eind jan) liep ik stage bij Het Klokhuis.

In mijn laatste weken werd de veel besproken aflevering uitgezonden waarin presentatrice Nienke op ongelukkige wijze zich uit tegenover mensen die geen gluten mogen eten. (http://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/2870/Het%20Kantoor%20156)

Hierop kreeg ik, als beheerder van de mailbox, ontzettend veel mailtjes van ouders en kinderen die beledigd waren. Volledig terechte kritiek, waarna al deze mensen een keurig antwoord hebben gekregen van de verantwoordelijke redacteur. Er is al tijden vraag naar een Klokhuis aflevering over coeliakie, ook ik heb dit tijdens mijn stage voorgedragen, maar voorlopig staat dit nog niet op de planning.

Inmiddels zit mijn stage erop en ben ik aan het afstuderen. Als afstudeerproductie wil ik een korte documentaire maken over een kind (tot 14 jaar) dat coeliakie heeft. Hoe is het om te leven met deze allergie? is de hoofdvraag tijdens deze korte documentaire. Om een idee te krijgen wat voor documentaire het moet worden, op deze website staan talloze voorbeelden. Zoiets wil ik ook gaan maken: http://www.zappechtgebeurd.nl/kijken.html

Ik ben dus op zoek naar een een kind (max 14 jaar oud), die coeliakie heeft, hier goed over kan vertellen en ervoor open staat om met mij een mooie documentaire te maken.

Mochten jullie iemand kennen, dan hoor ik dat heel graag! Mijn contactgegevens staan hieronder.

Vriendelijke groet,
Dennis de Bruin
4e jaars student Journalistiek en oud-stagiair Het Klokhuis

E-mail: dennisdebruinnl@gmail.com
Telefoon: 06-18401105

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:Op zoek jonge coeliakie-patienten na stage bij TV-programma Het Klokhuis
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2015, 14:37:41 »
Wat leuk! Zoon is 15, dus dat lukt niet meer (hij is ook geen doorsnee coeliakiepatient, by the way). Succes met afstuderen en de documentaire, ik kijk ernaar uit!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2015, 15:32:38 »
Leuk! Mijn dochter is 14 jaar maar staat niet open om mee te werken aan een een documentaire. Er zijn vast kinderen in die leeftijdsklasse die dat wel kunnen en willen. Ga de documentaire zeker met haar kijken. Laat maar weten wanneer hij klaar is en te zien is. Succes er mee.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2015, 17:31:31 »
Ontzettend leuk idee! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken! Je kunt het misschien ook nog proberen via de NCV.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2015, 18:21:29 »
Heel leuk idee, je zou inderdaad via de NCV kunnen proberen.
En wat je ook nog zou kunnen doen is meerdere patiŽnten portretteren die niet zo heel erg op elkaar lijken qua klachten/voorgeschiedenis. De reden dat veel artsen coeliakie nu niet herkennen is dat ze een bepaald plaatje hebben over hoe coeliakie er uit ziet. Kinderen met niet herkende coeliakie zijn  gemiddeld kleiner dan gezonde kinderen, maar dat een kind een normale lengte heeft of zelfs lang is sluit coeliakie niet uit. Niet iedereen met coeliakie klaagt over buikklachten (omdat ze ze echt niet hebben, of omdat ze er aan gewend zijn). Kinderen met diabetes type 1 en coeliakie hebben vaak helemaal niet zulke typische klachten.

Het is met name door het 'verkeerde plaatje in het hoofd' dat artsen de diagnose vaak missen. En waardoor sommige kinderen, net als sommige volwassen erg lang doorlopen met klachten voor ze een diagnose krijgen.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2015, 17:03:02 »
Heel leuk idee, je zou inderdaad via de NCV kunnen proberen.
En wat je ook nog zou kunnen doen is meerdere patiŽnten portretteren die niet zo heel erg op elkaar lijken qua klachten/voorgeschiedenis. De reden dat veel artsen coeliakie nu niet herkennen is dat ze een bepaald plaatje hebben over hoe coeliakie er uit ziet. Kinderen met niet herkende coeliakie zijn  gemiddeld kleiner dan gezonde kinderen, maar dat een kind een normale lengte heeft of zelfs lang is sluit coeliakie niet uit. Niet iedereen met coeliakie klaagt over buikklachten (omdat ze ze echt niet hebben, of omdat ze er aan gewend zijn). Kinderen met diabetes type 1 en coeliakie hebben vaak helemaal niet zulke typische klachten.

Het is met name door het 'verkeerde plaatje in het hoofd' dat artsen de diagnose vaak missen. En waardoor sommige kinderen, net als sommige volwassen erg lang doorlopen met klachten voor ze een diagnose krijgen.

Het lijkt mij ook goed om dit er in te betrekken. Het zou fijn zijn als artsen verder gaan kijken dan 1 bepaald plaatje.

Heel veel succes met afstuderen, Dennis. Leuk idee om een documentaire te maken :)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

DennisdeBruin

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2015, 16:10:06 »
Dank voor jullie positieve reacties en tips!
Daar kan ik zeker wat mee.

Ik hou toch vast aan 1 hoofdpersoon, aangezien de docu maar kort is (15-20 min) en binnen het format waarvoor ik ga werken (Z@pp Echt Gebeurd, http://www.zappechtgebeurd.nl/) het niet hoort om meerdere patiŽnten te portretteren.

Ik zal de komende dagen contact gaan zoeken met de NCV, hopelijk kunnen zij me verder helpen met het vinden van een geschikte hoofdpersoon. Verder zal ik ook een poging wagen via de Facebook groep 'Glutenvrij'.

Mocht iemand hier toch nog een gouden tip hebben, laat het me gerust weten! ;)

Groet,
Dennis de Bruin

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2015, 16:33:06 »
Dennis, op Facebook heb je allerlei forum's ook ouders van kinderen met coeliakie, misschien kan je daar ook wat neer zetten anders wil ik het wel voor je doen.
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2015, 16:58:33 »
Er zijn ook wat besloten forums. Daar kunnen we op zich dit berichtje ook weer neerzetten
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

Cat

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2015, 22:02:40 »
Wat leuk, ik informeer morgenvroeg even bij mijn dochter!

Cat

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2015, 09:13:19 »
Dennis, ik heb je een pb gestuurd.

DennisdeBruin

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: april 20, 2015, 12:21:38 »
Hallo allemaal,

We zijn inmiddels twee maanden verder en deze week beginnen de opnames van de documentaire.
Op mijn website, http://coeliakiedocu.weebly.com/, zijn al twee verhalen te lezen.
Daar komt nog een persoonlijk verhaal bij van een jonge coeliakiepatient en ik ben nog op zoek naar een dietist die veel weet over coeliakie.

Mochten jullie iemand weten, dan hoor ik het graag!

En zijn jullie geinteresseerd in mijn afstudeerproject over coeliakie, check dan de Facebook pagina:
https://www.facebook.com/levenzonderglutenddb?ref=hl

Groet,
Dennis de Bruin

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #12 Gepost op: april 20, 2015, 12:42:42 »
Neem eens contact op met de NCV, daar is een dietiste in dienst die veel van coeliakie weet.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

DennisdeBruin

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juli 15, 2015, 12:50:55 »
De documentaire staat inmiddels al even online. Hier te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=S5MCYaaSj10

Groet,
Dennis de Bruin

Adreg50

• Gold Member
  • Lachen is gezond
« Reactie #14 Gepost op: juli 15, 2015, 12:58:32 »
Erg leuk!! :duimop:
Sinds januari 2004 coeliakie gediagnostiseerd.