Auteur Topic: Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over  (gelezen 11406 keer)

Angela76

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #30 Gepost op: januari 27, 2015, 21:28:57 »
Dank je JosjeC, dit is nuttige info. Ikzelf ontbijt meestal met havermuesli van I am gluten free. Tussen de middag eet ik 2 sneetjes brood van provena haverbroodmix. Ik eet 2 stuks fruit en veel groente. Ik ben bij een dietiste om wat af tevallen. Ik eet altijd zilvervliesrijst. Als ik rijst eet. Als pasta eet ik nu de fibre van schar. Van AH. En ik eet best veel aardappelen.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #31 Gepost op: februari 02, 2015, 20:58:16 »
Wat leuk :D. Laat je me weten wat je van dit brood vindt? Ik heb het nog niet geprobeerd en ben er benieuwd naar.
En als je toch brood gaat bestellen... bestel ook zo'n havermikske, als je van bruin brood houdt. Het was het eerste brood dat ik at waarbij ik dacht: dat herinnert me aan mijn oude vertrouwde fijn volkoren boterham!

Het havermikske is inderdaad net fijn volkoren! Heel lekker en, ondanks dat ik de bestelling pas een dag later kon ophalen, nog steeds vers, omdat het niet voorgesneden was. Dit ga ik vaker bestellen  :ja:

Het zuurdesembrood was wel voorgesneden en voordat het de vriezer in ging ook nog steeds vers, omdat het meer vocht bevat (een beetje zoals Alinsson-brood) Nadat het ingevroren was geweest was het erg droog, ik denk vanwege het vochtverlies. De smaak is prima, lijkt op die van witbrood. Die specifieke desemsmaak heb ik niet geproefd. 

20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #32 Gepost op: februari 05, 2015, 18:14:22 »
Ik denk dat de meeste voedingswaarde zit in seizoensproducten en dat wat we kopen in de supermarkt lang niet zoveel voedingswaarde bevat als in het verleden.  
Dat is ook zo, ik heb me dit enkele dagen geleden laten vertellen door iemand die hier net een documentaire over had gezien.  Er zitten nog wel vitamines ed. in onze voeding, maar 60% minder hulpstoffen die ervoor zorgen dat we de nodige voedingsstoffen kunnen opnemen.  Dit geldt zowel voor traditionele als voor bio-voeding.
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

orionne

• Gold Member
« Reactie #33 Gepost op: februari 05, 2015, 19:05:25 »
Dat is ook zo, ik heb me dit enkele dagen geleden laten vertellen door iemand die hier net een documentaire over had gezien.  Er zitten nog wel vitamines ed. in onze voeding, maar 60% minder hulpstoffen die ervoor zorgen dat we de nodige voedingsstoffen kunnen opnemen.  Dit geldt zowel voor traditionele als voor bio-voeding.

hier kan ik ook alle kanten mee op gaan..
welke hulpstoffen?
 en 60 % minder??

om traditioneel en bio dan maar gelijk over een kam te scheren. :".
misschien is het matereieel wel ongeveer waar, maar als we het hebben over levenskracht(inmiddels wel meetbaar, maar veel genegeerd) heb je het wel over andere zaken..

het is heel moeilijk na te gaan, wat waarheid is en wat nagepraat is(lees copy/paste)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #34 Gepost op: februari 05, 2015, 19:39:23 »
Om voedingsstoffen op te kunnen nemen heeft de mens hulpstoffen nodig.  Bijvoorbeeld: olie voor de opname van vitamines of fosfor om calcium op te nemen.
Niet alleen zitten er minder vitamines en mineralen in onze voeding (door verarmde gronden, kunstlicht in kweekkassen, kortere teelttijd enzovoort), maar ook minder natuurlijke hulpstoffen, zodat we de weinige vitamines en mineralen die nog aanwezig zijn in onze voeding, ook moeilijker kunnen opnemen.
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

orionne

• Gold Member
« Reactie #35 Gepost op: februari 06, 2015, 09:56:35 »
sympanus, ik weet dat je deze post goed bedoeld, maar ik wordt er altijd een beetje moedeloos van..

daar laat ik het maar bij, denk ik.. :s
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: februari 06, 2015, 19:05:53 »
Wat is er mis met een vitaminepil?

Zonder tarwe is het gewoon behelpen.
Zie ook http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=215
Tarwe is een superfood (maar niet voor iedereen )

Een pilletje zorgt in ieder geval voor een basis.

Verder Baal ik er ook van de meeste broodmixen bestaan uit bijna pure zetmeel.
Ik ben daarom fan van teff en havermout (met kaneel en bruine suiker). Maar ook noten.
glutenvrij sinds mei 2012

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #37 Gepost op: februari 06, 2015, 19:28:53 »
Mee eens hoor Martijn H. Het beste is het natuurlijk om je glutenvrije dieet zo gezond mogelijk te maken. Maar ik vind een multivitamine als basis een prima idee, doe ik zelf ook. Kan me voorstellen dat het voor moeilijk etende glutenvrije kinderen bijna noodzaak is. Normaal kun je nog denken, ach zolang ze hun boterham maar eten, maar dat gaat hier toch niet op, al bak je nog zo een gezond glutenvrij brood, het blijft toch voor een belangrijk deel zetmeel.

orionne

• Gold Member
« Reactie #38 Gepost op: februari 07, 2015, 10:12:44 »
ik hoop, dat je niet mij bdoelt met je post Martijn..
zelf neem ik ook een multi, al is het niet elke dag...
waar ik moe van wordt is van de industrie, die eerst van alles uit een produkt haalt(bijv vet  en het dan light noemt)
en vervolgens doodleuk zegt dat we vet nodig hebben voor de opname van vitamines, wat waar is..
dus maak het dubbel duur..
light is duur
en suppletie is duur..

maar blijf dan met je industrie af van prima levensmiddelen..

inmiddels eet ik zo ontzettend gezond(deed ik altijd al), maar nu helemaal
oja en in de winter neem ik ook vitamine D extra.. :D
en vitamine K 

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: februari 07, 2015, 17:06:55 »
Dat is ook zo, ik heb me dit enkele dagen geleden laten vertellen door iemand die hier net een documentaire over had gezien.  Er zitten nog wel vitamines ed. in onze voeding, maar 60% minder hulpstoffen die ervoor zorgen dat we de nodige voedingsstoffen kunnen opnemen.  Dit geldt zowel voor traditionele als voor bio-voeding.

Sympamis, weet je ook hoe die documentaire heet? Lijkt mij wel interessant  :)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #40 Gepost op: februari 08, 2015, 17:07:22 »
Sympamis, weet je ook hoe die documentaire heet? Lijkt mij wel interessant  :)
Helaas helaas!  Ik ben ernaar op zoek gegaan op YouTube, maar niet gevonden, en lang blijven hangen bij allerlei andere docu's die ook eng zijn (over hoe gmo's oa. voor meer allergieen zorgen etc).  :roll:  Zeker te vermijden door orionne  ;)

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #41 Gepost op: februari 08, 2015, 22:45:51 »
Helaas helaas!  Ik ben ernaar op zoek gegaan op YouTube, maar niet gevonden, en lang blijven hangen bij allerlei andere docu's die ook eng zijn (over hoe gmo's oa. voor meer allergieen zorgen etc).  :roll:  Zeker te vermijden door orionne  ;)

Jammer dat het niet is gelukt, maar dank je wel dat je hebt geprobeerd om er achter te komen voor mij  :duimop: Ergens lang blijven hangen als ik eigenlijk op zoek ben naar iets anders herken ik  :D