Auteur Topic: Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over  (gelezen 11420 keer)

JosjeC

• Gold Member
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2015, 12:48:45 »
Heeft elke Ekoplaza dat? Ik heb het een hele tijd terug eens gevraagd bij de Ekoplaza hier, maar toe zeiden ze nee. Ik vind die haverstokken wel handig om ergens mee naar toe te nemen, of voor al ik bij mijn ouders eet ofzo.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voedingswaarde trationele glutenvrije producten (rijst,mais) laat te wensen over
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2015, 13:04:50 »
In ieder geval die in Nijmegen wel en toen ik laatst in Amsterdam was, zag ik de broden van FreeOf daar ook liggen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2015, 13:12:53 »
Dus bij Ekoplaza kan ik zelfs meerdere soorten bestellen, leuk, leuk, leuk!  :) Ik laat het je weten hoe het bevalt!
niet alles is te bestellen via Ekoplaza helaas, zie kopje natuurvoedingswinkel
http://www.freeof.nl/pdf/FreeOf%20Assortiment%20&%20Verkrijgbaarheid%202014%20(NIEUW).pdf

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2015, 14:22:40 »
niet alles is te bestellen via Ekoplaza helaas, zie kopje natuurvoedingswinkel
http://www.freeof.nl/pdf/FreeOf%20Assortiment%20&%20Verkrijgbaarheid%202014%20(NIEUW).pdf
Dank je Smulrol, dat is een handig lijstje om uit te printen ook. Ik kom heel af en toe ook bij de Sligro en daar zijn net weer andere dingen verkrijgbaar zie ik  :)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

orionne

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: januari 26, 2015, 17:05:38 »
ik was net bij de Ekoplaza en in de winkel geen brood van Freeof
heb het laatst wel bij de Jumbo gezien

deze week nog nar de sligro, kijken, wat ons filiaal heeft. ;)
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: januari 26, 2015, 17:45:31 »
ik was net bij de Ekoplaza en in de winkel geen brood van Freeof
)
Die moet je eigenlijk altijd bestellen, levering 2x per week

Angela76

• Gold Member
« Reactie #21 Gepost op: januari 26, 2015, 21:12:36 »
Ongelooflijk hoe de mens het al die jaren heeft weten uit te houden in zuidoost AziŽ ...

Eten aziaten ook veel mais eigenlijk? Ik heb eigenlijk geen idee.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2015, 21:37:58 »
Volgens mij eten ze in Azie veel rijst en in Zuid-Amerika en Afrika mais.

Van bijna alleen maar (ver afgeslepen) rijst krijg je beriberi (vitamine b1 gebrek) en van bijna alleen maar mais krijg je pellagra (vitamine b3 gebrek). Behoorlijk heftige aandoeningen (zenuwschade en zo), maar het komt vooral voor bij mensen die echt alleen rijst, of echt alleen maar mais tot hun beschikking hebben. Mensen in hele armoedige omstandigheden dus, en niet zoals wij groenten, fruit, vlees, vis etc.  Neemt niet weg dat je wel goed op moet letten dat je niet te veel kant en klare glutenvrije dingen met alleen  maar rijstebloem en maiszetmeel moet eten.

Hier zie je waar vitamine b1 en b3 inzitten, wat je verder no

Vitamine B1
De meeste voedingsmiddelen hebben een laag gehalte aan vitamine B1. De belangrijkste bronnen van deze vitamine zijn varkensvlees en graanproducten.

Bronnen:   Hoeveelheid (mg)   % ADH
Varkensfilet (1 stuk)   0,75   68%
Zilvervliesrijst (200 gram)   0,18   16%
Aardappelen (200 gram)   0,12   11%
Halfvolle melk (250 ml)   0,08   7%
Volkorenbrood (1 snee)   0,04   4%

Vitamine B3
Vitamine B3 komt voor in verschillende voedingsmiddelen: vlees en vis, graanproducten, groente en fruit. Daarnaast kan het lichaam vitamine B3 deels maken uit het aminozuur tryptofaan (een bouwsteen van eiwitten).

Bronnen:   Hoeveelheid (mg)   % ADH
Gehaktbal (1 stuk)   6,7   45%
Noten (1 hand)   2,5   17%
Pangafilet (120 gram)   2,4   16%
Pindakaas (voor 1 snee)   0,5   3%
Appel (1 stuk)   0,3   2%

bron: http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/vitamines/

Ik eet weet niet wat je verder allemaal nog tekort komt als je op standaardglutevrij brood leeft. Ik los het op door weinig brood te eten en voor het ontbijt bijv. pannenkoeken van gezonde granen, haverkoeken e.d.  En 'middags regelmatig warm. Of anders iets van rauwkost of zo bij de lunch. Het brood wat ik nu bak is voor iets meer dan de helft gezonde dingen. Ik wil nog proberen crackers te bakken van gezonde granen (dan zit je niet met het probleem dat het niet wil rijzen omdat het meel te zwaar is.

Hoe doen andere mensen dat eigenlijk? Kopen jullie gezond brood? Bijv. Yam of eten jullie ook warm?

koekie8

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2015, 23:36:16 »
Hoe doen andere mensen dat eigenlijk? Kopen jullie gezond brood? Bijv. Yam of eten jullie ook warm?
Ik probeer vooral veel te variŽren, daar geloof ik in. Ik ontbijt vaak met boekweitgrutten of havermout. Als lunch heb ik meestal brood van Benvital bij me met vleesbeleg en met het avondeten varieer ik ook veel. Ik eet bijna nooit aardappelen, maar ga wel voor rijst, pasta, quinoa, gierst (al eet ik de laatste twee niet vaak). Verder elke dag een paar stukken fruit en minimaal 2 ons groente, meestal meer (ook als tussendoortje/snack). Ik lunch in Nederland bijna nooit warm.
Voor de zekerheid slik ik een multivitamine en een calcium tablet. Vooral ook omdat ik als ik op reis ben niet altijd aan voldoende groente kan komen. Ook neem ik vaak een bus met vezels (colon clean) mee op reis, omdat mijn eigen brood veel meer vezels bevat dan het brood dat ik in het buitenland vind. Al eet ik meestal twee keer warm op een dag tijdens een toernooi, want de lunch is bijna altijd een volledige maaltijd.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Pallas

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: januari 27, 2015, 08:28:08 »
Ik had ooit een stagiaire uit China, die was zo blij dat ze bij haar logeeradres een keer rijst aten. Al die aardappels vond ze maar niks  :D.

Ik eet twee keer warm, meestal met aardappels, ik laat die ook weleens helemaal weg in 1 maaltijd per dag. Ik eet geen brood, heel soms bak ik zelf kwarkbolletjes of neem ik crackers bij een soepje. In mijn brood of crackers zit weinig 'voedingswaarde' en ik vind het ook niet zo lekker. Ik heb vaak last van een droge mond en dan vind ik het te droog. Krijg het niet lekker weg. Een rijstepapje wel!

lilly

• Sr. Member
« Reactie #25 Gepost op: januari 27, 2015, 08:59:12 »
Ik eet eigenlijk heel gevarieerd. Niet veel brood en als ik brood eet is het van Yam of Benvital. Als ontbijt eet ik vaak kwark met havermout aangevuld met noten of fruit. Als lunch vaak rijst of rijstnoodles met groente en vis of een goed gevulde omelet. Vaak ook een maaltijdsoep of gewoon nog een keer warm (restje van de avond ervoor). 's avonds warm. Gemiddeld 2x per week rijst, 1x per week pasta en 4x aardappelen. Veel groente. Tussendoor vaak een handje noten, fruit of groente (wortel of zo) of een kop soep.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2015, 09:29:41 »
Ik eet veel groente en fruit en ongeveer twee sneetjes brood per dag. Sinds kort zet ik meer rijst, pasta en aardappelen op het menu. Ik kan geen grote hoeveelheden in 1x eten en eet daarom veel tussendoortjes, zoals noten, pijnboompitten, gv kroepoek, bananen, avocado's, zadenrepen, blikje zalmpate en sinds kort weer chocola en rijstepap.

Ongeveer drie keer per week eet ik vette vis en ongeveer 1x kip en 1x rundvlees. Soms eet ik vegetarisch of een zachtgekookt eitje. Ik eet 1x per dag warm (soepen niet meegerekend), maar soms ook de kliekjes van de vorige dag koud als ik laat thuis ben van het werk. Niet alle kliekjes zijn koud lekker en dan warm ik het snel even op. Mijn vriend eet ook glutenvrij bij ons gezamelijk avondeten, dat vindt hij prima en lekker.

Ik gebruik diverse supplementen: magnesium, b12, soms vit d, b6 en een multi, 5htp, probiotica en gelatinepoeder. Ik vind het jammer dat ik niet zeker weet of ze werken en nodig zijn, omdat ik me sowieso wel veel beter voel door het glutenvrije dieet.

Zuivel eet ik weinig, soms lactosevrije yoghurt, fetakaas en wel dagelijks jonge kaas. Binnenkort wil ik proberen of ik creme fraiche weer kan verdragen. Dat vond ik altijd erg lekker door gerechten.

20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: januari 27, 2015, 15:08:09 »
Net 2 Free of broden telefonisch besteld bij Ekoplaza. Ik ga er altijd heen voor of na mijn werk en ze kunnen geleverd worden op dinsdag en vrijdag. Toevallig zijn dat meestal mijn vrije dagen, dus heb gezegd dat ik de levering van vrijdag op zaterdag op kom halen.

Blijven deze broden ook lekker vers, als ik ze pas een dagje later in de vriezer kan doen?

Smulrol

• Jr. Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: januari 27, 2015, 15:24:32 »
Net 2 Free of broden telefonisch besteld bij Ekoplaza Deventer. Ik ga er altijd heen voor of na mijn werk en ze kunnen geleverd worden op dinsdag en vrijdag. Toevallig zijn dat meestal mijn vrije dagen, dus heb gezegd dat ik de levering van vrijdag op zaterdag op kom halen.

Blijven deze broden ook lekker vers, als ik ze pas een dagje later in de vriezer kan doen?
de broden die vrijdag geleverd worden zijn op donderdag gebakken.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: januari 27, 2015, 15:34:13 »
de broden die vrijdag geleverd worden zijn op donderdag gebakken.
O, maar even afwachten dan of ze nog vers genoeg zijn als ik ze pas zaterdagavond in kan vriezen.
Voor tosties is het verder niet zo'n probleem natuurlijk.