Auteur Topic: Dunne darm is niet gelijkmatig ontstoken, maar vleksgewijs  (gelezen 2897 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Dunne darm is niet gelijkmatig ontstoken, maar vleksgewijs
« Gepost op: januari 19, 2015, 22:07:34 »
Wat is de overeenkomst tussen een luipaard en een coeliakiepatiŽnt? Deze artsen geven hierop antwoord. Het vlekkenpatroon op de huid van de luipaard komt overeen met wat artsen zien als ze met een minuscule camera de binnenkant van de dunne darm van een coeliakiepatient bekijken: het slijmvlies is doorgaans niet gelijkmatig ontstoken, maar vleksgewijs. Voor artsen is het zaak om op de juiste plek kleine stukjes weefsel weg te nemen als ze een darmbiopt uitvoeren. Tussen de ontstoken stukjes kan de slijmlaag namelijk intact zijn. Als de arts de verkeerde plekken uitkiest, kan de diagnose verkeerd uitpakken. Dit probleem is al enigszins ondervangen, door vier of meer biopten te nemen; uit ander onderzoek blijkt dat in landen waar minder biopten worden genomen, vaker een verkeerde diagnose wordt gesteld. Iemand heeft dan wel coeliakie, maar het is niet aantoonbaar met een darmbiopt. Met nieuwe technieken die beter kunnen 'inzoomen' is de binnenkant van de darm beter te zien op de monitor, daar gaat onderstaande tekst over.

Rev Gastroenterol Peru. 2014 October-December;34(4):321-324.

"Leopard skin sign": the use of narrow-band imaging with magnification endoscopy in celiac disease.

Tchekmedyian AJ1, Coronel E2, Czul F3.

Celiac Disease (CD) is an immune reaction to gluten containing foods such as rye, wheat and barley. This condition affects individuals with a genetic predisposition; it targets the small bowel and may cause symptoms including diarrhea, malabsorption, weight loss, abdominal pain and bloating. The diagnosis is made by serologic testing of celiac-specific antibodies and confirmed by histology. Certain endoscopic characteristics, such as scalloping, reduction in the number of folds, mosaic-pattern mucosa or nodular mucosa, are suggestive of CD and can be visualized under white light endoscopy. Due to its low sensitivity, endoscopy alone is not recommended to diagnose CD; however, enhanced visual identification of suspected mucosal abnormalities through the use of new technologies, such as narrow band imaging with magnification (NBI-ME), could assist in targeting biopsies and thereby increasing the sensitivity of endoscopy. This is a case series of seven patients with serologic and histologic diagnoses of CD who underwent upper endoscopies with NBI-ME imaging technology as part of their CD evaluation. By employing this imaging technology, we could identify patchy atrophy sites in a mosaic pattern, with flattened villi and alteration of the central capillaries of the duodenal mucosa. We refer to this epithelial pattern as "Leopard Skin Sign". Since epithelial lesions are easily seen using NBI-ME, we found it beneficial for identifying and targeting biopsy sites. Larger prospective studies are warranted to confirm our findings.

Bron: Pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JosjeC

• Gold Member
Re:Dunne darm is niet gelijkmatig ontstoken, maar vleksgewijs
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2015, 07:59:15 »
Mmm, en dan zijn er bij mij maar 2 biopten genomen. Terwijl als ik het heb ik waarschijnlijk een mild geval was.

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2015, 09:46:29 »
Zou wel misschien de verklaring zijn waarom sommige mensen wel opknappen van een glutenvrij dieet, maar waarbij niets geconstateerd word met een scopie.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2015, 10:17:54 »
Bij mij is er maar 1 biopt genomen..   :roll:
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2015, 15:40:18 »
Heb je 1 keer een scopie gehad? Of is er maar 1 hapje weggenomen bij de scopie die je hebt gehad.

sympamis

• Jr. Member
  • **
  • Melissa
« Reactie #5 Gepost op: januari 28, 2015, 14:55:24 »
Ik heb 2 scopies gehad (1 langer dan 10 jaar geleden en de andere 3 jaar geleden), maar voor zover ik weet is er in totaal zelfs maar 1 hapje genomen met het doel te kijken of ik coeliakie heb.
De 2de keer deed de scopie enorm veel pijn (dubbele dosis pijnstiller, en toch nog brandende pijn), ik dacht dat dat kwam door inflammatie, maar ze hebben zogezegd niks gevonden.  Misschien niet zo verwonderlijk, met maar 1 biopt.
sympathiseert met coeliakie patiŽnten; heb zelf levenslange darmproblemen, erge vermoeidheid, geen diagnose - wel antistoffen tegen meer dan 30 voedingsstoffen, waaronder gluten, gliadine en veel graanvervangers