Auteur Topic: 0% gluten dieet  (gelezen 11454 keer)

LauraV

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 743
  • Geslacht: Vrouw
Re:0% gluten dieet
« Reactie #30 Gepost op: februari 04, 2015, 22:37:02 »
In glutenvrij meel zitten bijna alleen maar koolhydraten. Eiwitten zijn inderdaad lastiger, maar zijn te vinden in melkproducten (mag je die?), vlees, vis maar ook in bijvoorbeeld noten en pseudogranen zoals quinoa. Je kan echt heerlijke pap koken van bijvoorbeeld melk met quinoavlokken en wat havervlokken erbij. Eventueel nog wat rozijnjes of kleingesneden dadels erdoor en afmaken met noten voor wat crunch. Een heerlijk ontbijtje! Verder: voor de lunch lekker een salade met rauwkost, avocado en gerookte zalm en eventueel een eitje. Geen gluut te bekennen. Eventueel met een paar blokjes aardappel erbij, beetje citroen/limoensap of lekkere azijn en een scheutje olijfolie en wat peper en zout en klaar ben je. Mocht het echt een probleem zijn: ga alsjeblieft naar een dietiste die gespecialiseerd is in coeliakie, zijn via de ncv te vinden. Die kan je helpen om naar meer eiwitten op zoek te gaan.

 Buiten eiwitten heb je trouwens ook gewoon energie nodig om spieren op te bouwen. Als je nu alle energie nodig hebt om bijvoorbeeld je darmen te helen, gaat er minder naar spieropbouw.

kari n

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
Re:0% gluten dieet
« Reactie #31 Gepost op: februari 05, 2015, 08:52:00 »
dank je voor je reactie. Ik slik carnetine om mijn spieren te laten werken. Toen ik vroeg aan mijn internist wat ik zelf kon doen aan een betere werking van mijn spieren, was zijn antwoord: eiwitten eten. Aangezien ik vegetarisch eet en geen soya verdraag, vanwege  een te traag werkende schildklier, kwam ik op lupinemeel uit. Een di๋tist heb ik nog niet geraadpleegd. Ik hoopte langs deze weg aan info te komen, voordat ik weer in een of ander traject met een hulpverlener terecht zal komen. 
Vriendelijke groet, Karin

tine

  • Gold Member
  • Berichten: 8611
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re:0% gluten dieet
« Reactie #32 Gepost op: februari 05, 2015, 10:03:15 »
Het is moeilijk voor een buitenstaander om je situatie te beoordelen en wat slim is om wel of niet te eten, omdat we niet weten of je coeliakie hebt, glutensensitief bent, of nog iets anders. Bij veel mensen met coeliakie zijn de spieren verzwakt. Dit heeft vaak te maken met tekorten, omdat de niet goed werkende darmen te weinig voedingsstoffen opnemen. En spieren hebben nou eenmaal bouwstoffen nodig uit voeding op sterk te blijven, zoals calcium, eiwitten en vitamine D. Is in je bloed nagekeken of/ welke tekorten je hebt opgebouwd?

Daar komt bij, dat klachten die passen bij hyperthyroidie ook voorkomen bij coeliakie, ze overlappen elkaar; voorbeelden zijn spierzwakte, geirriteerdheid, gewichtsverlies en een verstoord slaappatroon.

Als je coeliakie hebt, is het heel moeilijk om geen vlees en vis te eten en toch voldoende bouwstoffen binnen te krijgen. Dat is dermate ingewikkeld dat je daar in je eentje niet uit kunt komen, tenzij je zelf gespecialiseerd bent in voeding natuurlijk. Zonder hulp van een goede dietist kom je niet verder.

Er zijn ook glutenvrije granen die eiwitten bevatten, zoals amaranth, zilvervliesrijst etc. Misschien heb je iets aan deze info: http://celiacdisease.about.com/od/Gluten-Free-Vegetarian-Vegan/fl/Getting-Enough-Protein-on-a-Gluten-Free-Vegetarian-or-Vegan-Diet.htm (hoewel ik het - nogmaals- niet aanraad om naast glutenvrij ook vegetarisch/ veganistisch te eten).
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.