Auteur Topic: 0% gluten dieet  (gelezen 11449 keer)

Elize_91

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
Re:0% gluten dieet
« Reactie #15 Gepost op: januari 19, 2015, 08:46:14 »
Herkenbaar verhaal. Het eerste jaar glutenvrij voelde ik me steeds slechter. Toen ik alleen maltodextrine schrapte scheelde het al en toen ik ook andere tarwederivaten ging vermijden ging het nog beter. De laatste tijd had ik het idee dat ik wel weer wat meer kon hebben en doordat ik het heel druk had dacht ik er ook wat makkelijker over, maar ik ga nu toch weer strenger eten. Heb weer allerlei vage klachten.

Wat goed eigenlijk wel dat jouw arts het als optie noemde. Ik liep overal in de medische wereld ertegen aan dat artsen zeiden "ja, kan... maar het lijkt ons onwaarschijnlijk want bijna niemand heeft dat"... maar toen ze zagen dat het hielp werd het toch geaccepteerd. Maar als jij je niet prettig voelt bij je arts zou ik sowieso gaan kijken naar een andere inderdaad. Je moet je wel serieus genomen voelen.

Balen dat het bij jou nog onduidelijk is waar je klachten precies vandaan komen omdat er meer dingen spelen. Hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid en gaat een 0-gluten dieet je verlichting geven!
Na zo goed als mijn hele leven buikklachten gehad te hebben kreeg ik op 21 januari 2013 de diagnose coeliakie Marsh 3b.
Volg mijn glutenvrije studentenleven op http://storiesofacoeliac.com/.

AnnaT

• Newbie
  • *
« Reactie #16 Gepost op: januari 19, 2015, 14:21:52 »
Goed te lezen dat het herstel bij meer mensen langer duurde. En vooral dat het daarna beter ging. Geeft wel weer wat hoop. Renée is zich sinds het dieet slechter gaan voelen in plaats van beter. Ik had al wel eerder gelezen dat het herstel een lange tijd vergt. Maar de MDL arts gaf aan dat haar klachten niet gerelateerd kunnen zijn aan haar Coeliakie. Ze zou zich nu echt beter moeten voelen, want haar anti-stoffen zijn flink gedaald. Uit onderzoek bleek dat ze geen Crohn heeft en haar onstekingswaardes zijn gedaald. De MDL arts had het erover dat haar klachten niet verklaarbaar zijn . Dat vond ik wel wat kort door de bocht. Zeker ook gezien haar schildklierwaardes en een heleboel bloedwaardes die op het randje zijn. Ze heeft een TSH van 8.45, volgens de MDL arts kan dit geen klachten geven. Zelf schildklierpatient zijnde weet ik dat dit zeker klachten kan geven. Maar ik ben deze discussie niet aangegaan. Gelukkig gaat de huisarts opnieuw controleren op schildklierwaardes en eventueel starten met een behandeling. Heeft iemand goede ervaringen met een arts in het VU voor coeliakie?
Dochter 22 diagnose Coeliakie 20 juni 2014

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #17 Gepost op: januari 19, 2015, 14:26:38 »
Als schildklierproblemen in de familie zitten dan zou ik zeker van mening zijn dat een TSH van 8,45 niet echt goed is. Dus dat zou ik toch nog maar eens laten checken! Kan een hoop klachten geven namelijk.

Ik knapte zelf ook helemaal niet snel op. Heeft echt een jaar geduurd voor het iets beter ging, en daarna werd het ook weer slechter. De artsen wisten niet hoe dat kwam. Maar ik ben (op advies van Tine) ook de MDG's gaan laten staan en dit bleek gelukkig echt de optie. Hopelijk helpt dit bij jou ook!
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2015, 19:55:44 »
Een tsh van ruim 8 geeft zeker klachten. In geval van antistoffen tegen de schildklier moeten ze gaan behandelen.  De antistoffen kunnen ze meten.
bij mij gaf ook een jodium tekort veel klachten. Met een gv dieet heb je hier sneller een tekort van.
Ook hierdoor kan de tsh te hoog zijn.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #19 Gepost op: januari 19, 2015, 20:23:19 »
Hier nog een schildklierpatient

Een TSH van boven de 10 in combinatie met antistoffen is volgens de sommige onderzoekers vrijwel zeker hypothyreoidie. Een TSH tusssen de vijf en de tien, antistoffen en klachten en antistoffen rechtvaardigd volgens sommige onderzoekers een proefbehandeling. Op zich kan een TSH van tussen de 5 en de 10 zich nog wel weer normaliseren.

Artsen in Nederland zijn hier helaas heel erg conservatief in, omdat ze stug blijven vasthouden aan de term 'sub-klinische' hypotheroidie (oftewel hypothereoidie in het stadium dat er nog geen klachten zijn). Het protocol van het Nederlands huisartsengenootschap adviseert volgens mij nog steeds  om bij 'sub-klinische' hypothereoidie niet te behandelen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat weliswaar alle gezonde mensen binnen de normaalwaarden van het lab vallen, maar dat die wel allemaal maar heel weinig variatie vertonen tussen verschillende metingen. Een gezond iemand heeft dus bijv. altijd een ft4 tussen de 11-13 of altijd een ft4 tussen de 20-22.

Zelf denk ik dat hoever je van je eigen normaal af zit wel invloed heeft op de klachten. Ik had op het moment van diagnose maar een iets te laag ft4, maar dat is was wel maar de helft van het ft4 gehalte waar ik me prettig bij voel.

Voor de rest lijken recente onderzoeken er op te wijzen dat m.n. de cognitieve klachten en de depressie-achtige verschijnselen bij schildklierproblemen  niet zozeer gerelateerd zijn aan de schildklierwaardes maar meer aan de hoogte van de antistoffen. Het idee van die onderzoekers is nu dat schildklierantistoffen ook op 1 of andere manier een direct effect hebben in de hersenen. Maar dat staat nog niet vast en er is zeker geen behandeling voor. Ik denk dat het voor mensen met klachten op dat gebied wel een opluchting kan zijn te weten dat dat mogelijk de oorzaak is.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #20 Gepost op: januari 20, 2015, 14:55:43 »
Tegen de schildklier antistoffen is wel wat te doen. Mijn antistoffen waren ruim boven de 100 bij een tsh van 7. Sinds ik schildklier medicatie heb zijn mijn antistoffen gedaald naar 5.
geen idee of dat wetenschappelijk bewezen is, maar werkt zo bij mij.

ReneeK

• Newbie
  • *
« Reactie #21 Gepost op: januari 20, 2015, 20:26:01 »
Ik heb gelukkig wel een fijne huisarts. Hij weet zelf nit veel van schildklier problemen maar vindt het zo vervelend dat ik me nog zo slecht voel dat hij wel open staat om dingen te proberen. Heb met hem afgesproken dat als mijn waarde eind februari niet verbetering toont ik op proef mag gaan behandelen (en doorverwezen wordt).
Voor de ha wil ik dus zeker wel reizen, maar voor een MDL arts die het meteen opgeeft en eigenlijk zegt dat ik dikke pech heb en het zelf maar uit moet zoeken niet.

orionne

• Gold Member
« Reactie #22 Gepost op: januari 21, 2015, 09:46:38 »
een paar goede artikelen over schildklier..
http://wvrtaal.files.wordpress.com/2012/05/speciaal_nummer_schildkliermagazine.pdf

ook over schildklier en zwangerschap..
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #23 Gepost op: januari 21, 2015, 19:00:17 »
Ik schreef hier iets over antistoffen en depressie/cognitieve klachten, maar zag dat ik dat al eerder geschreven had.

Zelf denk ik wel dat als je schildklier eenmaal helemaal kapot is gemaakt door je immuunsysteem ook je antistoffen dalen, omdat er immers niks meer te bestrijden is. Maar dat is speculatie, is volgens mij niet onderzocht.

Alexandra,
Hoe je antistoffen kunnen dalen door het slikken van schildklierhormoon snap ik niet. Mogelijk is het gewoon toeval en voel je je beter door een combinatie van toevallig gedaalde antistoffen en meer schilklierhormoon?

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #24 Gepost op: januari 23, 2015, 20:50:08 »
Ik schreef hier iets over antistoffen en depressie/cognitieve klachten, maar zag dat ik dat al eerder geschreven had.

Zelf denk ik wel dat als je schildklier eenmaal helemaal kapot is gemaakt door je immuunsysteem ook je antistoffen dalen, omdat er immers niks meer te bestrijden is. Maar dat is speculatie, is volgens mij niet onderzocht.

Alexandra,
Hoe je antistoffen kunnen dalen door het slikken van schildklierhormoon snap ik niet. Mogelijk is het gewoon toeval en voel je je beter door een combinatie van toevallig gedaalde antistoffen en meer schilklierhormoon?

geen idee. Heb er nooit naar gevraagd hoe het werkt. Begreep wel dat hoe hoger de antistoffen,  hoe actiever de ziekte is. Dat zei mijn internist.

zoekende mama

• Sr. Member
« Reactie #25 Gepost op: januari 24, 2015, 13:25:12 »
b12 aanvullen met pillen heeft geen anders had je lichaam het wel grpakt uit voeding.
De ha kan hiervoor injecties geven!

ReneeK

• Newbie
  • *
« Reactie #26 Gepost op: januari 27, 2015, 02:31:07 »
Ik krijg al een jaar injecties. 10x een keer in de week. Toen gedurende een paar maanden afgebouwd naar 1x in de 2 maanden, maar dat redde ik niet. Inmiddels mag ik ze weer 1x in de week. Dat wil ik ook voorlopig zo houden omdat ik nog steeds zodra ik ga afbouwen enorme klachten krijg. Ook heb ik vooral neurologische klachten en in de bijsluiter staat dat je dan 2 jaar 1x in de week geprikt moet worden.

Mag ze inmiddels gelukkig wel zetten, en dat maakt het heel wat makkelijker. Anders moest ik er steeds voor terug naar mijn ouders reizen (daar zit mijn huisarts nog).

kari n

• Newbie
  • *
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2015, 18:21:08 »
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum, dus als ik iets doms doe of zeg, vergeef me en vertel me wat ik fout doe en hoe het anders moet.
Ik zit met een vraag: ik heb net als jullie allen een allergie voor gluten en ik heb een enorm eiwit probleem waardoor mijn spieren niet goed functioneren. Ik ben op het spoor van glutenmeel gekomen. Ik heb een tijd een soort shake gemaakt van glutenmeel en rijstmelk, in de hoop dat ik op een eenvoudige manier, veel eiwitten binnen zou krijgen. Maar nu vraag ik me af of de voedingstoffen uit dat meel wel zonder er iets mee te doen, koken of bakken, wordt opgenomen door je lichaam. Is er iemand die hier kennis over heeft?
Warme groet van Karin.

T.M.

• Jr. Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2015, 18:39:25 »
Het is niet goed dat je glutenmeel neemt, hier zitten juist gluten in!!

Pallas

• Full Member
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2015, 22:03:29 »
Wat voor "eiwit probleem" heb je dan?
Dat je extra eiwitten wilt binnenkrijgen, is dat op advies van een arts?
Ben je vegetarisch?
Wat is de reden dat je een 'makkelijke' manier zoekt?

Glutenmeel is niet glutenvrij en dan wordt het helemaal niet goed opgenomen door je lichaam, je schaadt je lichaam zelfs. Of je het nu kookt of niet maakt daarbij niets uit. Laat je begeleiden door een goede diëtiste.