Auteur Topic: Aankomen met poeder  (gelezen 25091 keer)

Angela76

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 3832
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #30 Gepost op: januari 18, 2015, 10:55:52 »
Troost je dit is voor het eerste consult een euro of 30/ 40. Ik heb er een die aangesloten is bij de ncv. Dat vindt ik wel zo prettig. Ze weet waar je over praat. En dietisten kunnen je heel goed helpen verantwoord aan tekomen en weten goed wat wel en wat niet kan. Ze heeft me suiker niet verboden terwijl ik wil afvalen.
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #31 Gepost op: januari 18, 2015, 11:08:17 »
Dat is alvast goed om te weten  :) Mijn voorkeur gaat wel nog steeds uit naar een natuurvoedingsdietist, misschien een die ook een reguliere dietist is en die daarnaast ook veel verstand heeft van coeliakie (als zulke dietisten bestaan) Dus nog even goed uitzoeken hoe dit allemaal zit. Een eerste consult is voornamelijk een kennismakingsgesprek lijkt mij (zo ging het toen tenminste bij mijn psycholoog en acupuncturist) Ik verwacht eigenlijk niet dat ik dan al meteen goede adviezen van haar krijg.
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

Angela76

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 3832
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #32 Gepost op: januari 18, 2015, 11:43:57 »
Ik heb de eerste keer een boel adviezen gekregen, en handvatten om mee aan de slag te gaan. Maar ik heb geen eervaring met een natuurvoedingsdietist..
Coeliakie sinds januari 2008
Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is!

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #33 Gepost op: januari 18, 2015, 12:23:39 »
O, dat is wel beter ja. Als ik bij een natuurvoedingsdietiste kom, dan zorg ik dat ik mijn eetschema al opgeschreven heb. Kan ze het misschien meteen even bekijken en advies geven. Dat scheelt weer tijd en geld. Ik ben zo sceptisch geworden naar de reguliere zorg, omdat ik me zo in de steek gelaten heb gevoeld door mijn huisartsen en psycholoog. Ik weet ook wel dat ik niet iedereen over 1 kam moet scheren, maar ben gewoon eigenwijs en wantrouwend geworden, omdat ik alles zelf uit moest zoeken. En omdat ik misschien teveel boeken over natuurlijke voeding heb gelezen  ;)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

MathFox

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 944
  • WisVos
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #34 Gepost op: januari 18, 2015, 12:25:03 »
Ik ben twee keer bij de diŽtiste langs geweest, de eerste keer behoorlijk wat goede adviezen gehad; de tweede keer hadden we elkaar niet veel nieuws meer te vertellen... (Ik wist vooraf al behoorlijk wat van gezonde voeding.)

Als het gaat om aankomen zijn "geraffineerde voedingsmiddelen" (veel koolhydraten, weinig vezels) effectief en zou je voeding die goed vult bij beperkte calorie-inname (rauwkost) moeten vermijden. Let wel op je vitamines en zo.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #35 Gepost op: januari 18, 2015, 12:43:48 »
Ik ben twee keer bij de diŽtiste langs geweest, de eerste keer behoorlijk wat goede adviezen gehad; de tweede keer hadden we elkaar niet veel nieuws meer te vertellen... (Ik wist vooraf al behoorlijk wat van gezonde voeding.)

Als het gaat om aankomen zijn "geraffineerde voedingsmiddelen" (veel koolhydraten, weinig vezels) effectief en zou je voeding die goed vult bij beperkte calorie-inname (rauwkost) moeten vermijden. Let wel op je vitamines en zo.

Het verbaast me positief, dat twee keer al voldoende kan zijn, mits je al een beetje verstand van voeding hebt. Ik eet inderdaad heel vezelrijk (3 ons fruit en pond groente per dag, zowel rauw als bereid) Aan de grote hoeveelheid calorieen kom ik door veel goede vetten, noten en volvette producten te gebruiken.
Ben bang dat ik opnieuw last van obstipatie ga krijgen als ik minder vezels ga eten. Daar heb ik nu helemaal geen last meer van, maar dat kan natuurlijk ook komen, omdat ik geen gluten meer eet.


20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

MathFox

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 944
  • WisVos
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #36 Gepost op: januari 18, 2015, 13:29:00 »
Mijn advies aan jou zou zijn: minder rauwkost en groente (ga naar 300g/dag) en wat meer aardappelen, rijst en pasta. Je kunt altijd terug naar meer groente als je tekenen van obstipatie ziet, maar dat zal met 20-30% minder vezels niet zo snel gebeuren.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

petraw

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 5008
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #37 Gepost op: januari 18, 2015, 13:47:10 »
En tegen de obstipatie zou je 's ochtends op je nuchtere maag 1 Š 2 kiwi's kunnen proberen te nemen ;)

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #38 Gepost op: januari 18, 2015, 13:49:35 »
Mijn advies aan jou zou zijn: minder rauwkost en groente (ga naar 300g/dag) en wat meer aardappelen, rijst en pasta. Je kunt altijd terug naar meer groente als je tekenen van obstipatie ziet, maar dat zal met 20-30% minder vezels niet zo snel gebeuren.
Dit lijkt me wel een goed advies wat een goede dietiste ook aan me zou kunnen geven. Ik vind het nog wel een beetje 'eng' om minder groente te gaan eten, maar 3 ons is nog steeds veel meer dan de gemiddelde Nederlander binnen krijgt. Als ik wat groente vervang voor bijvoorbeeld zilvervlies-rijstepap met kokosmelk (met voor de extra calorieen ook kokosolie en rozijnen erdoor) dan zou dit misschien wel kunnen helpen om aan te komen. Ik zou dit ook makkelijk koud kunnen eten op het werk en bovendien is rijst goedkoper dan (biologische) groente.

Dank je wel MathFox. Lief van je dat je zo met me meedenkt. Het klinkt misschien zieliger dan ik het bedoel, maar in het dagelijks leven ken ik niet zoveel mensen die er verstand van hebben en die het iets interesseert. Vaak vinden ze mijn manier van eten een beetje te gezond en overdreven.
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #39 Gepost op: januari 18, 2015, 13:56:52 »
En tegen de obstipatie zou je 's ochtends op je nuchtere maag 1 Š 2 kiwi's kunnen proberen te nemen ;)
Jij ook dank je wel voor deze tip, Petra  :) Ik had inderdaad al ontdekt dat fruit op de nuchtere maag helpt bij obstipatie  :) Bij mij hoeven het niet perse kiwi's te zijn (maar het moeten geen bananen zijn) Ik neem op mijn nuchtere maag altijd een smoothie van 3 ons vers fruit. En drink daarvoor 1 a 2 glazen lauw water. Enige nadeel hiervan is dat ik 's ochtends zo vreselijk vaak moet plassen  ;)
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

MathFox

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 944
  • WisVos
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #40 Gepost op: januari 18, 2015, 14:37:38 »
kokosnootje, ik draai de adviezen aan mensen die willen afvallen (daar hoor ik zelf ook bij) om.

Zilvervliesrijst vult meer bij dezelfde hoeveelheid calorieŽn dan witte rijst. Kies voor witte rijst als je wilt aankomen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #41 Gepost op: januari 18, 2015, 15:59:54 »
kokosnootje, ik draai de adviezen die ik aan mensen die willen afvallen (daar hoor ik zelf ook bij) om.

Zilvervliesrijst vult meer bij dezelfde hoeveelheid calorieŽn dan witte rijst. Kies voor witte rijst als je wilt aankomen.
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Eerlijk gezegd vind ik witte rijstepap ook veel lekkerder. Dan wordt het tenminste smeuig. Ik hield ook altijd erg van pasta, maar omdat ik er zoveel last van kreeg, ging ik het steeds minder vaak eten. Misschien wordt het tijd om een keer mais-pasta te gaan proberen. Lekker met rundergehakt en kaas (dat kan ik nu allebei weer verdragen  :)) Even voorzichtig aftasten, vanwege de angst voor obstipatie, maar ik heb hier wel wat aan.
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

Pallas

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 355
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #42 Gepost op: januari 18, 2015, 21:27:51 »
In je smoothie, of in je water, of in je versgeperste sinaasappelsap, kun je wat fiberhusk oftewel de vliesjes van vlozaad doen. Het vocht vormt dan een gelei (even laten staan) die je kunt oplepelen. Het zijn extra vezels tegen obstipatie. Je kunt het ook in je rijstepap doen. Van jumbo en ah weet ik zeker dat ze het verkopen.

Of doe eens een avocado in je fruitsmoothie, goede vetten  :D.

kokosnootje

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 202
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #43 Gepost op: januari 19, 2015, 19:23:42 »
In je smoothie, of in je water, of in je versgeperste sinaasappelsap, kun je wat fiberhusk oftewel de vliesjes van vlozaad doen. Het vocht vormt dan een gelei (even laten staan) die je kunt oplepelen. Het zijn extra vezels tegen obstipatie. Je kunt het ook in je rijstepap doen. Van jumbo en ah weet ik zeker dat ze het verkopen.

Of doe eens een avocado in je fruitsmoothie, goede vetten  :D.
Dat vind ik ook een goed advies. Ik was al weer vergeten dat er meer manieren zijn om aan meer vezels te komen. Ik denk dat ik eerst chiazaad opnieuw ga proberen (voor glutenvrij hielp het natuurlijk niet) omdat ik daar al van weet dat het goed valt bij mij. Vormt ook een gelei in water etc  :) Fiberhusk zijn ook oplosbare vezels las ik net (en dus zacht voor gevoelige darmen), maar ik ken het nog niet.

Ik eet vaak avocado's, meestal met peper, zout, edelgistvlokken en olijfolie. Het lijkt me ook lekker in een smoothie  :)

20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

koekie8

  • Gold Member
  • *****
  • Berichten: 1533
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aankomen met poeder
« Reactie #44 Gepost op: januari 20, 2015, 11:33:00 »
Fiberhusk vezels kunnen evengoed een vol gevoel geven, let daar dus op.
Eet je wel eens zeer pure chocola (dus met nauwelijks suiker)? Dat helpt ook met aankomen :). Ik vermijd zelf alle toegevoegde suikers, maar hier en daar een klein beetje (wat bijvoorbeeld in kant-en-klaar brood gaat om het gist te laten werken of zo) ban ik niet uit. En soms mag ik van mezelf pure chocolade eten. Ik eet de 85% cacao van Green & Blacks, dat vind ik de lekkerste (sinds kort ook bij AH te koop).

Goed dat je kokosolie toevoegt aan pap, shakes et cetera. Dat zal zeker helpen met de extra calorieŽn. Kokosmelk is trouwens ook een heel goede om te gebruiken in pap en shakes. En dan bedoel ik niet de kokosmelk die sterk verdund is en tussen de sojamelk en amandelmelk staat, maar de romige kokosmelk, zoals de pakken van AROY-D (mijn favoriet bij het koken en bakken).

Veel kant-en-klare glutenvrije broden bevatten zetmeel als hoofdingrediŽnt. Ik vind dat zelf niks, want dat geeft geen verzadigd gevoel. Maar dat zal in jouw geval dus een voordeel zijn! :)
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.