Auteur Topic: "Zetmeel"op verpakking  (gelezen 3908 keer)

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
"Zetmeel"op verpakking
« Gepost op: januari 11, 2015, 10:30:39 »
Mijn vriend had laatst voor zichzelf raspatat gekocht om zelf te bakken. Ben altijd benieuwd naar de ingredienten, dus ik keek er even naar. Op de ingredientenlijst stond 'aardappelzetmeel' en iets verderop stond alleen 'zetmeel'. Dat vond ik wel vaag.

Kan zo'n product gluten bevatten? En komt het vaker voor dat er alleen 'zetmeel' op een verpakking staat?
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

petraw

• Gold Member
Re:"Zetmeel"op verpakking
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2015, 11:56:36 »
Ik heb ooit wel eens in een forumbericht gelezen dat men verplicht zou zijn om het woord 'tarwe' voor het woord 'zetmeel' te vermelden als het om tarwezetmeel gaat. En dat het dus niet om tarwezetmeel zou kunnen gaan als er alleen 'zetmeel' vermeld staat.
Maar of deze informatie nog steeds geldig is :?

Annikka

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2015, 14:05:08 »
Dat weet ik ook niet zeker. Maar volgens mij vakt het wel onder de 20 ppm.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2015, 19:02:27 »
Als het zetmeel afkomstig is van tarwe MOET het erbij staan. Dus als er niets achter staat, is het van iets ander afkomstig.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MartijnH

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2015, 18:52:53 »
Ik heb meerdere malen last gehad van producten met zetmeel.
Dat waren producten van kleine fabrikanten.
Niet iedereen houdt zich (onbewust) aan de regels.

GeÔmporteerde producten bij de toko voldoen echt niet aan de Europese regels.
glutenvrij sinds mei 2012

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2015, 20:31:08 »
Ik heb meerdere malen last gehad van producten met zetmeel.
Dat waren producten van kleine fabrikanten.
Niet iedereen houdt zich (onbewust) aan de regels.

GeÔmporteerde producten bij de toko voldoen echt niet aan de Europese regels.
Jee, dat is wel goed om te weten!  :ja:
20 jaar klachten (gehad), bloedtest negatief, geen biopt laten doen, geen diagnose. Glutenvrij sinds oktober 2014. Voor het dieet kreeg ik last van een heleboel dingen, maar inmiddels kan ik o.a rundvlees, noten en jonge kaas weer beter verdragen. Niet meer zo moe en zit beter in mijn vel.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2015, 20:52:14 »
Ze horen er wel aan te voldoen, anders mag het niet op de Europese markt verkocht worden. Vandaar dat er naast het oorspronkelijke etiket altijd een extra etiket op is geplakt dat hoort te voldoen aan de Europese regelgeving. Of dat altijd goed gaat kan je je afvragen... Ik koop er wel dingen, maar het is handig om kritisch te blijven.

Zo was ik pas op zoek naar glutenvrije tau sie saus. In alle soorten staat als ingrediŽnt sojasaus, zonder dat er staat wat er dan weer in die sojasaus zit. Ik heb nog nooit sojasaus met alleen soja gezien (op zijn minst zit er zout of suiker in) en heel erg vaak zit er ook tarwemeel in.

Goed het etiket lezen en je afvragen of er misschien toch iets in kan zitten. Ik koop bijv. niet de koekjes die glutenvrij van ingredienten zijn, omdat ik weet dat er van die merken ook glutenbevattende koekjes zijn. Dikke kans op kruisbesmetting dus.

kokosnootje

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2015, 21:08:16 »
Ik ben van plan om binnenkort een keertje bij de toko te gaan snuffelen, dus dit is wel even handig om vantevoren te weten dan. Glutenvrij voor gevorderden!  ;)