Auteur Topic: Jambalaya  (gelezen 1360 keer)

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Jambalaya
« Gepost op: oktober 10, 2014, 20:12:40 »
Jambalaya is een Cajuns (Louisiana, VS) gerecht dat doet denken aan paella. Het recept komt op mijn receptensite te staan, maar ik wil het ook graag hier met jullie delen.

Voor drie flinke porties heb je nodig:
- 250 gram rijst (bijvoorbeeld zilvervliesrijst, neem geen rijstsoort die erg droog wordt)
- 600 ml water (of meer, passend bij het soort rijst dat je gebruikt)
- 1 blokje kippenbouillon
- Cajun kruidenmix
- Zout
- 150 gram chorizo worst (essentieel)
- 120 gram kipfilet (kan weggelaten worden of vervangen door een ander soort vlees, zoals hamblokjes)
- 1 grote ui / 2 kleinere uien
- 3-4 stengels bleekselderij
- 1 grote (punt)paprika
- Ik had zelf nog vier waspenen toegevoegd. Dat hoort er niet bij, maar het smaakt goed en zo kom ik gemakkelijker aan twee ons groente. Als je geen wortel toevoegt, voeg dan extra paprika, ui en bleekselderij toe
- Twee eetlepels olie

Verhit de olie in een braadpan of ander soort pan waar een deksel op kan. Voeg een grote theelepel Cajun kruiden toe en vervolgens de in stukjes gesneden kipfilet. Snijd de worst en de groente in stukjes en bak deze mee. Breng het water aan de kook en giet het bij de rest in de braadpan. Doe het bouillonblokje erbij en wacht tot het is opgelost. Voeg vervolgens de rijst toe, nog twee volle theelepels Cajun kruiden en zout. Roer alles door elkaar. Doe het deksel op de pan en laat het geheel zachtjes koken, tot de rijst gaar is.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.